دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون از زبان هنرمندان؛

ناآگاهی مدیران فرهنگی، عدم تدبیر برای مقابله با نفوذ فرهنگی و بی‌توجهی به هویت، فرهنگ و تاریخ ایرانی-اسلامی؛ دلایل اصلی عدم پاسداشت آیین‌ها و سنن ایرانی اسلامی

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون-انصافی-توکلی-منافی ظاهر-گیتی-الماسی-فتحعلی بیگی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان پیشکسوت و برجسته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون متذکر شدند: فقدان آگاهی در میان مدیران فرهنگی باعث بی توجهی به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون شده است؛ این هنرمندان تصریح کردند: مدیران تنها نظاره گر آن هستند که بیگانگان فرهنگ خود را از طریق کالای به اصطلاح فرهنگی و هنری وارد کشور ما کرده و جوانان ما را به سمت فرهنگ خودشان سوق دهند و به جای ترویج فرهنگ و سنن ملی در پی ترویج نافهمی و لمپنیسم هستند!

به گزارش سینماپرس امروزه شکل و شیوه جنگ ها در دنیا با گذشته تفاوت بسیار دارد؛ دشمنان با نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی تلاش می کنند به کشورهای دیگر ضربه بزنند و به ویژه نسل جوان آن ها را دچار آسیب و گمراهی کرده و فرهنگ شوم و منحط خودشان را به نسل جوان حقنه کنند.

از این رو بسیاری از کشورهای دنیا در پی آن هستند تا با تولیدات سینمایی و تلویزیونی شان ضمن حراست و پاسداری از ارزش های ملی خود فرهنگ و سنن شان را به دنیا ترویج کنند اما در حالی که ما در کشورمان سرشار از آیین و سنت های نیکو و پسندیده هستیم که در آن خانواده نقش کلیدی و اساسی را ایفا می کند همواره نسبت به این مسأله دچار غفلت شده ایم.

آیین و سنن ملی و دینی در فیلم ها و سریال های تلویزیونی ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد و این اتفاق پدیده شومی است که نیاز به بازنگری اساسی از سوی متولیان فرهنگی و هنری کشور را دارد.

در همین راستا ۶ تن از چهره های برجسته و پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور آقایان: جواد انصافی، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی، داود فتحعلی بیگی، حسین گیتی و سرکار خانم: فرحناز منافی ظاهر با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

جواد انصافی پژوهش گر، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی در آستانه نوروز ۱۴۰۲ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: ضروری است که نسل جوان ما که در معرض هجوم فرهنگ بیگانه قرار دارد از طریق تولیدات فرهنگی و هنری وطنی با آیین های ایرانی و اسلامی آشنا شود، با فرهنگ بومی خود آشنا شود و مناسبت ها و سنن ملی خود را به خوبی بشناسد اما متأسفانه فقدان سواد و آگاهی در میان مدیران فرهنگی باعث بی توجهی به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون شده است و ما شاهد کم کاری شدیدی در این حوزه هستیم. ما نباید اجازه دهیم نسل جوان بیش از این به فرهنگ غرب گرایش پیدا کنند! نسل جوان ما دوست دارد که موضوعات مختلف را کشف کرده و با حقایق آشنا شود و از این رو ما باید فرهنگ خودمان را به نسل جوان هدیه کنیم و اجازه ندهیم بیگانگان از طریق فیلم و سینما و... فرهنگ خودشان که در واقع فرهنگی کپی برداری شده از فرهنگ و تمدن ۷۰۰۰ ساله کشور ما است را به جوانان مان قالب کنند!

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: شرایط فرهنگی کشور بحرانی است و معتقدم سخت ممکن است که بتوان فرهنگ ملی کهن را زنده کرد چرا که برای این اتفاق بسیار دیر شده و سال ها است مدیران فرهنگی که وظیفه ترویج این فرهنگ اصیل را بر عهده داشتند از انجام وظایف خود سر باز زده اند. این اتفاق بسیار تلخ است که برخی جشن های فرهنگی کهن مان مانند چهارشنبه سوری شادی آور امروزه تبدیل شده به مراسم جنون آور! در شرایط فعلی بسیاری از رفتارهای تاریخی عوض شده؛ این اتفاق در نوروز و دیگر اعیاد نیز وجود دارد حتی در اعیاد مذهبی هم تغییرات زیادی رخ داده و این ها شاید یک جبر فرهنگی است که حاکم شده است.

فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید نسبت به بی توجهی مدیران فرهنگی برای پرداختن به فرهنگ و سنن ملی و دینی در سینما و تلویزیون متذکر شد: پرداختن به آیین و سنن، فرهنگ و رسوم قدیمی باب میل بسیاری از مدیران فرهنگی نیست و همین اتفاق باعث شده تا بیگانگان بتوانند فرهنگ و آیین خود را وارد کشور ما کنند! این بسیار تلخ و تأسف بار است که ما دست روی دست گذاشته ایم و هیچ اقدامی برای ترویج تاریخ و فرهنگ و هویت ملی مان انجام نمی دهیم تا نسل جوان و نوجوان مان با این آیین و سنن پسندیده آشنا شوند. بنده تردید ندارم که برخی مدیران فرهنگی ما حتی حاضرند عید نوروز هم برداشته شود! من در این بحث ها شرکت داشتم و می دانم این رسوم و اعیاد و فرهنگ و تاریخ باب میل برخی از این افراد نیست.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون تأکید کرد: متأسفانه عده ای به جای ترویج فرهنگ و سنن ملی در پی ترویج نافهمی و لمپنیسم هستند و اتفاقاً مورد حمایت برخی مسئولان هم قرار می گیرند! شرایط به گونه ای شده که گویی ما از دانستن و آگاهی فراری شده ایم و دنبال ندانستن و کج فهمی می گردیم! لیبرالیسم علیه کشور ما شمشیر کشیده و ما نباید تنها نظاره گر این اتفاق باشیم؛ ما باید مردم مان را آگاه کنیم چون ما با آگاه کردن و روشن کردن اذهان جوانان منافع آن ها را به خطر انداختیم و باید به این بحث فرهنگی بیشتر توجه داشته باشیم.

داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: بنده صراحتاً عرض می کنم عده ای در حال عناد ورزی با فرهنگ ملی و هویت تاریخی هستند و گویا اصلاً نمی دانند آنچه عامل وحدت در جامعه می شود مقوله مهم وطن پرستی است و باید با هر دین و رویکرد سیاسی و نگاهی همه مان وطن پرست باشیم و از کیان کشورمان حراست کنیم. باعث تأسف است که بخشی از جوانان جامعه ما با فرهنگ بیگانگان عجین شده اند و عرق ناموس و وطن و فرهنگ در جوانان از بین رفته است و موجوداتی بار آمده اند که دنبال عیش کردن و... هستند و زندگی شان را بر اساس فرهنگ منحط غرب و فرهنگ بیگانه به پیش می برند و مانند آن ها فکر می کنند و مانند آن ها زندگی می کنند.

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در این باره به سینماپرس گفت: جوانان تشنه آگاهی و دانستن در مورد فرهنگ و تاریخ و هویت ملی اند اما مدیران سینمایی با اهمال کاری آن ها را سیراب نمی کنند و نابخردانه دست روی دست گذاشته و تنها نظاره گر آن هستند که بیگانگان فرهنگ خود را از طریق کالای به اصطلاح فرهنگی و هنری وارد کشور ما کرده و جوانان ما را به سمت فرهنگ خودشان سوق دهند. ما آنقدر رسوم، فرهنگ، آیین و سنن زیبا و ارزشمند در دین و ملیت مان داریم که هر یک از آن ها می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم قرار گیرد؛ این وظیفه سینما، تلویزیون، رادیو، تئاتر و... است که در ترویج این آیین و رسوم نقش جدی ایفا کند. بین فرهنگ و سنت های زیبا، غنی و ارزشمند ایرانی- اسلامی هیچ تضادی وجود ندارد و مدیران وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، سازمان صدا و سیما و... باید به اهمیت پرداختن به آیین و سنن و فرهنگ ملی و دینی واقف باشند و اجازه ندهند بدخواهان و دشمنان فرهنگ خود را وارد کشور ما کنند و جوانان ما را به سمتی هدایت کنند که هیچ ارتباطی با دین و ملیت ما ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.