چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

با نگاهی به هنر انقلاب اسلامی عنوان شد؛

از تأکید بر وجود جریان نفوذ و انحرافی در فضای فرهنگی کشور تا لزوم گفتگو برای عبور از شرایط بحرانی سینما/ احیای سینمای تراز انقلاب نیاز به مشورت با هنرمندان انقلابی دارد

بهمنی-اسلاملو-الماسی-شاهمرادی زاده-توکلی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران در خصوص نسبت سینما با هویت انقلابی متذکر شدند: سینمای کنونی جمهوری اسلامی ایران هیچ سنخیت و قرابتی با اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی ندارد؛ جریان نفوذ باعث شده نگاه مان به سینما مشابه دوران طاغوت باشد؛ ما در سینمای جمهوری اسلامی ایران استراتژی و هدف گذاری نداریم و به همین علت دل خود را به فروش بالای برخی فیلم های نازل خوش کرده ایم!

به گزارش سینماپرس بی تردید هنر باید بی تردید وسیله ای برای هدایت ملت ها باشد؛ هنر وسیله ای برای کشف و شهود و بررسی کننده مسأله های بشری است. پیام هنر، معمولاً چیزی نیست که به وسیله ابزار و وسایل دیگر بتواند گفته شود. به عبارت دیگر، بخشی از واقعیت ها و یا ابعادی از حقیقت موجود در جهان هستی، فقط می تواند زبان هنری گویای آن باشد اما متأسفانه سال های متمادی است که در کشور عزیز ما به واسطه ندانم کاری های برخی مدیران فرهنگی شاهد اتفاقات تلخ و ناگواری هستیم!

ابتذال و سطحی نگری سال ها است در بسیاری از حوزه های فرهنگ و هنر خودنمایی می کند؛ سینما به عنوان یک رسانه بسیار مهم و اثرگذار در دنیای امروز یکی از همان حوزه هایی است که جولان گاه ابتذال و سطحی نگری شده؛ مدیران بی توجه به کارکردهای آموزشی و فرهنگی سینما تنها به چشم یک صنعت به سینما نگاه می کنند و فروش بالای برخی فیلم های سخیف را برای خود دستاورد قلمداد می کنند!

بی شک چنین نگرشی هیچ ارتباطی با اهداف و آرمان های کلان انقلاب شکوهمند اسلامی ندارد؛ انتقادهای معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به سینما، تئاتر و دیگر هنرهای پیش از انقلاب، به دلیل درون مایه فاسد و اغراض آلوده و به پیرو آثار زیان بار اخلاقی و اجتماعی آن ها بوده است. ایشان می کوشید تا این هنرها از «ابتذال»، به «تعهّد» و از «غفلت آفرینی»، به «بیدارگری» دگرگونی یابد و چندین بار، در مصاحبه های پیش از انقلاب، درباره سینما و هنر و... تأکید می کردند که ما با هنر و سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم. این به درستی خط تعهّد در هنر را ترسیم می کند.

اما اینک باید پس از گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی از خودمان سوأل کنیم که توانسته ایم سینمای کشور را در مسیر درستی هدایت کنیم یا اینکه همان فساد و ابتذال به اشکال متفاوت در سینما وجود دارد؟

در همین راستا ۵ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: حمید بهمنی، محمدرضا اسلاملو، جهانگیر الماسی، ماشاالله شاهمرادی زاد و هوشنگ توکلی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با هفته هنر انقلاب در خصوص نسبت سینما با هویت انقلابی گفت: جریان نفوذ و انحرافی باعث شده نگاه مان به سینما مشابه دوران طاغوت باشد این اتفاق در حالی است که ما بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توقع داشتیم رویکرد فرهنگی در اشکال مختلف شکل بگیرد اما آنچه ما از نظر هویتی انتظار داشتیم رخ نداده و همچنان همان نگاه های نشأت گرفته از دوران طاغوت در هنر هفتم وجود دارد. ما باید اتحاد و دوستی و مهربانی و ولایت پذیری و... را به عنوان مفاهیم انسانی و اسلامی در سینما پیاده سازی کنیم. ما از این مفاهیم بزرگ و ارزشمند به شدت فاصله گرفته ایم؛ البته کارهای خوبی در این خصوص داریم اما این کارها کافی نیستند و به همین علت باید بگویم ما با سینمای انقلابی و فرهنگی فاصله نجومی داریم!

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: آیا مدیران سینمایی فکر کرده اند که اکران فیلم های مبتذل چه تبعات سنگین و مخربی را برای فرهنگ این مرز و بوم در پی دارد؟ چرا وقتی به آن ها انتقاد می شود که به چه دلیل فلان فیلم مبتذل را اکران کرده اید فوراً دلیل می آورند که الآن اوضاع گیشه بد است و باید برای آمدن مردم و راضی نگه داشتن سینماداران و... این نوع فیلم ها را اکران کنیم؟ بی تردید با این روش و منش ما به سینمای تراز انقلاب دست پیدا نخواهیم کرد. برای احیای سینمای تراز انقلاب باید از رسانه ها و هنرمندان انقلابی مشورت گرفته شود؛ مدیران به جای اینکه از افراد مشکل دار مشورت می گیرند چرا سراغ رسانه ها و هنرمندان انقلابی نمی روند؟ مدیران موظفند تیم مشاورین خود را از میان رسانه ها و هنرمندان انقلابی انتخاب کنند. اما آیا شده امثال شما و ما را یک بار هم که شده صدا کنند و از ما نظر بخواهند؟

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: متأسفانه در سینمای جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه استراتژی و هدف گذاری نداریم و به همین علت دل خود را به فروش بالای برخی فیلم های نازل خوش کرده ایم! آیا سینمای کنونی درخور کشوری است که این همه شهید تقدیم به اسلام و انقلاب کرده است؟ این باعث شرمساری است که پس از گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ما هنوز استراتژی و هدف گذاری مشخصی برای سینما نداریم و همین باعث شده تا همچنان ابتذال در سینما جولان بدهد و سطح سلیقه مخاطب به پست ترین و پایین ترین درجه ممکن برسد. پرسش بنده از مدیران سینمایی این است که چرا دو فیلم سطحی و سخیف باید در نوروز ۱۴۰۲ اکران شده و پرفروش شوند؟ چرا باید این فیلم ها بیشترین مخاطب را داشته باشند؟ چرا مدیران سینمایی از فروش این فیلم های نازل خرسند هستند و تمامی دغدغه شان معطوف به سودهای کلان در سینما و مسائل اقتصادی شده است؟

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما همزمان با هفته هنر انقلاب در خصوص نسبت سینما با هویت انقلابی تصریح کرد: باعث شرمساری است که خطوط قرمز فراماسونرها و شیطان پرست ها در سینما رعایت می شود اما خطوط قرمز نظام و انقلاب اسلامی را زیر پا می گذارند! مهمترین علتی که ما هنوز به سینمای تراز انقلاب اسلامی نرسیده ایم این است که با مدیرانی ناآگاه روبرو هستیم که با سینماگرانی که دغدغه ای برای ترویج آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی ندارند همسو هستند و در عوض سینماگران انقلابی، متعهد و مخلص را زیر پا گذاشته و آن ها را نادیده می گیرند. ما زمانی می توانیم مدعی انقلابی گری در سینما باشیم که فقط و فقط به سینماگران همسو با انقلاب اسلامی بها بدهیم و هرگز اجازه ندهیم افرادی که هیچ قرابت و سنخیتی با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ندارند در سینما کار و فعالیت کنند.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: مدیران جدید سینمایی و فرهنگی با نگاه انکار مبادرت به برنامه ریزی می کنند؛ ممکن است آن ها ته دلشان کشش و علاقه ای به برخی از جریانات فیلمسازی داشته باشند اما در شرایط فعلی ذهن شان متوقف شده و از آنجا که زبانی الکن دارند نتوانسته اند دیدگاه و اهداف خودشان را درست اعلام کنند تا ببینیم آیا هدف شان در سینما رسیدن به هویت انقلابی است یا خیر!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.