یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

مشکل عده‌ای از حکمرانان مخصوصا در حوزه‌ فرهنگی و اجتماعی این است که تصمیم سخت نمی‌تواند بگیرد!

سید مجید امامی

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر یک پلتفرمی بستر خشونت سازمان ‌یافته شود و مسؤولیتش را نپذیرد، این وسط حق با چه کسی است؟ ما در جمهوری اسلامی باید به هر پلتفرم داخلی و خارجی برای تامین رضایت مردم و رفاه مردم که شروط قانونی و حداقل‌های قانونی جامعه‌ ایران را بپذیرد، اجازه‌ فعالیت بدهیم.

به گزارش سینماپرس، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتگو با برنامه منحصربه فرد رادیو جوان اظهار کرد: ما درعرصه‌ اجتماعی، فرهنگی، تربیتی ‌مان با یک شکاف فرآیندهای بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی مواجه هستیم. این خودش را در مدرسه یک‌ جور، در اداره، شهر، دانشگاه و حتی در محله هم یک‌ جوردیگر نشان داده است. از طرف دیگر به شدت، فجیح ‌ترین سرعت محله ‌زدایی و حتی شهرزدایی از شهر را داشتیم.

*از شکل‌گیری گروه‌های جدید اجتماعی غافل هستیم

سید مجید امامی افزود: نکته‌ دیگر که در کنار این‌ها اتفاق افتاده است، صامت بودن، غافل بودن و حتی بی‌خبر بودن از یک جریان پر سرعت دیگر در حرکت تغییرات فرهنگی جامعه نسبت به گروه‌های دیگر است. آن هم تغییرات فرهنگی نوجوانی و همچنین شکل ‌گیری گروه‌های جدید اجتماعی است که ما متاسفانه به خاطر ضعف متولیان فرهنگی - اجتماعی‌مان و بی‌خردی، کم‌خردی یا حرفه‌ای نبودن اساسا از آنها غافل هستیم. مثلا گروه‌های سنی که به شدت در جوامع مختلف در حال فزایندگی هستند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ ما هم بین ۱۵ تا ۲۴ سالگی به شدت فزاینده هستند، کسانی که نه تحصیل دارند، نه تحصیل می‌کنند، نه اشتغال دارند، نه مهارتی بلدند و مثلا شما نتیجه‌اش را در پاساژگردی می‌بینید. یا نتیجه‌اش را در حضورهای بالای یازده ساعت، بالای نه‌ ساعت در فضای مجازی می‌بینید چه در قالب بازی‌های ارسال شده، چه در قالب مصرف شبکه‌های اجتماعی و حضور در شبکه‌های اجتماعی به صورت فردی اما کانکت شده و اتصال یافته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: من معتقدم، بزرگترین کارهرنخبه و دغدغه مند و هر درگیر به فرهنگ، حالا حتی اگر بتواند در سمت یک نهاد بینابینی مثل شورای فرهنگ عمومی که ما معتقد هستیم، بین مردم و بین فرهنگ است، ما بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی قرار گرفته، ورود پیدا کند و جلوگیری نماید از این سرعت کم کند. مثلا، شکافی یا گسل یا دره بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی، یعنی اینکه شما روی کاغذ، روی صنعت، در رسانه‌های رسمی بیان می‌کنید یک چیزی معیار است، اما در عمل و زیست واقعی زندگی روزمره‌ بالای پنجاه درصد یا نزدیک به پنجاه درصد آن آدم‌ها، ورودی و پذیرشی ندارد.

سید مجید امامی در ادامه افزود: مثلا شما یک گونه صحبت می‌کنید و می‌فرمایید زبان معیار این است، ولی می‌بینید که پنجاه درصد آدم‌ها اصلا کلمات و تعابیری را به کار می‌برند، که نحوه‌ سخن‌ گفتن تغییر پیدا می‌کند و این کم‌ کم باعث می‌شود که زبان به یک اعوجاج برسد.

امامی خاطرنشان کرد: در موضوعاتی مثل حجاب و کلا موضوعاتی در حوزه‌ زنان، در موضوعاتی مثل سایر موضوعات ایدئولوژیک برای انقلاب اسلامی، حتی موضوع استکبار ستیزی، موضوع مقدس فلسطین که بر خود من خیلی مقدس است شکاف‌هایی ایجاد شده است.

*از اشتراکاتمان شروع نمی‌کنیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوربیان کرد: ما یک جمله‌ای را در دوره‌ جدید زیاد می‌شنویم، که حجاب انتخاب تاریخی ایرانیان بوده است. این جمله را مثلا با یک جمله‌ دیگر «حجاب یک قانون است و هرکس آن را رعایت نکند باید با فوریت مجازات بشود» مقایسه کنید. هر دو جمله درست است اما روی کاغذ، در واقعیت مدیریت اجتماعی کدام یک درست است؟ ما از اشتراکاتمان شروع نمی‌کنیم.

سید مجید امامی درباره حضور زن در جامعه تصریح کرد: مشکل عده‌ای از حکمرانان مخصوصا در حوزه‌ فرهنگی و اجتماعی این است که تصمیم سخت نمی‌تواند بگیرد، به دلیل اینکه ما با یک نگاه ویژه، نگاه سوم به زن انقلاب ما پیروز شد، نه نگاه سنتی، نه نگاه مدرن است و دنبال این است که زن حضور اجتماعی داشته باشد، اما این حضور اجتماعی آن هم در اقلیم ایران نیازمند این است که زن نه با تفاوت‌هایش بلکه به انسانیتش در جامعه حاضر باشد. ما اتفاقا اگر مخالف حضور اجتماعی بانوان بودیم و عملا در این چهل سال حضور اجتماعی بانوان توسعه پیدا نمی‌کرد.

*وقتی یک رسانه بستر کودتای سلبریتی می‌شود

امامی با اشاره به اینکه اگر یک رسانه بستر کودتای سلبریتی شود خاطرنشان کرد: و اگر یک پلتفرمی بستر خشونت سازمان ‌یافته شود و مسئولیتش را نپذیرد، این وسط حق با چه کسی است؟ باید به هر پلتفرم داخلی و خارجی برای تامین رضایت مردم و رفاه مردم که شروط قانونی و حداقل‌های قانونی جامعه‌ ایران را بپذیرد، اجازه‌ فعالیت بدهیم. این را با آن جمله‌ای که می‌گوید که «از اول هم اینستاگرام چیز مزخرفی بود و لعنت به آنهایی که این را آوردند و توسعه دادند»، مقایسه کنید! البته من در مورد حکمرانی و سیاست‌ گذاران فضای مجازی در ایران و عدم کوتاهی آنها الان صحبت نمی‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.