سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

آیین تقدیر از برگزیدگان «جشنواره مد و لباس فجر» برگزار شد؛

امامی: هر تولیدکننده‌ای که در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کند از این تسهیلات که سقفش ۵ میلیارد تومان است بهره‌مند خواهد شد!

سیدمجید امامی

سینماپرس: سیدمجید امامی گفت: درست است که در خیلی از حوزه‌های صنایع فرهنگی مشکلاتی داریم اما حوزه لباس فراگیرتر است، چرا که همه مردم ایران با مسئله پوشاک درگیراند.

به گزارش سینماپرس، آیین تقدیر از برگزیدگان جشنواره مد و لباس فجر عصر روز دوشنبه برگزار شد. این مراسم با مشارکت صندوق کارآفرینی امید و با حضور چهره‌هایی نظیر سید مجید امام دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نعمت الله رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید و جمعی از برگزیدگان این جشنواره برگزار شد.

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ابتدای این مراسم با اشاره به همدلی بخش های مختلف برای برگزاری این دوره از جشنواره گفت: این همدلی خیلی مبارک است.

وی اضافه کرد: می‌توانم بگویم که پوشاک در رأس مسایل فرهنگی کشور است. درست است که در خیلی از حوزه‌های صنایع فرهنگی کشور مشکلاتی داریم اما حوزه لباس فراگیرتر است و شاید بتوان گفت از موسیقی، سینما و تئاتر نیز فراتر است، چرا که همه مردم ایران با مسئله پوشاک درگیراند. از سویی دیگر، رعایت الزامات اسلامی بودن، مسئولیت کار را دو چندان کرده و ما هم در این یکسال به این موضوع توجه داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: البته ما فقط یک ستاد هستیم و نیاز به حمایت‌های دیگری نیز هست. همانطور که می‌دانید ما با افتخار از جشنواره قبل گفتیم برگزیده‌های رسمی جشنواره مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار می‌گیرند. البته تأخیری که برای پرداخت تسهیلات سال گذشته به وجود آمد به دلیل آن است که در ابتدای مسیر هستیم و حتماً چالش‌هایی وجود دارد اما ما پیگیر خواهیم بود.

وی ضمن تأکید بر اینکه طراحی‌های بسیار خوبی را در جشنواره‌های مختلف مد و لباس شاهدیم، گفت: برای مثال در جشنواره فردخت بیش از ۳۰۰ مانتو درجه یک آمد که به نظرم بین ۱۰ تا ۲۰ در صد آن می‌توانست در بازار دیده شود. همچنین در جشنواره چاردخت و جشنواره کودک نیز اتفاقات خوبی را دیدیم. متأسفانه می‌بینیم در حتی لباس زیر کودک نیز تصاویر غربی وارد شده که حتماً خسارت‌هایی را به همراه خواهد داشت و باید در این زمینه نیز کار کنیم. از همین جا خواهش میکنم که صندوق کارآفرینی امید جشنواره‌ها را حمایت کند. همه این کارها قابلیت این را دارند که به عنوان یکی از مشاغل خانگی به بازار برسند. این موضوع درباره همه نوع از لباس‌ها وجود دارد.

امامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از توافق وزارت فرهنگ و اقتصاد خبر داد و گفت: با توافق وزرای محترم فرهنگ و اقتصاد، مقرر شد که بانک‌های عامل که لیست آنها بعداً اعلام می‌شود، از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها و سکوهای توزیع مناسب مثل نمایشگاه "شهر خانواده" که از فردا برگزار می‌شود، از طریق گشایش اسناد اعتباری حمایت کنند تا خانواده‌ها از طریق این حمایت بتوانند محصولات حوزه لباس و پوشاک را خریداری کنند و تولیدکننده نیز با این حمایت مالی وضعیت بهتری پیدا کند. بنده معتقدم که توزیع رایگان محصولات کار درست نیست و دور از شأن تولیدکننده و توهین به اوست که بیاید و محصولی را تولید کرده و برخی آنها را بخرند و رایگان در اختیار عده‌ای قرار بدهند. به جای این کار باید تسهیلات داد.

وی تأکید کرد: هر تولیدکننده ای که در نمایشگاه ها شرکت می‌کند از این تسهیلات که سقفش ۵ میلیارد تومان است، بهره‌مند خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره برگزاری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز گفت: جشنواره دوازدهم براساس آسیب‌شناسی که داشتیم همراه با تحول اساسی خواهد بود؛ در مورد دلایل عدم برگزاری آن در زمان مقرر، بسیار صحبت شده است و در تلاشیم تا این دوره از جشنواره مد و لباس فجر را در خرداد ماه برگزار کنیم. ‌ ویژگی مهم این دوره این است که برندها و صنایع پای کار خواهند آمد. این خبر را هم می‌دهم که در آیین نامه این دوره از جشنواره، روشی که در آن برندها کنار طراحان بیایند را پیدا کرده‌ایم. قبلاً بسیاری از طراحان می‌گفتند که طرح ما تا زمانی که به تولید نرسد اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد. برهمین اساس ما تلاش کردیم تا با آوردن برندها و صنایع و کنار هم قراردادن آنها با طراحان این مشکل را برطرف کنیم.

‌رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید دیگر سخنران این مراسم بود. او با اشاره به نرخ مشارکت حدوداً ۱۳ درصدی زنان در فعالیت‌ها گفت: واقعیت این است که نرخ فعالیت زنان در کشور ما پایین است. تقریباً می‌توان گفت که جمعیت شاغل در کشور ما نزدیک به ۲۴ میلیون است. برهمین اساس و با مقایسه‌ شاخص‌ها این‌چنین می‌توان نتیجه گرفت که یک نفر کار می‌کند و ۳.۵ نفر مصرف کننده است. برهمین اساس درآمد خانواده‌ها پایین می‌آید.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت زنان در کشورهای مختلف متفاوت است؛ دقت داشته باشید که ایران، ترکیه و آلمان جمعیت برابر دارند؛ تعداد شاغلین در کشور ما ۲۴ میلیون است، در ترکیه ۳۱ میلیون و در آلمان ۵۵ میلیون است. این اتفاق در حالی است که نرخ فعالیت زنان در کشور ما ۱۳ درصد، اما در آلمان ۵۲ درصد است. بنابراین با جمعیتی مواجهیم که پتانسیل بسیار بالای دارد و ما برای این جمعیت توانمند باید کار ایجاد کنیم. در این بین، بهترین راه، حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های خرد است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با ارائه چند آمار سخنان خود را ادامه داد و گفت: دقت داشته باشید که سهم مشاغل کوچک در کشور ما ۸۰ درصد است و از این بین، ۶۴ درصد در کارگاه‌ها زیر ۴ نفر است. بنابراین می‌توان گفت که نیروی کار ماهر وجود دارد و قاعدتاً باید منابع ارزان قیمتی را تعریف کنیم تا در اختیار افراد دارای تخصص قرار گیرد. مروری بر تسهیلات تخصیص داده شده بانکی نشان می‌دهد که تنها ۴.۵ درصد از این منابع به مشاغل خرد رسیده است. این اتفاق در حالی است که این عدد در کره جنوبی بالای ۸۰ درصد است. بنابراین سهم بسیار ناچیزی از تسهیلات بانکی کشور به مشاغل خرد رسیده است.

بیشتر بخوانید

۱۸۰۷ میلیارد تومان تسهیلات "مشاغل خرد و کارآفرینی" به کردستان اختصاص یافت

وی ادامه داد: ما در صندوق کارآفرینی امید نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده ایم که از این رقم، ۳.۶ میلیارد تومان آن به مشاغل خرد رسیده است. همین رقم باعث ایجاد مشاغل زیادی شده است؛ در حقیقت با حجم کمی از منابع مالی، شغل‌های زیادی ایجاد شده است. هم‌چنین باید بگویم که در ابتدای دولت سیزدهم، ۷۲ هزار طرح را مورد حمایت قرار داده‌ایم. سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع تخصیص داده شده در تسهیلات بانکی بوده که پیش‌بینی من این است که این رقم امسال به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. اگر منابع نظام بانکی برای ارائه تسهیلات به مشاغل خرد به سهم ۱۰ درصدی برسد، حتماً اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. نکته جالب اینجاست که دریافت‌کنندگان این تسهیلات همگی نیز اقساط خود را به خوبی پرداخت کردند. در حقیقت نسبت به بازپرداخت این تسهیلات متعهد بودند.

براساس این گزارش، نفرات برگزیده جشنواره مد و لباس فجر بدین شرح معرفی شدند:

بخش زیورآلات، مهارت‌جویی

رتبه اول: فاطمه محمدی
رتبه دوم: مریم آدمیان
رتبه سوم: مژده علی‌نژاد فر

بخش زیورآلات، مهارتی

مهدیه مهدی‌زاده
مهرنوش سلطانی
ابوالفضل رحیمی

بخش کیف و کفش، مهارت‌جویی

رتبه اول: آیدا آزاد
رتبه دوم: صدیقه اشرفی
رتبه سوم: زهرا کریمی زاده

بخش کیف و کفش، مهارتی

رتبه اول: اعظام مالی
رتبه دوم: مرضیه تجویدی
رتبه سوم: شیوا نوری

بخش حجاب و پوشش اسلامی، مهارتی

رتبه اول: سحر تلقانی
رتبه دوم سارینا جوادیان و مرضیه ایوتین
رتبه دوم: طاهره شب خیز از استان قم
رتبه سوم: هانیه آقا برار زاده

بخش لباس رسمی و غیررسمی بانوان، مهارت جویی

رتبه دوم: نگین طاهریان
رتبه سوم: الناز برخورداری

بخش پارچه، مهارت‌جویی

رتبه اول: غزاله اخلاقی
رتبه دوم: فائزه عبدالملکی
رتبه سوم: صدیقه غفوری زاده

بخش مشاغل، مهارت‌جویی

رتبه اول: ملیحه صفار خوزانی
رتبه دوم: زینب کاویانی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.