شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

نظرات کارشناسان درباره سینمای مقاومت؛

از تأکید بر دوری گزیدن از افراد سطحی‌نگر تا انتقاد نسبت به تغییر مکرر زمان برگزاری جشنواره مقاومت/ نهادهای نظامی باید برای تولید آثار با محوریت مقاومت اسلامی عزم جدی داشته باشند

سینمای مقاومت؛ محور آزادی و آزادگی-اسلاملو-قهرمانی-اصغری-بهمنی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت متذکر شدند: استفاده از حضور سینماگران متخصص و متعهد در اتاق فکر مدیران و دوری گزیدن از افراد سطحی نگر می تواند باعث رونق و گسترش سینمای مقاومت شود! این دسته از سینماگران تأکید کردند: باندبازی برخی ارگان ها و نهادها و عدم حمایت از همه فیلمسازان متعهد و دغدغه مند پرداختن به موضوع مقاومت یک ضعف بزرگ است! اهالی سینما خاطرنشان کردند: چرخشی بودن زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باعث کم اهمیت شدن و بی توجهی به این رویداد می شود!

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم مقاومت یکی از مهمترین رویدادهای موضوعی سینمای کشور است؛ رویدادی که همواره با فراز و فرودهای بسیار روبرو بوده و گاهی در آن فیلم های درخشان و زمانی دیگر فیلم هایی نه چندان مطرح حضور داشته اند.

همزمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت از تعدادی سینماگران فعال در حوزه تولید آثار دفاع مقدس و مقاومت اسلامی درخواست کردیم نظرات خود را درباره اهمیت و جایگاه این رویداد سینمایی مطرح نمایند. محمدرضا اسلاملو، محمد قهرمانی، ابراهیم اصغری و حمید بهمنی ۴ سینماگری بودند که نظرات و پیشنهادات خود را درباره این رویداد سینمایی با ما در میان گذاشتند.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: استفاده از حضور سینماگران متخصص و متعهد در اتاق فکر مدیران و دوری گزیدن از افراد سطحی نگر می تواند باعث رونق و گسترش سینمای مقاومت شود و اگر امروز نقصان و کمبودی در راستای رشد و توسعه سینمای مهم و ارزشمند مقاومت وجود دارد به دلیل آن است که مدیران افرادی را دور خود جمع کرده اند و از آن ها مشاوره می گیرند که شایستگی این امر مهم را ندارند. آنچه مشکل اساسی ما است فقدان تبیین استراتژی است. ما در سیاست گذاری های مان به شدت دچار مشکل هستیم. ما نیازمند اتاق فکرهای پرمحتوا هستیم باید بدانیم سینمای مقاومت اسلامی سینمای آزادی و آزادگی و آزادی خواهی است و از این رو باید تمام جان مان را برای رشد و توسعه این سینما به کار بگیریم.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: باندبازی برخی ارگان ها و نهادها و عدم حمایت از همه فیلمسازان متعهد و دغدغه مند پرداختن به موضوع مقاومت یک ضعف بزرگ است! اگر ما نتوانسته ایم در حوزه سینمای مقاومت به جایگاهی که باید دست پیدا کنیم به دلیل آن است که برخی از مجموعه هایی که در حوزه تولید این قبیل آثار فعال هستند پروژه ها را تنها به برخی افراد خاص می سپارند که اتفاقاً آن افراد کار خود را به خوبی بلد نیستند و همین باعث می شود فیلم های شان خوب از آب درنیاید! ما باید کم کاری رسانه ای را جدی بگیریم! اثرگذاری یک رویداد نظیر جشنواره فیلم مقاومت باید با کار رسانه ای حاصل شود. ما باید از بستر شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خارجی استفاده کنیم، باید از طریق تلویزیون و شبکه های خارجی و رادیویی بتوانیم کار رسانه ای قوی و موثر کنیم و اثر گذاری در این حوزه داشته باشیم.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: جشنواره فیلم مقاومت ویترین نهادهای نظامی است از این رو آن ها برای تقویت این حوزه نباید تنها به برگزاری جشنواره بسنده کنند و لازم است تدبیر جدی برای تولید و اکران این آثار نیز داشته باشند! به عنوان نمونه هزینه استفاده از امکانات شهرک سینمایی دفاع مقدس بسیار بالا است و متولیان درخواست بودجه زیادی می کنند! گاهی این مطالبات آن ها آنقدر زیاد است که سازندگان فیلم ها ترجیح می دهند به جای کرایه برخی لوازم و تجهیزات، هرآنچه را می خواهند از بازار خریداری کنند چون فاکتورهای شهرک سینمایی دفاع مقدس بسیار بالا است و باید برای حمایت از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس این هزینه ها کاهش پیدا کرده و یا کلا از بین برود. ما برای تقویت سینمای مقاومت و دفاع مقدس به دو نکته مهم نیازمندیم؛ یک اینکه این جشنواره با توجه به اینکه به نیروهای مسلح وابسته است باید دسترسی فیلمسازان و تهیه کنندگان و عوامل سینما به تجهیزات نظامی مورد نیاز فیلم های دفاع مقدس آسان شود و این بخش را به لحاظ مالی ساپورت کنند. یکی از مشکلات تولید فیلم های دفاع مقدس و پاشنه آشیل آن بخش های نظامی است که باید از سینما حمایت کنند.

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: چرخشی بودن زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باعث کم اهمیت شدن و بی توجهی به این رویداد می شود؛ بنده واقعاً متوجه نمی شوم چرا متولیان هر بار بنا به سلیقه خود زمان برگزاری این رویداد را تغییر می دهند؟ جشنواره فیلم مقاومت باید حتماً در هفته دفاع مقدس برگزار شود و برگزاری آن در هر زمان دیگری غلط است. هادهای متولی باید حداقل سالی ۲۰ فیلم با محور مقاومت تولید کنند؛ برگزاری جشنواره به تنهایی هیچ فایده ای برای سینمای مقاومت ندارد. سینمای مقاومت سینمای ملی ما است که باید حتی تأثیر و اهمیتش از جشنواره فیلم فجر نیز بیشتر شود. متأسفانه متولیان فرهنگی و هنری به تکلیف واقعی خود عمل نمی کنند. تمام دستگاه و نهادها ملزم هستند همه توان خودشان را برای رشد و اعتلای این سینما به کار گیرند اما ما این اصل اساسی را در عملکرد ایشان نمی بینیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.