چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳

با مشارکت سپاه پنج استان و «بنیاد روایت فتح»؛

تفاهم‌نامه ساخت فیلم درباره پنج شهید دفاع مقدس امضا شد

سپاه؛ بنیاد روایت فتح

سینماپرس: شهیدان حسین املاکی، شاهرخ ضرغام، محمد طوسی، حسین بصیر، رجبعلی محمدزاده و سعید قهاری شش شهیدی هستند که تفاهمنامه تولید ۵ فیلم سینمایی درباره آن‌ها در جشنواره مقاومت امضا شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم امضای تفاهم‌نامه استانی برای ساخت پنج فیلم از پنج شهید استانی شامگاه ۱۶ اسفند ماه در جشنواره فیلم «مقاومت» بین پنج استانی و بنیاد روایت فتح بسته شد.

محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح، جلال غفاری دبیر این رویداد، سردار مقواساز، سردار عبدالله‌پور، سردار مسلمی، سردار فرجی، سردار مجیدی در این مراسم حضور داشتند.

نادری در ابتدا گفت: ما در بنیاد روایت فتح یک تکلیفی را بر خود واجب دانستیم و آن تولید فیلم‌های سینمایی درباره مفاخر استان‌ها بود کنگره شهدای بستری فراهم کرده تا همه ظرفیت‌ها و امکانات دست به دست هم بدهند و در مسیر پاسداشت یاد شهدا قدم بردارند یعنی اگر به تنهایی همه امکانات را بسیج می‌کردیم سالی یک دو اثر تولید می‌کردیم اما این هم افزایی که صورت گرفته باعث شده است که تولیدات سینمایی ما جهش جدی و اساسی داشته باشد.

آثار دفاع مقدس از مهجوریت خارج شد

وی افزود: حضرت آقا یک بار گفته بودند انتظار دارند آثار دفاع مقدسی جهشی صد برابری داشته باشد. با تغییر رویکرد در دولت انقلابی و مدیران، آثار دفاع مقدس در سال جاری از مهجوریت خارج شد به طوری که امسال ۹ فیلم در جشنواره داشتیم. ما در شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس این ظرفیت داشتیم که ۵۸ فیلم بلند و سریال مورد حمایت قرار دهیم. ضمن اینکه تجربه تولید در روایت فتح این جسارت را به ما داده تا از ظرفیت هنرمندان خانواده روایت فتح استفاده و آثاری را تولید کنیم. در نظر داریم با هم‌افزایی و کمک و پشتیبانی فرماندهان سپاه استانی بتوانیم برای سال آینده پنج فیلم درباره شهدای شاخص استان‌ها، فرماندهان و اتفاقات دوران مقدس تولید کنیم.

سپس سردار عبداله پور فرمانده سپاه گیلان بیان کرد: فیلمی که قرار است ساخته شود درباره شهید حسین املاکی است که حضرت آقا در سال ۸۰ گفتند اگر دنبال قهرمانی می‌گردید قهرمان ایشان است. حسین املاکی در عملیات والفجر ۱۰ در جریان عملیات شیمیایی تصمیم بزرگی گرفت و ماسک خود را به دیگری داد. من هم سال ۶۳ اولین بار او را دیدم که یک هیبت باعظمتی داشت، اهل ورزش‌های رزمی و با وقار بود.

وی افزود: من آن زمان نیروی اطلاعات بودم و کار شناسایی می‌کردم اولین‌بار او را در حالی که به خاک‌ریز تکیه داده بودم دیدم. او در اوج تواضع بود و فرزند سومش را که به دنیا آمد، ندید. حسین در والفجر ۱۰ وقتی شهید شد ناچار شدیم منطقه را ترک کنیم پیکر حسین هیچ‌وقت برنگشت اما ما آرامگاهی برای او در استان درست کردیم که تنها لباسش در آن دفن است و دیدنی است. درباره او هر عزیزی که بخواهد فیلم بسازد به طور کامل تیم تولیدکننده را پشتیبانی می‌کنیم، در این مسیر هم دنبال عدد و رقم و محاسبه نیستیم چون کار شهدا باید دلی باشد البته شهید خودش کمک می‌کند. ما در استان گیلان ۸ هزار شهید داریم که برای هر کدام می‌تواند یک فیلم ساخته شود.

بیشترین شهید ترور مربوط به تهران است

سپس حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بیان کرد: لشکر ۲۷ محمد رسول الله پانزده هزار شهید تقدیم کرده است و تهران بزرگ ۲۴ هزار شهید دارد بیشترین شهید ترور مربوط به تهران است. تهران بزرگ خیلی از جاهایش قتلگاه خیلی از شهدای عزیز است. یکی دیگر از ویژگی‌های لشکر ۲۷ این است که بیشترین فرمانده شهید را دارد. در کنار این‌همه فرمانده شهید، شهدایی داریم که نباید از آنها غافل باشیم فیلمی که قرار است تفاهمش امضا شود مربوط به شهید شاهرخ ضرغام است. او یکی از جوانان و لوتی های تهران بوده که در قبل از انقلاب از آن حال و هوا برخوردار بوده اما بعد از انقلاب یک تحول درونی پیدا می‌کند او در حرم امام رضا دچار تحول می‌شود به جبهه می‌رود و در منطقه ذوالفقاری به همراه جمعی از لوتی‌های تهران مقاومت می‌کنند اما شاهرخ شهید می‌شود و پیکرش پیدا نمی‌شود.

در ادامه سردار مسلمی فرمانده سپاه کربلای مازندران اظهار کرد: فیلمی که قرار است ساخته شود بخشی از عملیات بزرگ والفجر ۸ را روایت می‌کند که لشکر ویژه ۲۵ کربلا یکی از لشکرهای عمل کننده در آن عملیات بوده، در این فیلم به نقش دو فرمانده شهید خواهیم پرداخت؛ شهید محمد طوسی و شهید حسین بصیر. من سال ۹۹ وقتی در مازندران معرفی شدم از بچه‌ها درخواست کرده بودم به خانه یکی از سرداران شهید برویم، بچه‌ها ما را به منزل شهید طوسی بردند و همسرش خاطره‌ای همراه با گله گفت. همسرش می‌گفت روزی در یکی از مدارس تنها من را به عنوان همسر شهید معرفی کردند، یادی از همسرم نکردند و به شهدای استان‌های دیگر پرداختند واقعیت هم همین است که استان مازندران به شهدای خودش چندان نپرداخته است.

وی افزود: بعد از اینکه از منزل شهید بازگشتیم به این فکر کردیم که حتماً به این شهید که فرمانده اطلاعات عملیات بود و سردار بسیج به عنوان جانشین فرمانده بتوانیم فیلمی برای آنها بسازیم که آن‌ها را به نسل آینده معرفی کنیم قرار است برای سال ۱۴۰۳ کنگره شهدای را داشته باشیم و امیدوارم این هم یک اثر برجسته باشد برای اینکه برای نسل آینده بماند.

سپس سردار فرجی فرمانده سپاه جواد الائمه خراسان شمالی مطرح کرد: این استان در دوران دفاع مقدس ۳ هزار شهید تقدیم کشور کرده، فیلمی که قرار است تهیه شود درباره جانشین یگان دریایی شهید رجبعلی محمدزاده است او در دفاع مقدس چندبار جانباز شد و با همان جانبازی در عملیات شرکت کرد. بعد از دفاع مقدس هم به عنوان رئیس ستاد تیپ و فرمانده تیپ منصوب شد و سپس به سیستان و بلوچستان به منظور تأمین امنیت و محروم زدایی مأمور شد اما در سال ۸۸ توسط اشرار شهید شد.

وی افزود: مجموعه خراسان شمالی در خدمت است تا بتواند بخشی از رشادت‌های شهید محمدزاده را به تصویر بکشد یکی از شعارهای این شهید همیشه این بود که کار برای رضای خدا خستگی ندارد، این کار هم برای رضای خداست و نتیجه‌بخش خواهد شد محمد رضایی هم دیگر شهیدی است که البته خارج از این تفاهم‌نامه است او در دوران دفاع مقدس اسیر شد او از نیروهای اطلاعات عملیات بود سن کمی داشت و در جریان شکنجه همیشه استقامت می‌کرد و اطلاعاتی به نظام بعث نمی‌داد.

سپس سردار مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین همدان بیان کرد: اتفاقاتی در استان همدان رخ داده که برخی از آنها نادر و نیازمند توجه است. ما دنبال این هستیم که شهید سعید قهاری را معرفی کنیم که یک زندگی بسیار مجاهدانه داشت، او فرمانده سپاه یزد بود و در جریان کنگره یزد، شهید قهاری در جهنم الدره به شهادت می‌رسد. توفیقی شد که شهید قهاری را با فیلم معرفی کنیم.

در پایان تفاهم‌نامه ساخت فیلم درباره پنج شهید دفاع مقدس امضا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.