دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

نشست خبری «چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر» برگزار شد؛

امینی: با جنگ تیترها در رسانه ها روبرو هستیم/جزو سیاست‌های بنده بوده که سکوت اختیار کنیم!

نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که اغلب مباحث مطرح شده در این رویداد در خصوص تحریم جشنواره توسط برخی سینماگران آشوب طلب و رویکرد این رویداد در مواجهه با آن ها بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر صبح امروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد به ذکر یاد درگذشتگان از اهالی رسانه در طی یک سال گذشته پرداخت و یاد و خاطر علیرضا غفاری، بابک برزویه، اشکان منصوری، محسن جعفری راد و… را گرامی داشت.

وی ادامه داد: ما از روز دوازدهم بهمن در پردیس سینمایی ملت میزبان اهالی رسانه خواهیم بود و در برخی روزها ۲ سانس و برخی روزها ۳ سانس نمایش خواهیم‌داشت و جدول نمایش فیلم ها به زودی منتشر خواهد شد.

سپس از پوستر بخش بین الملل جشنواره رونمایی شد و در ادامه مراسم مجتبی امینی دبیر این رویداد سینمایی اظهار داشت: از دوازدهم بهمن ماه جشن شروع سال سینمای ایران برگزار خواهد شد.

وی مدعی شد که امسال شرایط سختی جهت برگزاری جشنواره و برنامه ریزی ها داشتیم. و دلیل آن التهابات کشور بود که روند تولید آثار سینمایی با مشکل و تأخیر روبرو شدند. پست پروداکشن ها به تأخیر افتاد اما ما با بسته تولیدی خوبی روبرو بودیم؛ ۷۵ اثر ثبت نام کردند و آثاری که به دبیرخانه رسید قابل تأمل بود.

امینی ادامه داد: امسال با گرافیک ویژه ای روبرو خواهیم بود؛ اقلیم متفاوت و نشاط ‌و شادابی در آثار خواهد بود. امسال تنوع اقلیم و ژانرها مخاطب را راضی نگه می دارد. امسال خستگی از تن همه در می‌رود؛ فیلم های ویژه ای داریم در ژانرهای مختلف و این نشان دهنده روح جدیدی است در صنعت سینما که مسیر خود را پیدا کرده؛ ما در هیأت انتخاب که کارها را بررسی کردیم کار انتخاب دشوار بود.

وی‌ خاطرنشان کرد: ما حدود ۳۰ فیلم‌خوب‌داشتیم و از این جهت به ۲۴ فیلم رسیدیم و امیدواریم که فیلم مسعود جعفری جوزانی هم به جشنواره برسد. فروش بلیت ها از طریق ۳ سامانه آغاز شده و فروش بلیت برای شهرستان ها نیز به زودی آغاز می شود.

اامینی با اشاره به بخش بین الملل این رویداد گفت: دوستان ما در معاونت بین الملل زحمت کشیدند؛ ۵۷۸ اثر متقاضی حضور بودند و ما آثار را بازبینی و جمع بندی کردیم؛ فیلم های خوبی در ۳ بخش جلوه گاه شرق، سینمای سعادت و جشنواره جشنواره ها به نمایش در می آید. ما از ۲۸ کشور خارجی مهمان خواهیم‌داشت. علاوه بر برج میلاد، موزه سینما نیز یکی دیگر از پایگاه های ما برای بخش بین الملل است و بازار فیلم نیز به صورت ویژه کار خود را شروع خواهد کرد.

امینی در پاسخ به این سوأل که شما چه تدبیری برای شیطنت های احتمالی برخی افراد به خصوص در مورد نمایش آثار دارید اظهار داشت: فضای سایبری تحت کنترل هست و ما امیدواریم شرمنده صاحبان آثار نشویم.

وی در مورد تحریم فیلم ها گفت: کسانی که متقاضی بودند آثارشان پذیرفته شده و از لحاظ پروتکل های حرفه ای متولی تصمیم گیری یک اثر تهیه کننده است؛ اوتصمیم برای حضور در جشنواره ها واکران می گیرد؛ این در همه جشنواره های داخلی و خارجی وجود دارد. شاید برخی مسائل اجتماعی باشد یا مسائل شخصی با تهیه کننده؛ حاشیه ها در رسانه ها و… تأثیری در مورد شرایط حضور فیلم نخواهد داشت و آثار برایمان حجت است؛ در سال های قبل هم چنین موضوعاتی داشتیم که برخی عوامل همراهی نمی کردند و می گفتند دوست نداریم با رسانه ها درگیر باشیم. همه آثار راه یافته اکران موفق خواهند داشت و بستری را مهیا می کنیم که مخاطبان ببینند و ارزیابی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در ماه های اخیر شایعاتی منتشر شد که دبیرخانه برخی ابزارهای تشویقی وتنبیهی برای حضور و عدم حضور فیلم ها در نظر گرفته و آیا اهرم تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده یا خیر؟ گفت: ما اختیاری برای تشویق و تنبیه نداریم. ما جشنواره را برگزار می کنیم و سایر موارد این چنین به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برمی گردد. ما با جنگ تیترها در رسانه ها روبرو هستیم؛ ما به موضوعات حاشیه ای ورود نمی کنیم چرا که در توان و اختیارات ما نیست.

امینی در پاسخ به این سوأل که تکلیف سیمرغ مردمی چه می شود و همچنین چرا در حوزه بین الملل کمتر خبری رسانه ای شده است اظهار داشت: ما در یک شرایط ملتهب بودیم و فعالیت های رسانه ای در آن طرف آب هجمه شان را با دوز بالا شروع کردند؛ ما طراحی کردیم که با کمترین آسیب بتوانیم این کشتی را به ساحل برسانیم؛ جنگ رسانه ای آن طرف آب در حال برنامه ریزی است تا به بخش بین الملل آسیب برساند و دوستان باید کمک کنند که بتوانیم ما در شرایط آرام برگزار کنیم. به ما حق بدهید که امسال موضوعی مطرح شد که چرا دبیر جشنواره حرف نمی زند روابط عمومی چرا سکوت کرده و این ها گردن حقیر است و سیاست های بنده بوده که سکوت اختیار کنیم!

وی در مورد سیمرغ مردمی گفت: امسال تولید با روند کندی مواجه بود؛ هر سال حدود ۷۰-۸۰ اثر در سینمای کشور تولید می‌شود و۷۵ اثر ثبت نام شده میل داشتند حضور داشته باشند؛ ما جلسات متعددی داشتیم؛ برخی آثار دیر به دبیرخانه می رسد. یک سری آثار از اواسط جشنواره به ناوگان اکران اضافه می شوند لذا این چند اثری که از اواسط جشنواره اضافه می‌شوند شرایط را برای آرای مردمی سخت کرده چرا که عدالت برقرار نمی شود؛ دوستان ما چند هفته ای است درگیر هستند که ببینند آیا می شود بستر عادلانه ای برای این مهم فراهم شود!

امینی از اعلام مجری نشست ها طی روزهای آتی خبر داد و در مورد سیمرغ‌ اقتباسی اظهار داشت: باید جلوتر برویم وبینیم آیا این ۲۴ اثر برگرفته از اقتباس هستند یا خیر تا بنا بر اختیارات دبیر برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی در مورد مراسم فرش قرمز گفت: سیاست ما امسال این گونه بود که جشنواره ۴۰ ساله را به ۴۱ سالگی می بریم؛ ما سرباز فرهنگی و هنری کشور هستیم. نگاه حقیر این است که باید جشنواره با سبک زندگی ایرانی-اسلامی همراه باشد و باید فرهنگ خود را پیاده سازی کنیم. ما عقبه فرهنگی ویژه ای داریم که زبانزد است وباید با این عقبه هنرمان را پیش ببریم.

امینی در مورد اینکه آیا افرادی که جشنواره را تحریم کردند در داوری ها دیده می شوند یا نه گفت: در این سال ها گاهی همه همراه بودند و گاهی نبودند؛ اینکه عزیزی بخواهد همراهی کند یا نه همواره بوده و جشنواره بر اساس استاندارد جلو می رود و با اقتدار مباحث خود را پیش می‌برد. من جای مشکلی برای این کار نمی بینم! التهابات این ماه های اخیر تأثیری بر رفاقت ودوستی ها نمی‌گذارد. ما از حضور همه دوستان استقبال می کنیم و از اهالی رسانه خواهش می کنم به این موضوع کمک کنند و انرژی مثبت بدهند.

وی‌ در پاسخ به این سوأل که چرا ستاد خبری در این دوره اینقدر ضعیف عمل نموده و با پاسخگو نبودن خود شرایط را برای هجمه رسانه‌ای به جشنواره فراهم ساخته بیان داشت: ثابت شده که آدم جسوری هستم؛ موج‌ رسانه ای مطرح شد که تهیه کننده «گاندو» دبیر جشنواره شده؛ ژانر پلیسی-امنیتی ژانر ویژه ای است که در دنیا به آن می پردازند. این اثر مخاطب را درگیر کرد. من در ژانرهای مختلف فیلم ساختم در ژانر اجتماعی هومن سیدی را من با فیلم «آفریقا» به سینما معرفی کردم؛ فیلم های بین المللی ساختم مثل «بدون مرز» اما همه فوکوس شان روی این سریال بوده؛ در موضوع جشنواره فجر همه ذهنیت ها به سمت این سریال رفته وبقیه کارهای مرا فراموش کردند. هر مدیریت یک استراتژی مدیریتی را تبیین می کند و ما با توجه به التهابات کشور باید برنامه ریزی می کردیم با اقتدار و شرایط مناسب جشنواره را پیش ببریم.

وی ادامه داد: این تدبیر من بود که آسیبی به صاحبین آثار نرسد؛ بنده باید مراقبت کنم از همکارانم در تولید و سیاست مان این بود که اسم ها را دیرتر عنوان کنیم تا فشار بیشتری از سمت رسانه های بیگانه به اهالی سینما وارد نشود. اگر ما کنداکتور را دیر اعلام می کنیم چون در شرایط استاندارد قرار نداریم و باید عادلانه نگاه شود. اگر زمان به عقب برگردد باز هم اسامی ۷۵ فیلم را اعلام نمی کردم تا تمرکز اهالی سینما به دلیل هجمه رسانه های بیگانه به هم نریزد.

امینی با انتقاد شدید خبرنگار یکی از رسانه‌ها نسبت به عدم استاندارد بودن جشنواره، عدم خبررسانی دقیق و اطلاعات قطره چکانی این جشنواره و نحوه توهین آمیز پرسش وپاسخ ها در جشنواره گفت: جشنواره بر اساس استاندارد پیش می رود؛ فیلم ها با تأخیر تولید شده اند و فرصت نداشتند متریال در اختیار ما بگذارند. هر فیلمی بر اساس سیاست خودش پیش می رود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، این مراسم با حواشی قابل تأملی‌همراه بود که به سبب کیفیت بسیار نازل نشست خبری و در کنار پاسخ‌های قابل تامل و بعضاً غیر قانع کننده دبیر جشنواره به وجود آمد. موضوعی که سبب می‌شود تا از هم اکنون انتقادات جدی اهالی رسانه متوجه جشنواره و دبیر تازه وارد آن گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.