یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

با نگاهی به اظهارات مدیران صندوق؛

در صندوق اعتباری هنر چه می گذرد؟/ هنرمندان درگیر مشکلات معیشتی؛ مدیران صندوق در پی اعطای کارت کیشوندی، معرفی گالری هنری و خدمات لاکچری برای هنر کارت!

صندوق اعتباری هنر

سینماپرس: در حالی که بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به ویژه سینماگران کشور به واسطه رکود حاکم بر تولید کالاهای فرهنگی و هنری زندگی های شان با بحران شدید مالی و معیشتی روبرو شده نهادهایی همچون صندوق اعتباری هنر، خانه سینما و... که وظیفه ذاتی شان رسیدگی به امور رفاهی، صنفی و مادی هنرمندان است ضمن بی توجهی به خواسته مکرر هنرمندان برای رسیدگی به امور زندگی شان خود را درگیر کارهای شوآف گونه ای کرده اند که هیچ عایدی مثبتی برای هنرمندان در پی ندارد! این افراد رسماً مشغول رزومه سازی برای خود هستند و باعث شده اند تا اعتبار صندوق دچار خدشه شود!

به گزارش سینماپرس صندوق اعتباری هنر که با تبلیغات بسیار مبادرت به توزیع گسترده هنرکارت میان اهالی فرهنگ و هنر کرد و طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مناسبت هایی نظیر: شب یلدا، عید نوروز و میلاد امام حسن مجتبی (ع) مبالغی را به حساب اهالی فرهنگ و هنر واریز کرد از ماه رمضان سال گذشته تاکنون حتی یک ریال به حساب هنرمندان واریز نکرده و این اتفاق در حالی است که این روزها به واسطه تورم فزاینده و رکود حاکم بر فضای تولیدات فرهنگی و هنری بخش گسترده تری از اهالی فرهنگ و هنر به ویژه سینماگران محتاج این کمک های مادی بودند.

انتقادات سینماگران نسبت به بی تفاوتی مسئولان فرهنگی و هنری کشور به اهالی فرهنگ بالا گرفته بود که در زمستان سال ۱۴۰۱ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از ایام الله دهه مبارکه فجر خبری مبنی بر اعطای بسته های کمک معیشتی به اهالی فرهنگ و هنر داد. این اتفاق باعث شد تا بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر خرسند شوند و در صفحات شخصی شان در فضای مجازی به عنوان اتفاقی نیک از این امر یاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سیاست‌های حمایتی این وزارتخانه برای اهالی فرهنگ و هنر گفته بود: ما بسته‌هایی را برای اهالی سینما آماده کردیم که در جلسه شورای عالی سینما مطرح خواهد شد؛ یک مصوبه نیز از قبل داشتیم و به دنبال اجرای آن هستیم که ان‌شاءالله با تأمین نقدینگی آن کمکی به حوزه سینما خواهیم داشت!

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم که ان‌شاءالله برای دهه فجر یک حمایت خوب از اهالی فرهنگ و هنر انجام دهیم، افزود: به جز اهالی سینما که باید مورد حمایت قرار گیرند، در حوزه‌های موسیقی و تئاتر نیز بنده به مدیر عامل صندوق هنر مأموریت داده‌ام که یک بسته حمایتی را پیش‌بینی کند که ما بتوانیم از همکاران هنرمند حوزه‌های موسیقی و تئاتر خودمان که دچار مشکلات معیشتی شده‌اند، حمایت‌های حداقلی داشته باشیم.

اما تا امروز نه تنها وعده ی آقای وزیر برای اعطای بسته های کمک معیشتی به سینماگران به مناسبت ایام الله دهه مبارکه فجر عملی نشد بلکه مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، خانه سینما و صندوق اعتباری هنر بنا به مناسبت های دیگری نظیر عید سعید نوروز و ماه مبارک رمضان نیز هیچ گونه سبد کالا یا بسته کمک معیشتی به سینماگران و سایر اهالی فرهنگ و هنر اعطا نکردند.

این اتفاقات متناقض با وعده های مسئولان فرهنگی و هنری در حالی است که مدیران صندوق اعتباری هنر در حال شوآف های مکرر هستند؛ در حالی که اهالی فرهنگ و هنر به ویژه سینماگران در رفع مشکلات معیشتی برای گذران زندگی شان هستند مسئولان صندوق اعتباری هنر در آستانه نوروز خبر از اعطای کارت کیشوندی به هنرمندان دارای درجه یک هنری می دهند؛ در حالی که اهالی فرهنگ و هنر به کرات در مصاحبه های شان با رسانه ها و نگارش مطالبی در فضای مجازی خواهان اعطای سبد کالا، بسته های کمک معیشتی، بن خرید کالا از فروشگاه های زنجیره ای و... هستند مدیران صندوق اعتباری هنر به جای تعامل با نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی برای رسیدگی به امور رفاهی هنرمندان در سایت شان به معرفی گالری هایی می پردازند که هنرمندان می توانند با خانواده های شان به آنجا بروند و ساعتی وقت بگذرانند! درست همانند آنچه پیش از این خبر از مسابقات رالی هنرمندان داده بودند!

به راستی مشخص نیست چه اصراری وجود دارد تا این مدیران ظاهرا کم تجربه در صندوق اعتباری هنر حضور داشته باشند؟ چرا فردی به عنوان مدیر برای این صندوق به کار گرفته نمی شود که اندکی دغدغه تأمین معاش هنرمندان را داشته باشد و شب و روز خود را بگذارد برای اینکه بتواند به زندگی آن ها ساماندهی کند، نه آنکه به شرح و توصیف خدمات تعریف شده و سطح بندی های اعتباری برای هنر کارت با مدلهای لاکچری و عملا غیر قابل استفاده مخصوصا برای پیشکسوتان دل خوش کند!

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر چطور رویش می شود که در پاسخ به پرسشی درباره ارائه بسته‌های ویژه نوروز یا ماه رمضان بگوید: دوست داشتیم چنین کاری انجام شود ولی منابع آن را نداریم. آن بسته حمایتی ۳۵۰ میلیاردی هم که در سه بخش برای حمایت از هنرمندان در دوران کرونا ارایه شد، به دلیل همزمانی با برخی روزهای خاص مثل یلدا، مناسبتی برداشت شد ولی مرتبط با کرونا بود. البته برای ماه رمضان قصد داریم در طرح اکرام برای عده‌ای که مشکلاتی دارند اقداماتی انجام دهیم!

این هنرکارت امروز به چه درد سینماگران بیکار و خانه نشین به ویژه پیشکسوتان این حوزه می خورد؟ چرا به جای آنکه مدیران صندوق تدبیری اندیشه کنند تا هر ماه یک بار یا حداقل هر فصل یک بار سبد کالا در شأن هنرمندان به ایشان اهدا کنند و مبالغ قابل توجه به حساب اعضای شان واریز کنند خود را درگیر کارهای لوکس و لاکچری و شوآف گونه کرده اند؟

فاجعه بار است که رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر با اشاره به سطوح مختلف هنرکارت شامل آبی، نقره‌ای، طلایی و پلاتینیوم، می گوید: هنرمندان گرامی با دریافت هنرکارت از سطح آبی وارد این چرخه شده و با افزایش تراکنش ها و میزان موجودی حساب هنرکارت ایشان، امتیازاتی دریافت می کنند که امکان ارتقاء به سطح بالاتر و بهره مندی از درصدهای بیشتر بازگشت نقدی را برای ایشان فراهم می سازد! یعنی مدل های بانکی برای جذب سرمایه های مردم، حالا با هنر کارت و در سبد بانک آینده و صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان به عنوان دستاورد مدیران در حال پیاده سازی است!

این کارها برای سینماگرانی که غم معیشت دارند نان و آب می شود؟ آقایان دست از شوآف بردارید!

نظرات

  • ۱۴۰۲/۰۱/۲۷ - ۲۱:۰۴
    3 1
    درود واقعا حرف اهالی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه را زدید
  • فاطمه ۱۴۰۲/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۸
    1 2
    به چه دلیل هنرمندان رو انقدر خوار و خفیف میدونید که همیشه باید از یکی پول بگیرن؟؟ ما تحت فشار مالی هستیم ولی گدایی در مسلک ما نیست آقا یا خانم خبرنگار!! ما هنرمندا خودمون نون هنرمون رو میخوریم، مگه محتاج دولت یا جای دیگه ایم؟!! مگه بقیه اقشار جامعه از جایی صدقه میگیرن که ما باید دنبال صدقه گرفتن از کسی باشیم؟!
    • مهدی ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ۱۵:۳۱
      2 2
      حمایت از هنرمندان قدر دانستن آن هاست نه صدقه دادن؟!
    • فاطمه ۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۱۳:۵۵
      1 0
      حمایت فقط 1-2 میلیون تومن پول ریختن به کارته؟!! واقعا هنرمندان رو چی فرض کردین؟؟ ما چشممون به دست هیچکس نیست. خودمون انقدر هنر داریم که پولی که در قبالش کاری نکردیم طلب نکنیم و از جیب خودمون بخوریم.
  • فاطمه ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ۱۴:۱۸
    2 2
    چرا نظراتی که با شما مخالف هست رو در وبسایتتون قرار نمیدید؟ مگه رسانه آزاد نیستید؟!! پس چرا صحبت های ما رو سانسور می کنید؟!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.