دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

مراسم تجلیل از استاد «سیدحمید شاهنگیان» برگزار شد؛

اسماعیلی: برنامه ما توسعه و ارتقای سطح سرود است/در «جشنواره موسیقی فجر» هر شب از اساتید برجسته حوزه سرود تجلیل می‌شود

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه ـ سی ام بهمن ماه ـ با حضور در فرهنگسرای ارسباران ضمن تماشای اجرای تعدادی از گروه های نوجوان بخش سرود جشنواره موسیقی فجر از حمید شاهنگیان، آهنگساز باسابقه سرودهای انقلابی تجلیل به عمل آورد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی یکشنبه شب در سومین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در برنامه ویژه سرود تهران در فرهنگسرای ارسباران حضور پیدا کرد.

در این برنامه از سیدحمید شاهنگیان آهنگساز و خواننده پیشکسوت انقلابی با اهدای لوح، هدایا و یک اثر پرتره از وی که توسط علی مینایی به تصویر کشیده شده بود، تجلیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تجلیل از این هنرمند پیشکسوت گفت: از معاونت امور فرهنگی و مسئولان این حوزه که امسال همت کردند بخش سرود را در قالب مسابقه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گنجاندند، قدردانی می‌کنم. امسال سال اولی است که سرود به صورت رسمی وارد بخش مسابقه شده است.

اسماعیلی افزود: برنامه ما توسعه و ارتقای سطح سرود است و ابتکار خوبی که در جشنواره موسیقی فجر هر شب از اساتید برجسته حوزه سرود تجلیل می‌شود.

وی ضمن قدردانی از استاد شاهنگیان بیان کرد: سرودهای ایشان یادآور روزها و صحنه‌های احساسی و باشکوه برای ما هستند، خیلی از کودکان و نوجوانانی که در دهه‌های بعد از انقلاب اسلامی به دنیا آمدند و حال و هوای انقلاب را درک نکردند، با آثار استاد شاهنگیان خود را در این فضا احساس کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سروده‌های استاد شاهنگیان بسیار زیباست و در سال‌های بعد از انقلاب، اجرا و بازخوانی شد، این سرودها در تاریخ فرهنگ و هنر کشور ماندگار شد، این همراهی جریان هنری را با این نهضت بزرگ به ثبت رساند.
اسماعیلی گفت: خدا را شاکرم که هنوز بعد از گذشت ۴۴ سال این موج ضعیف نشده و بسیار تقویت شده است و امروز چهار هزار گروه سرود در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت می‌کنند و در نهادهای مختلف برنامه‌هایی برگزار و صدها گروه‌ سرود در شهرهای کوچک و بزرگ برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند و جشنواره فجر محلی برای بروز استعدادهای درخشان است.

قدر انقلاب را بدانیم
سیدحمید شاهنگیان نیز در این آیین ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه که به موضوع سرود پرداختند، اظهار داشت: بطور قطع با حمایت وزیر و معاون وزیر این اتفاق افتاده است، وقتی امروز گروه‌های سرود را دیدم، یاد خاطره‌ای افتادم؛ اول محرم سال ۱۳۵۷ بود، یک سرود را برای سرباز ساخته بودم که در آن اثر به سرباز می‌گفتم که چرا ما را می‌کشی با این مضمون «بیا سرباز، ای برادر رشیدم/ بیا سرباز ای امیدم، بیا سرباز که گر به جمع ما درآیی برسد صبح سپیدم/تو را قسم ز روز رستخیز پروا کن، ز کشتن برادر ای عزیز پروا کن» می‌خواستم این شعر را گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ ساله بخوانند که سوز صدای آنان بیشتر بشود، این اتفاق خیلی سخت افتاد.

وی افزود: گردهم آمدن بچه‌هایی که رازدار باشند سخت بود و بعد اینکه بتوانند بخوانند، با کمک یکی از معلمان قرآن حدود ۲۵ نفر جمع شدند، روز اول نتوانستیم کار را ضبط کنیم، روز اول تعدادی را نشان کرده بودم که مقابل میکروفن بخوانند. زنده‌یاد حسین صبحدل کار ضبط را انجام می‌دادند. فردا قرار گذاشتیم در خانه پدری حاج شیخ حسین انصاریان گروه گردهم بیایند اما متاسفانه در تظاهرات یکی از آنان شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند.

شاهنگیان با بغض بیان کرد: انقلاب اسلامی اینگونه به ثمر رسید، قدرش را بدانیم.

سرود یکی از محصولات هنری انقلاب اسلامی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران با ابراز رضایت از حضور گروه‌های شایسته موسیقی در جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: با وجود اینکه اولین سالی است که گروه سرود به بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر راه یافته است، استقبال خوبی شده است، مسئولان و داوران جشنواره سختگیری‌هایی داشته و با شاخصه‌ها و معیارهایی سعی کردند تا بهترین‌ گروه‌ها در بخش سرود حضور پیدا کنند و امیدواریم این بخش در سال‌های آینده پررونق‌تر باشد و مردم استقبال بیشتری از این آثار داشته باشند.

اسماعیلی گفت: به بخش سرود بسیار امیدوارم و به همین دلیل به همکاران اعلام کردم که این حوزه در بخش مسابقه جشنواره موسیقی گنجانده شود و ارتقا پیدا کند.

وی درباره تاثیر سرود در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی در میان نسل جوان بیان کرد: سرود یکی از محصولات هنری انقلاب اسلامی است، من که معلم تاریخ هستم کمتر دیدم که قبل از نهضت امام(ره) چنین پدیده‌ای را با این نحو داشته باشیم، سرود عمدتا در همین دوره نهضت انقلاب اسلامی آغاز شده و اوجش را در بهمن ۱۳۵۷ داریم و با اجراهایی که تا امروز ماندگار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در دهه اول انقلاب، سرودها به خوبی و به صورت ویژه پیش رفت و نزد امام خمینی(ره) سرود اجرا شد اما بعدا سرود دچار افت شد.

اسماعیلی بیان کرد: از دهه ۹۰ در تلاش هستیم که سرود بار دیگر رشد و رونق پیدا کند، خیلی امیدوارم در این فضایی که ایجاد شده، نهادهای مختلف هم وارد شدند، اکنون دو سه مناسبت برای اجرای مسابقات سرود داریم و نوجوانان زیادی درگیر آن شدند و امیدوارم بخش سرود جشنواره موسیقی نقطه اوج و قله این فعالیت‌ها باشد و سال‌های آینده حتما بهتر خواهد شد.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی برگزار می‌شود.

استان‌ها، نشست‌های پژوهشی، جشنواره جشنواره‌ها، سرود و بین‌الملل، جایزه‌های ترانه و موسیقی و رسانه از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.