سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

در «جنگ ترکیبی» فرهنگ و رسانه‌هایی که دشمنان شکل داده‌اند اعتبارات متناسب با نیاز جدی برای مقابله با این جنگ دیده نشده است!

احمد راستینه

سینماپرس: احمد راستینه با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مقرر شد تا این کمیسیون طی نامه‌ای به رییس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه نسبت به عدم تناسب اعتبارات بودجه رسانه ملی با رشد بودجه عمومی کشور نظرات خود را اعلام کنند.

به گزارش سینماپرس، احمد راستینه در تشریح دستور کار روز (دوشنبه۳ بهمن ماه) کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: در نشست امروز کمیسیون جبلی رییس سازمان صدا و سیما به همرا ه معاونان مربوطه مهمان کمیسیون فرهنگی بودند که اعتبارات بودجه‌ای این سازمان مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان در مجلس یازدهم افزود: در جلسه امروز رئیس سازمان صدا و سیما ضمن ارائه گزارش عملکرد یکساله سازمان به اعتبارات اختصاص یافته به رسانه ملی طی سال ۱۴۰۱ پرداخت.

وی در ادامه یادآور شد: در این نشست اعضای کمیسیون فرهنگی با انتقاد از اعتبارات اختصاص یافته به سازمان صدا و سیما در خصوص تولید محتوا و توجه به آثار فاخر و سریال‌های «الف» و «الف ویژه» که نیاز جدی امروز آنتن رسانه ملی است، نکاتی را به صورت جزیی در بودجه این نهاد فرهنگی مطرح کردند.

*بودجه فرهنگی و هنری متناسب با رشد بودجه عمومی کشور نبوده است

راستینه تصریح کرد: بودجه فرهنگی و هنری متناسب با رشد بودجه عمومی کشور نبوده است در این بین اعتبارات بودجه‌ای رسانه ملی ۳۰ درصد زیر رشد بودجه عمومی کشور است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد، اعتبارات بودجه‌ای سازمان صدا و سیما نه تنها نسبت به تورم موجود در جامعه رشد نداشته، بلکه با کاهش جدی هم روبرو بوده است بر همین اساس این نهاد فرهنگی نمی‌تواند به مسئولیت‌های سازمان در قبال مخاطبان خود به بهترین شکل عمل کند.

وی در ادامه یادآور شد: ضرورت توجه به زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های زیر ساختی صدا و سیما و همچنین ارتقای برنامه‌های کیفی رسانه ملی از دغدغه‌های اعضای کمیسیون فرهنگی بود که در این نشست عنوان و پیشنهاداتی را مطرح کردند؛ مقرر شد کمیسیون فرهنگی طی نامه‌ای به رییس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه نسبت به عدم تناسب اعتبارات بودجه رسانه ملی با رشد بودجه عمومی کشور نظرات خود را اعلام کنند و همچنین قرار شد در نشستی با کمیسیون تلفیق نسبت به این ناترازی و اصلاح سهم اعتبارات رسانه ملی جلساتی برگزار شود. باید در نظر داشت براساس برنامه ششم توسعه حداقل ۷ دهم درصد از بودجه عمومی متعلق به صدا و سیما است که امروز این مهم محقق نشده است و تنها ۴دهم درصد از بودجه عمومی یعنی ۳ دهم درصد کمتر از میزان قانون مصوب برنامه ششم توسعه اعتبار به رسانه ملی تعلق گرفته است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در ادامه نشست امروز کمیسیون، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی کشور به همراه معاونت‌های مربوطه مهمان کمیسیون فرهنگی بودند که ضمن ارائه عملکرد چند ماهه خود به اعتبارات اندک اختصاص داده شده به بودجه فرهنگ و هنری نیز اشاره کردند.

کاهش اعتبارات فصل فرهنگ و هنر در بودجه سال ۱۴۰۲

راستینه تصریح کرد: در فصل فرهنگ و هنر بودجه ۱۴۰۲ متاسفانه افزایش اعتبارات متناسب با نرخ رشد بودجه عمومی دیده نشده است؛ با وجود ضرورت‌های جدی در تولید محتوا در بخش‌های مختلف همچون حمایت از مطبوعات، فعالیت‌های فرهنگی، سینما، تئاتر، فعالیت موسسات قرآنی، نهادهای فعال فرهنگی و … باز شاهد کاهش اعتبارات برای فرهنگ و هنر هستیم. در جنگ ترکیبی فرهنگ و رسانه‌هایی که دشمنان شکل داده‌اند، اعتبارات متناسب با نیاز جدی برای مقابله با این جنگ دیده نشده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: در این جلسه مقرر شد، اصلاحاتی بر اعتبارات بودجه فرهنگ و هنر در کمیسیون تلفیق و در نهایت در صحن علنی باید در نظر گرفته شود؛ تصویب یک درصد از بودجه برای شرکت‌های دولتی و خصولتی و بهره‌مندی از دیگر پیشنهادات اعضای کمیسیون در این نشست بود؛ همچنین در جلسه امروز محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نیز گزارش مبسوطی از جشنواره فیلم فجر ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.