دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

می‌توانیم سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی را داشته باشیم

سید مجید امامی

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اولین گرامیداشت ملی تنوع فرهنگی ایران می‌تواند نماد و آغازی برای تدوین سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی در تطابق با کنواسیون جهانی باشد.

به گزارش سینماپرس، سیدمجید امامی در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: یکی از مهمترین ویژگی هایی که فرهنگ جوامع غنی و جوامع دارای سوابق دیرینه و گستردگی تاریخی و جغرافیایی را شکل می دهد تنوع و تفاوت های فرهنگی است.

وی افزود: منظور از تنوع و تفاوت های فرهنگی این است که درعین هویت فرهنگی مشترک بروزات، تجلیات و رنگ و لعاب های مختلفی دارند، که اختلاف زیبایی خاصی ایجاد می کند.

امامی گفت: تفاوت در عرصه های مختلف میراث ناملموس از تغذیه، پوشاک، گویش، زبان، ادبیات و نواها و اواها و موسیقی ها گرفته تا تفاوت هایی که به هر قیمت در طول تاریخ پیش آمده و اینها نعمت و فرصت است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: از سال ۲۰۰۳ یونسکو و نظام فرهنگی جهانی متذکر این موضوع شده و روز ۲۱ می را به عنوان روز جهانی تنوع فرهنگ ها که روز تصویب نهایی کنوانسیون هست، تعیین کرده است.

وی افزود: ما در ایران چون هم صاحب تنوع فرهنگی هستیم و هم سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی و قانون اساسی ما تنوع فرهنگی را امضا می کند و دارای وحدت در عین کثرت هستیم، وحدت گرایی به معنای همگون سازی و نابودی تفاوت های فرهنگی در قانون اساسی ما نیست اما علیرغم این در نظام جهانی خیلی شهرت به پیگیری سیاست های تنوع فرهنگی نداریم.

امامی تصریح کرد: البته ما معتقدیم می توانیم سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی را داشته باشیم و اولین رویداد روز جهانی توع فرهنگی که به همت وزارتخانه های مختلف و نهادهای مردمی برگزار می شود می تواند نماد و آغازی باشد از تدوین سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی که در نسبت با کنواسیون تنوع فرهنگی قرار می گیرد.

وی گفت: بر همین اساس روز چهارشنبه سمینار تخصصی تنوع فرهنگی و نظریه تنوع فرهنگی را در فرهگستان هنر و روز یکشنبه همزمان با ۲۱ می ۳۱ اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران تهران با حضور نمایندگانی از بیش از ۵۰ کشور جهان همچنین اساتید، نخبگان و مسولان فرهنگی کشور از ۳۱ استان جشن ملی تنوع فرهنگی برگزار می شود.

وی گفت: محتوا و غایتی که دنبال می کنیم ترسیم سیاست جمهوری اسلامی برای جامعه جهانی در عرصه تنوع فرهنگی هست. و گزارش این برنامه تقدیم یونسکو می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.