یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

جایگاه مطالعه در میان سینماگران از نظر کارشناسان فرهنگی؛

هجوم بی سوادی و لمپنیزم به سینما/ انتقاد از ترویج سطحی نگری و سبک سری در فیلم ها

منافی ظاهر-تجار-یثربی-شاه حسینی-بروجردی-فهیم

سینماپرس:تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: اگر امروزه کمتر شاهد تولید فیلم های ماندگار و جذاب در سینما هستیم به دلیل فقدان مطالعه توسط هنرمندان و فیلمسازان است!

به گزارش سینماپرس چندی است که سینمای ایران سرشار از آثار مبتذل، سطحی نگرانه و سبک سرانه شده که بعضاً در گیشه فروش موفقی داشته و به همین جهت با تشویق مدیران و برخی افراد سینمایی مواجه شده اند این در حالی است که تولید این آثار اساساً نشان از فقدان مطالعه، دانش و آگاهی توسط سازندگان است که به جای ترویج فرهنگ و علم و اندیشه در جامعه به سینما به مثابه ابزاری برای درآمدزایی خود نگاه می کنند و حاضرند فرهنگ ارزشمند ملی را به سخره بگیرند اما پول های کلان به جیب بزنند.

این افراد تأکید کردند: افراد فاقد مطالعه مشغول تولید فیلم های نازل و سطحی در سینما هستند و اسکلت و درونمایه سینمای ما فریاد از بی سوادی می زند و وقتی این سینما در مجموع بی سواد است نمی توانیم انتظار تولید آثار شاخص و ارزشمند در آن را داشته باشیم!

بسیاری از کارشناسان فرهنگی بال و پر دادن به فضای مجازی را یکی از دلایل مهم دور شدن مردم از مطالعه می دانند و تأکید دارند که کم کاری مدیران فرهنگی کشور باعث شده تا دیگر رغبتی برای آگاهی بخشی و مطالعه حتی در بین هنرمندان وجود نداشته باشد. ذائقه مردم روز به روز در حال تنزل است و متولیان فرهنگی دست روی دست گذاشته و نظاره گر این اوضاع اسفناک هستند. در همین راستا با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها: فرحناز منافی ظاهر، راضیه تجار، چیستا یثربی، انسیه شاه حسینی و اعظم بروجردی و همچنین جناب آقای محمدتقی فهیم گفتگو کردیم که ماحصل اظهارات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

هجوم بی سوادی و لمپنیزم به سینما/ انتقاد از ترویج سطحی نگری و سبک سری در فیلم ها

فرحناز منافی ظاهر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی گفت: اگر امروزه کمتر شاهد تولید فیلم های ماندگار و جذاب در سینما هستیم به دلیل فقدان مطالعه توسط هنرمندان و فیلمسازان است! در روزگاران نه چندان دور یک هنرمند در هر حوزه و رشته ای مطالعات جدی و فراوان داشت اما متأسفانه چند سالی است که دیگر مطالعه در بین اهالی فرهنگ و هنر جایی ندارد و هنرمندان به جای آنکه در پی مطالعه باشند در پیش انجام امور تشریفاتی و شوگونه برای بیشتر دیده شدن خود هستند! متأسفانه ما امروز در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری هم هنرمندان اندکی را شاهد هستیم که مطالعه می کنند؛ شاید هنوز برخی هنرمندان قدیمی باشند که دست از مطالعه نکشیده اند اما متأسفانه هنرمندان نسل جوان عموماً فاقد مطالعه اند و بیشتر درگیر کارهایی هستند که به ظاهرشان ارتباط دارد! این بسیار بد است که یک هنرمند باطن خود را قوی نکند و تنها به ظاهرش توجه داشته باشد.

هجوم بی سوادی و لمپنیزم به سینما/ انتقاد از ترویج سطحی نگری و سبک سری در فیلم ها

راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: افراد فاقد مطالعه مشغول تولید فیلم های نازل و سطحی در سینما هستند و با پروپاگاندای رسانه ای در فضای مجازی موجبات پرفروش شدن اثرشان را فراهم می آورند و فاجعه آنجا است که مدیران فرهنگی جلوی تولید و ترویج این نوع آثار نامناسب و زائد را نمی گیرند و اتفاقاً از فروش چنین فیلم هایی خرسند نیز می شوند! ما امروز با شبه هنرمندانی روبرو هستیم که که با شوخی و خنده و سطحی نگری می خواهند سطحی نگری خود را عمومی کنند و آن را در جامعه جا بیندازند. این ها حتی شبه روشنفکر هم نیستند و اصلاً نمی توان آن ها را افرادی فرهیخته دانست که قرار بوده اندکی اهل ادب و فرهنگ باشند!

هجوم بی سوادی و لمپنیزم به سینما/ انتقاد از ترویج سطحی نگری و سبک سری در فیلم ها

دکتر چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان تئاتر در این باره متذکر شد: جامعه هنری ما بی سواد و پر مدعا شده است! متأسفانه ما در کشورمان با هنرمندانی روبرو هستیم که علناً به کتاب نخواندن شان افتخار می کنند و رسماً عنوان می کنند فرصتی برای مطالعه و تحقیق ندارند! در واقع ارزش در جامعه ما بدل به ضد ارزش شده و این اتفاق بسیار تلخ و متأثرکننده است. برای سینمای مان که در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ سینمای ارزشمندی بود و در دنیا می درخشید متأسفم که کارش به جایی رسیده که بدل به سینمای سیاه جشنواره ای شده است! متأسفم برای سینمای ایران که کارش به اینجا رسیده و به جای اینکه رو به رشد برود رو به افول رفته؛ به جای اینکه رو به پیشرفت برود روز به روز دچار افت شده. نسل جوان ما کتاب نمی خوانند و به کتاب نخواندن خود افتخار می کنند و این جز فاجعه عنوان دیگری ندارد!

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی گفت: فیلمساز بدون مطالعه آثار بدون اندیشه و فاقد دغدغه می سازد؛ بنا به ضرب المثل معروف از کوزه همان تراود که در اوست! ما اگر همچنان در سینما شاهد فیلم های سخیف و سطحی هستیم به دلیل آن است که فیلمسازان آن ها فاقد مطالعه، اندیشه و دغدغه هستند و بنده متأسفم که همچنان عده ای به سبک فیلمفارسی های ۵۰ سال قبل فیلم هایی می سازند که در آن قهرمان فیلم مشغول قر دادن است و تصاویری روی پرده می رود که نجاست به صورت مخاطب می پاشد! فیلمنامه باید حرف جدی برای جامعه داشته باشد. هنرمند باید دست مخاطب خود را بگیرد و او را به بهشت ببرد اما آیا این فیلم هایی که امروزه به خصوص به اسم سینمای کمدی در کشورمان شاهد هستیم مخاطبان خود را به بهشت می برند؟ ما باید با مطالعه جدی و تولید آثار فاخر و ارزشمند مانع گرایش بیشتر مردم به سمت فیلم های سخیف و نازل و سطحی شویم و امیدوارم که با درایت و تدبیر ویژه همه مسئولان و دست اندرکاران سینمای ایران تنها جایی برای عرضه و تولید آثار فاخر و ارزشمند و دغدغه مند باشد.

اعظم بروجردی کارگردان، فیلمنامه نویس و مدرس دانشگاه در این باره گفت: وقتی از نزدیک زندگی هنرمندان را ببینید متوجه می شوید که بخش کثیری از آن ها بسیار سطح پایین تر از عوام جامعه هستند! معلوم است که این افراد مطالعه ندارند و تنها در پی ظاهرسازی هستند و درون شان از علم و دانش و آگاهی تهی است! بدیهی است که محصول نهایی یک هنرمند همان چیزی است که از درونش تراوش می کند و از این رو اظهر من الشمس است که سازندگان این همه فیلم و سریال سطحی نگرانه و سبک سرانه درون شان تهی است! این افرادی که آثار مبتذل و سطحی نگر و سخیف تولید می کنند در دوران کودکی شان مانده اند و اصلاً دنبال بزرگ شدن نیستند! نه فقط در کشور ما که در ۹۰ درصد جوامع دنیا چنین افرادی که عنوان هنرمند را با خود به یدک می کشند دیده می شوند! این افراد بیش از آنکه دنبال رشد و تعالی و ارتقای سطح فرهنگ جامعه و مخاطبان شان باشند دنبال خوش گذرانی و کسب روزی و ارتزاق هستند و بس!

هجوم بی سوادی و لمپنیزم به سینما/ انتقاد از ترویج سطحی نگری و سبک سری در فیلم ها

محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما نیز در گفتگو با سینماپرس تصریح کرد: وجه قالب سینمای ما دچار یک نابسامانی و فقدان درک مسائل اجتماعی و تاریخی و جغرافیایی و... است که جمیع این ها ناشی از فقدان ارزش مطالعه در میان سینماگران ما است؛ در واقع اسکلت و درونمایه سینمای ما فریاد از بی سوادی می زند و وقتی این سینما در مجموع بی سواد است نمی توانیم انتظار تولید آثار شاخص و ارزشمند در آن را داشته باشیم! امروزه بی سوادی در سینما موج می زند؛ لمپنیزم حاکم بر سینما که بنیان کن است و در ابتدا باعث از هم گسیختگی سینما و کاهش ارزش های سینما شده به دلیل حضور سینماگرانی است که از حرف زدن شان تا بقیه نشانه های مختلف شان نشأت گرفته از بی سوادی و عدم مطالعه است.

نظرات

  • مهری یزدانی ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۲:۴۰
    0 0
    چند وقتی هست من که خودم همین فیلمفارسی هایی که شما میگین رو نگاه می کنم بعضی فیلمها به نظرم خیلی بهتر از فیلم های الان هست بازیگرها خودشون بودن تظاهر نبود مرام و معرفت و دوستی و غیرت رو ترویج می کرد الان که یه کیلو ارایش می کنن و هی چایی میارن و می برن و عق میزنن طلاق می گیرن ازدواج می کنن و ...تاتر رو هم که به گند زدن وقتی طرف میره از پایین شهر تهران دخترهای نابازیگر رو جمع می کنه و یه کار بی محتوا رو می بره بالا صحنه فاتحه ی همه چی خونده شده رفته

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.