چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴

گفتگوی تهیه کننده سینما با ما؛

نمایش چهره کریه منافقین در «اتاقک گلی»/ صبوری: تولید فیلم هایی با محوریت دفاع مقدس و تاریخ انقلاب در بالا بردن سطح آگاهی نسل جوان موثر است

داوود صبوری

سینماپرس: داود صبوری تهیه کننده سینما که با «اتاقک گلی» در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد گفت: «اتاقک گلی» برشی از عملیات مرصاد است و بخش هایی از چهره کریه و جنایت منافقین را نشان می دهد؛ نکته قابل تأمل در مورد این اثر این است که صفر تا صد آنچه در این اثر سینمایی مطرح می شود تماما واقعی است و در واقع می‌توان این گونه عنوان کرد که این فیلم روایتگر تصویر بخشی از تاریخ معاصر کشور و دوران هشت سال دفاع مقدس است.

وی همزمان با برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم‌ فجر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ایده اولیه «اتاقک گلی» آنقدر واقعی و دراماتیک بود که وقتی آقای مجید مجیدی که سمت مشاور فیلمنامه و مشاور کارگردان را در این پروژه بر عهده داشتند، ایده را شنیدند گفتند که این اثر نیاز به فیلمنامه ندارد چرا که همین ایده خودش یک فیلمنامه دراماتیک است!

صبوری با تأکید بر اینکه «اتاقک گلی» دلی نوشته و ساخته شد اظهار داشت: داستان این فیلم از ورود رزمندگان به یک روستا برای نجات جان مردم شروع می شود؛ رزمندگان موفق می شوند جان مردم را نجات داده و روستا را تخلیه کنند اما با حمله وحشیانه منافقین کوردل خودشان به شهادت می رسند.

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما تولید این قبیل آثار که می توانیم آن ها را در زمره آثار سینمای استراتژیک قرار دهیم تا چه میزان اهمیت دارد و چقدر برای جامعه و به ویژه نسل جوان مفید است اظهار داشت: قاعدتا تولید فیلم هایی با محوریت دفاع مقدس و تاریخ انقلاب در بالا بردن سطح آگاهی نسل جوان موثر است؛ نسل جوان باید آگاه باشد که چه اتفاقاتی در تاریخ انقلاب اسلامی و این مرز و بوم رخ داده که ما امروز سرفرازانه و با اقتدار روی پای خود ایستاده ایم.

وی متذکر شد: «اتاقک گلی» ۲۳ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ کلید خورد؛ آن زمان اتفاقات سیاسی-اجتماعی امروز وجود نداشت و ما فقط تلاش داشتیم تا بخشی از واقعیات دوران دفاع مقدس را در قالب یک اثر سینمایی به تصویر بکشیم اما امروز وقتی به این فیلم نگاه می کنیم متوجه می شویم که اغلب جریانات یک سال اخیر کشور به نوعی در این اثر نهفته شده است!

صبوری خاطرنشان کرد: «اتاقک گلی» اتحاد و یکپارچگی مردم را علیه دشمن نشان می دهد؛ این فیلم ثابت می کند که برای غلبه بر دشمن همه مردم باید یکپارچه شوند. این فیلم حتی به برخی مسئولان هم تلنگر می زند؛ «اتاقک گلی» مانند دیگر فیلم هایی نیست که امروز به کرات نمونه آن را می بینیم! این فیلم واقعیت است و برای بیزینس ساخته نشده! متأسفانه سینما امروزه از هنر مطلق بدل شده به هنر نسبی برای بیزینس!

این سینماگر تصریح کرد: ما موظفیم جنگ را همانطور که بود به مردم نشان بدهیم؛ یکی از نکات کلیدی و طلایی جنگ‌ این بود که ما هیچ وقت حمله نکردیم و همیشه دفاع کردیم؛ برای همین هم عنوان «دفاع مقدس» به این جنگ ۸ ساله اطلاق می شود. این ها نکاتی است که نسل جوان باید از آن آگاه باشند. جوانان باید بدانند دفاع از مرز و بوم و کیان کشور نه نگاه حزبی می خواهد و نه نگاه قومی! همه ما یک ملتیم و باید برای سرافرازی ایران اسلامی تلاش کنیم. ما در سینما موظفیم نگاه ملی را بازگردانیم و روحیه تعهد، اخلاص و باورپذیری را در جامعه تقویت کنیم.

وی تأکید کرد: ما موظفیم نسل جوان که بی اطلاع هستند را آگاه کنیم و دست دشمنان را برای آن ها رو کنیم! تاریخ باید مرور شود و همه باید متوجه شوند که واقعیت های تاریخ چیست تا به تاریخ احترام بگذارند اما افسوس که در حوزه دفاع مقدس این اتفاق رخ نداده! ما در بسیاری از فیلم های دفاع مقدس دشمن را به شدت ضعیف و خودمان را قوی نشان دادیم اما در «اتاقک گلی» این گونه نیست؛ در این فیلم دشمن به بچه های ما غلبه می‌کند اما آنچه اهمیت دارد این است مه رزمندگان ما تا آخرین نفس برای دفاع از کیان کشور تلاش می کنند و دست از مبارزه برنمی دارند.

صبوری در پایان این گفتگو افزود: در «اتاقک گلی» همه چیز واقعی است؛ ما حتی برای دراماتیک شدن فضای قصه ذره ای تخیل وارد فیلمنامه نکردیم؛ این فیلم تصویری از رشادت رزمندگان ما است؛ «اتاقک گلی» شکل تازه ای از جنگ در سینمای ما است بدون هرگونه شعار و اغراق! این فیلم متعلق به همه مردم ایران است و من تهیه کننده آن نیستم، تهیه کننده آن همه کسانی هستند که با جان و دل برای نشان دادن بخشی از واقعیت های دوران هشت سال دفاع مقدس صمیمانه به میدان آمدند و بنده را یاری دادند و خدا را شاکرم که ما توانستیم به بهترین شکل ممکن همه تجهیزات و ادوات مورد نیازمان را از ۵ استان کشور به کرمانشاه انتقال دهیم و این فیلم را در بهترین ابعاد تولید کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.