یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴

تاجبخش فنائیان:

اگر هنرمندی تصور کند که با نبودن یا قهر کردنش همه عالم هنر می‌خوابد دچار سوء تفاهم شده است!

تاجبخش فنائیان

سینماپرس: داور بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پاسخ به تحریم‌کنندگان جشنواره‌های فجر، گفت: اگر هنرمندی تصور کند که با نبودن یا قهر کردنش همه عالم هنر می‌خوابد دچار سوء تفاهم شده است. با دستورهای کودکانه نمی‌شود این جریان ذهنی فعال در جامعه را تعطیل کرد.

به گزارش سینماپرس، تاجبخش فنائیان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: فی‌المثل کسی مانند من تصور کند که اگر نباشد یا قهر کند همه عالم هنر می‌خوابد در اشتباه است چرا که هنر زنده است، جوان‌ها زنده‌اند و تکاپو، شوق، عشق و تلاش برای زندگی بهتر وجود دارد.

وی افزود: این هم در ذهنیت جوان‌ها و هم مسن‌ترها و هر کسی که زنده است وجود دارد؛ یک واقعیت است و نمی‌شود با دستورهای کودکانه این جریان ذهنی فعال در جامعه را تعطیل کرد.

اگر بگویم آثار یک سر و گردن بالاتر بودند اغراق نکرده‌امفنائیان خاطرنشان کرد: تصور می‌کردم که جشنواره امسال در کل به لحاظ مسائل اجتماعی و سیاسی، جشنواره کم رمق و کم رونقی باشد اما وقتی به استان کرمانشاه رفتیم و با کارها از نزدیک روبه رو شدم دیدم که آثار سطح خوب و قابل قبول دارند، جوان‌ها استعدادهای درخشانی را از خود نشان دادند که هم در زمینه فرم و هم در زمینه محتوا نسبت به جشنواره‌های قبلی که در جریان آنها قرار می‌گرفتم اگر بگویم یک سر و گردن بالاتر بودند اغراق نکرده‌ام.

وی افزود: اما در بخش بین‌الملل ویژگی ارتقای سطح کیفی هم به لحاظ محتوایی و هم فرم نسبت به آنچه که در کرمانشاه دیدم باز هم بهتر بود. کارهای فوق‌العاده‌ای دیدم و هر چه از اوایل جشنواره می گذشت این کارها قوی‌تر، جاندارتر، هنرمندانه‌‎تر، نوگراتر و شگفت‌انگیزتر می‌شد و همچنان ادامه دارد.

داور بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی چهل و یکم تئاتر فجر گفت: با این روند اوج‌گیری شکل و محتوای کارها در جشنواره را محکمتر شاهد خواهیم بود که در فرآیند تئاتر آینده بسیار موثر است.


آثار بین‌الملل حیرت‌انگیز بودند

فنائیان در عین حال گفت: در سطح بین‌الملل کارهایی مثلا از عراق یا از تونس دیدم که حیرت‌انگیز بودند و حداقل این حد از پیشرفت در تئاتر در باور و تصور قبلی من نمی‌گنجید؛ هم در آثار ایرانی که عمدتا هم بچه‌های شهرستان بودند و هم در برخی از گروه‌های تهران، استعدادها و کارهایی دیدم که برای پذیرفتن داوری این جشنواره خداوند را شاکرم که اقبال داشتم کارها را ببینم.

وی افزود: از نظر تماشاگر هم این واقعیت به تدریج به اثبات رسیده است؛ یعنی یکی دو روز اول سالن‌ها خلوت بود و ازدحامی در جشنواره نبود اما اکنون سالن‌های تئاتر وحدت و یا تئاتر شهر پر می‌شود و ازدحام چشمگیری برای تماشای کارها چه ایرانی و چه خارجی وجود دارد.

جشنواره امسال شگفت‌زده‌ام کرد

فنائیان گفت: این جشنواره تا حدی من و داوران بخش بین‌الملل که هنرمندان برجسته‌ای از صربستان، کره جنوبی و عراق را شامل می‌شود مانند انبوه تماشاگران تئاترها که تحت تاثیر جو و شرایط موجود بودیم را شگفت زده کرد.

داور بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در عین حال در پاسخ به این سوال که چه پاسخی برای کسانی که می‌گفتند جشنواره‌های امسال فجر رونقی نخواهد داشت گفت: به هنر یک کشور و جهان نمی‌شود دستور داد آن‌هم از سوی کسانی که تصور می‌کنند نقششان در تحرک و رشد یا تعطیلی این هنر قوی است.

این ناشی از یک اشتباه فردی آدمهاست که خودشان را خیلی خیلی بزرگ‌تر از آنچه هستند تصور می‌کنندوی افزود: این تصور قاعدتا تصور واقع گرایانه‌ای نیست و ناشی از نوعی خود بزرگ بینی کاذب است. این ناشی از یک اشتباه فردی آدمهاست که خودشان را خیلی خیلی بزرگ‌تر از آنچه هستند تصور می‌کنند. مثلا اگر یک بازیگر که خودش ساخته و پرداخته دست کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده، تدوینگر و عوامل سازنده یک تئاتر یا فیلم است نباید این‌گونه فریب بخورد که آنچه در فیلم می‌بیند واقعیت خودش است و یک قهرمان است.

فنائیان اظهار داشت: عده‌ای هنرمند جمع شده‌اند تا فردی را به عنوان یک قهرمان در فیلم و یا تئاتر در شرایطی مطرح کنند و یا مدیرانی تصمیم گرفته‌اند چند نفری را در عرصه تئاتر و سینما مطرح کنند یا بیشتر از حقی که دارند در جامعه معروف و مشهور شوند، این تصمیم مدیران، کارگردانان و عوامل است و اگر من بازیگر تصور کنم که چون نقش قهرمانی را بازی کرده‌ام قهرمانم چنین تصوری اشتباه است و من یک بازیگرم نه قهرمان.

وی افزود: این سوء‌تفاهم‌ها باعث می‌شود که جوی در فضای مجازی به وجود آید که به دیگران هم شرایط خاصی را منتقل کند اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد که این ها جز سوء تفاهم نیست و جامعه مانند یک رودخانه حرکت می‌کند و پیش می رود و به دریا هم می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.