یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۳

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

«سلفی‌گری» را نوعی واپسماندگی ذهنی به سمت نوعی «ایده‌آلیزم کور» می‌دانیم!

سید مجید امامی

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر میراث ناملموس خود را پاس نداریم این مساله منجر به افزایش شکاف‌های اجتماعی و در نهایت از بین رفتن اقتدار فرهنگی ما می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سید مجید امامی روز شنبه در آیین گرامیداشت عشق و مهر ایرانی با حضور نمایندگان ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی اظهار داشت: اگر میراث ناملموس خود یعنی آیین‌ها و مناسک را پاس نداریم در دنیایی که به شدت سراغ فردگرایی و مناسک‌سازی‌های سطحی رفته مجبوریم فقط اقدام‌های سلبی انجام دهیم و شکاف‌های اجتماعی خود را افزایش دهیم که این منجر به افزایش ضعف و در نهایت از بین رفتن اقتدار فرهنگی ما می‌شود.

وی از منظر کلان سیاستگذاری هویت ملی گفت: در عرصه هویت ملی، سیاست‌های کلان و قانون اساسی و در سال ۸۶ یک بیانیه راهبردی یا دکترینی تحت عنوان مولفه‌های هویت ملی ایرانیان و اخیرا هم در خصوص بخشی از ملی‌گرایی‌ها و یا باستان‌گرایی ها یک بیانیه راهبردی دیگری داریم.

ما قائل به دکترین وحدتگرا در هویت ملی ایران هستیم

امامی تاکید کرد: اصل و اساس حرف ما این است که ما قائل به دکترین وحدتگرا در هویت ملی ایران و قائل به وجود مولفه‌های مشترک و ارزش‌های بنیادین بیشماری هستیم که دوره‌های تاریخ قبل و بعد از اسلام، بعد از دوران صفوی و بعد از انقلاب اسلامی را بسان یک حبل متین و یک رشته استوار ناگسستنی به هم پیوند می‌دهد.

ما به لحاظ تاریخی و دوره شناختی، دچار گسست در هویت و «بودن» ملی‌مان نیستیم

وی افزود: ما به لحاظ تاریخی و دوره شناختی، دچار گسست در هویت و «بودن» ملی‌مان نیستیم. «بود» ملی ما یک بودن و یک هستی مشترک و لاینقطع است. اگر انقطاع تاریخی مطلق در ایران ایجاد شده بود بحثی نبود و از دوره ای سردست می‌گرفتیم ولی وقتی واقع‌گرایی تاریخی این را به ما نمی‌گوید چرا به آن دامن بزنیم؟

امامی گفت: ما شوونیسم (تفکری فاقد عقلانیت) ملی‌گرای اواخر دوره بعد از مشروطه و اوایل پهلوی را یک ایده‌آلیزم در حوزه فلسفه و تاریخ می‌دانیم و با آن مشکل داریم. ما واقع گراییم.

تهجر و سلفی‌گری را نوعی واپسماندگی ذهنی به سمت نوعی ایده‌آلیزم کور می‌دانیم

وی افزود: ما تهجر و سلفی‌گری را چه در ایران و چه در دیگر کشورهای منطقه که به نام شریعت مقدس اسلام صورت بگیرد نوعی واپسماندگی ذهنی و اعراض از عقلانیت واقع‌اندیش به سمت نوعی ایده‌آلیزم کور می‌دانیم. ما یک بودن تاریخی مشترک داریم.

افتخار ما این است که شبیه مردم آذربایجان، ترکیه و افغانستان امروز هستیم

امامی ادامه داد: به لحاظ مکانی هم در حوزه بزرگی که می‌توان اسم آن را حوزه مرکزی تمدن اسلامی گذاشت و قبل از اسلام هم در تمدن‌ها و دوره‌های مختلف حیات داشته، یک اشتراک‌های مکانی داریم. افتخار ما این است که شبیه مردم آذربایجان، ترکیه و افغانستان امروز هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: ما به مرزهای کنونی که تبعا هویت ملی نوینی را ساخته احترام می‌گذاریم و این را جزو «اقتضائات عصری» می‌دانیم اما شباهت‌هایمان را کتمان نمی کنیم.

این که ابن‌سینا دستمایه افتراق‌های قومی، ملی یا مذهبی شود را نمی پسندیم

وی خاطرنشان کرد: در نگاه سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو هم قرار نیست در حوزه میراث ملموس و ناملموس، این ثبت‌ها، خواستن‌ها و احضارها منجر به نقار شود. این که ابن سینا به عنوان یک اندیشمند بزرگ که متعلق به همه منطقه است انحصار پیدا کرده و دستمایه افتراق‌های قومی، ملی یا مذهبی شود را نمی‌پسندیم اما این که ابن سینا در ازبکستان یا ایران گرامی داشته شود برای ما محترم است.

اقوام و نواحی مختلف جغرافیای فرهنگی ایران آنقدر اشتراکات دارند که نمی توانیم از ایران سخن بگوییم مگر این که همه اینها را یکجا در نظر بگیریمامامی اظهار داشت: دکترین دولت فعلی هم در حوزه مفاخر ملی است. ما در مورد نظامی کم کاری‌ای داشتیم که سعی می‌کنیم جبران و نسل جدید را با آن آشنا کنیم. در عرصه ملی هم اینگونه است. اقوام و نواحی مختلف جغرافیای فرهنگی ایران آنقدر اشتراکات دارند که نمی توانیم از ایران سخن بگوییم مگر این که همه اینها را یکجا در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: آنچه به ایران قبل از اسلام برمی گردد تا آنجا که بر اساس حقیقت ملی ما اعم از توحید، عدالت و معنویت است مشترک ترین امر بین ما بوده و محترم است. اگر به واسطه افراطی که در سیاستگذاری‌های فرهنگی و هویتی دوره پهلوی برای اسلام‌زدایی و زدودن ایران دوره اسلامی شد و به واسطه آن لازم بود بخشی از ایران دوره اسلامی یا هویت ایران دوره انقلابی در تقویم ملی و رسمی ما حضور بیشتری داشته باشد این به معنای ترمیم سیاستی بوده است.

امامی افزود: وقتی این ترمیم انجام شد و توازنی پیدا کردیم موافق و مدافع این هستیم که با ملاحضات و با در نظر گرفتن رویکرد فرصت‌پندار و نه تهدیدانگار، مناسبت‌هایی از ایران در دوره قبل از اسلام در تقویم و فرهنگ‌سازی قرار گیرد. البته هر کاری آداب و مراحلی دارد. در مورد جشن سده و جشن‌های مردم ایران بر اساس توحیدگرایی و معنویت خواهی و عدالتی طلبی شان درایران قبل از اسلام مانند ایران بعد از دوره اسلامی باید حساس بوده و دغدغه داشته باشیم تا جوان امروز و نسل آینده ایران را با یک هستی منسجم مواجه کنیم.

برخی دوست دارند برای ما تاریخ سازی کنند

وی گفت: ممکن است گاهی اوقات لازم باشد فرهنگ سازی و آگاهی بخشی صورت گیرد. ما در شرایط پر تهدید هم هستیم، تهدیدانگار نیستیم ولی می‌بینیم برخی دوست دارند برای ما تاریخ سازی و از ضعف سواد رسانه‌ای و پوشش رسانه‌ای ما سوء استفاده کنند و حقایق را وارونه جلوه دهند.

ایران بر اساس حقیقت ایران قبل و بعد از اسلام و بعد از دوره انقلاب اسلامی یک مسیر تکاملی داشته است

امامی تاکید کرد: در این شرایط باید به یک قوام معرفتی برسیم و سیاست‌های هویتی خود را اعلام کنیم ولی آنچه واقعا در مکنون قلب ماست این است که ایران بر اساس حقیقت ایران قبل و بعد از اسلام و بعد از دوره انقلاب اسلامی یک مسیر تکاملی داشته و تمام این لایه ها محترم و فرصت است.

جشن سده و سپندارمزگان، قله‌های تاریخ ایران

وی افزود: ایده‌ای که این گردهمایی و ابتکار عمل بنیاد ایرانشناسی رخ داده جای به شدت تامل دارد و جشن سده و سپندارمزگان و سایر آیین‌هایی که ایرانیان انجام می‌دادند امروز برای ایرانی اعم از مسلمان، شیعه و دیگر ایرانیان که همه با هم، هستی ایرانی را شکل می دهیم مورد توجه، پاسداشت و حفظ قرار گیرد و به فراخور در تقویم ملی هم ردپای این قله های تاریخ ایران دیده شود.

امیدوارم به تنها امری که همه ما را به هم پیوند داده مهربان‌تر باشیم و به خاطر ندانستن‌ها و ندانم‌کاری ها به این امر مشترک یعنی ایران بیش از این ضربه نزنیمامامی اظهار داشت: امیدوارم به تنها امری که همه ما را به هم پیوند داده مهربان‌تر باشیم و به خاطر ندانستن‌ها و ندانم‌کاری ها به این امر مشترک یعنی ایران بیش از این ضربه نزنیم تا آن را با ایرانیان به شکوه و جایگاه واقعی خود برسانیم.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور گفت: این همان مکنون قلبی مقام معظم رهبری است که بسان یک رهبر تمدن اندیش با تعبیر تمدن نوین اسلامی از آن یاد کردند که دو سپهر جدی ایرانی و اسلامی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.