یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد:

در خصوص پرداختن به تاریخ انقلاب و دفاع مقدس بسیار حقیرانه عمل کردیم!

شاکری-روح افزا-سلیمی راد-نجفی-سعدی-شیخ طادی-چرخنده-والی نژاد

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی متذکر شدند: امروز به طور کلی شعائر و آرمان های انقلاب را در سینما نمی بینیم.

به گزارش سینماپرس تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با سالروز ارتحال جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد در خصوص جایگاه اندیشه و آرمان های امام (ره) و انقلاب در سینما متذکر شدند: متأسفانه قد و قواره سینمای کشور کوتوله مانده و تا زانوی انقلاب اسلامی هم نرسیده است! این افراد تأکید کردند: بدیهی است که در خصوص پرداختن به ارزش ها و تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در سینما بسیار حقیرانه عمل کردیم و امروز به طور کلی شعائر و آرمان های انقلاب را در سینما نمی بینیم.

سالروز ارتحال جانگذار معمار کبیر انقلاب اسلامی و قیام خونین پانزدهم خردادماه فرصتی شد تا به بررسی چرایی بی توجهی و مهجور ماندن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بیندازیم! در همین راستا با ۸ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: مجتبی شاکری، دکتر فرشته روح افزا، محمد سلیمی راد، احمد نجفی، سعید سعدی، پرویز شیخ طادی، الهام چرخنده و حبیب والی نژاد گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی در آستانه سالروز ارتحال جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد در خصوص جایگاه اندیشه و آرمان های امام (ره) و انقلاب در سینما گفت: متأسفانه قد و قواره سینمای کشور کوتوله مانده و تا زانوی انقلاب اسلامی هم نرسیده است؛ سینمای ما سال ها است قد نکشیده و رشد نکرده و هرگز نتوانسته روایتگر درستی برای مفاهیم ارزشی، ملی، دینی و انقلابی باشد. سینمای ایران در مسائل ابتدایی و سطحی نظیر خیانت خانواده و چند همسری و عشق های مثلثی و مربعی گرفتار شده و این اتفاق نشان دهنده آن است که مدیران فرهنگی و سینمایی کشورمان هرگز مسیر راهبردی درستی نداشته اند.

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: همانطور که فیلم های هالیوود و بالیوود جهان را به نجاست کشانده اند ما باید با ساخت فیلم های مبتنی بر اندیشه های امام (ره) نجات بخش دنیا باشیم! ما باید موضوعات خوب و ناب را دستمایه تولید آثارمان قرار دهیم و اینقدر زشتی ها و پلیدی ها را در قاب سینما به تصویر نکشیم. سینما و هنر تئاتر و موسیقی می توانند مردم دنیا را با دستاوردهای انقلاب اسلامی و اندیشه های ناب امام (ره) آشنا کنند. ما نباید فراموش کنیم که سینما تنها هنر موثر این روزهای دنیا است چرا که می تواند بسیار جزئی نگر و ریزبین و تیزبین باشد. سینماگران ما می توانند پیام حق و پاک انقلاب اسلامی را به دنیا منتشر کرده و دنیا را نجات دهند.

محمد سلیمی راد مستندساز در این راستا به سینماپرس گفت: ما هرچه ضربه می خوریم از حوزه آموزشی مان است! اگر امروز شاهد این اتفاق هستیم که اندیشه های ناب انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) در فیلم های مان چندان جایی ندارند به دلیل آن است که در حوزه آموزش کوتاهی کرده ایم! بی شک برای تبیین اندیشه و آرمان های حضرت امام (ره) در سینما نیازمند تربیت هنرمندان متعهد هستیم. انتخاب برخی از مدیران فرهنگی و سینمایی اشتباه است؛ اگر انتخاب مدیران سینمایی غلط نبود علاقمندان به حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این سال ها چنین مهجور واقع نمی شدند. این بسیار تلخ است که بسیاری از سینماگران متعهد و ارزشی امکان کار ندارند و فیلمنامه های شان سال ها است خاک می خورد و هیچ نهادی علیرغم شعارهای مدیران و وظیفه اش از تولید این فیلمنامه ها حمایت نمی کند.

احمد نجفی بازیگر و تهیه کننده سینما متذکر شد: مدیران سینمایی باید با اقتدار از سینمای ملی که تمام تاریخ بعد از انقلاب اسلامی را در درون خود داشته باشد حمایت کنند و این نگاه چرک و مندرس که در حال حاضر به شدت در سینمای کشور وجود دارد را از ببرند؛ تنها راه دستیابی به این اتفاق مهم نترسیدن دوستان است! بنده چند سالی است فریاد می زنم سینمای ملی ما کجاست؟ اما هیچ کس پاسخی به من نمی دهد! این سینمای ملی که بنده عرض می کنم شامل همه چیز می شود؛ از تاریخ انقلاب اسلامی و شخصیت های بزرگ آن گرفته تا ۸ سال دفاع مقدس و سایر اتفاقات مهم و استراتژیک کشور!

سعید سعدی تهیه کننده سینما در آستانه سالروز ارتحال جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد در خصوص جایگاه اندیشه و آرمان های امام (ره) و انقلاب در سینما گفت: بدیهی است که در خصوص پرداختن به ارزش ها و تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در سینما بسیار حقیرانه عمل کردیم! سینمای ایران در حوزه تولید آثار ارزشی بسیار کم کار است و از اهداف و آرمان هایی که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی دغدغه همه ما بود در سینما تنها درصد اندکی قابل مشاهده است. سینمای ایران شاید در این سال ها در برخی حوزه ها مانند فیلم های اجتماعی رشد داشته و ما توانستیم به خارج از مرزها برویم و فیلم های مان را در آنجا به نمایش درآوریم و جایزه بگیریم اما متأسفانه در زمینه ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره شاهد کم کاری شدید بوده ایم و این گونه مهم سینمایی به شدت مهجور و مظلوم واقع شده است.

پرویز شیخ طادی کارگردان سینما در این راستا به سینماپرس گفت: امروز به طور کلی شعائر و آرمان های انقلاب را در سینما نمی بینیم شاید دلیل این اتفاق آن باشد که راهبرد درستی نداریم و یا خود را بر اساس نیازهای روز جامعه به روز نکرده ایم و نمی دانیم می خواهیم سینما را به کدام سو هدایت کنیم. مدیران باید با دید بازتری به سینما نگاه کنند؛ ما باید یک سری خطوط قرمز تعریف شده را از سر راه برداریم و با نگاهی باز و شجاعانه با موضوعات روبرو شویم. بی شک هرچقدر زودتر متوجه این اتفاقات شویم برایمان بهتر است و جلوی خسران بیشتر را می گیریم.

الهام چرخنده بازیگر تلویزیون و سینما تأکید کرد: بی تردید سینمای جمهوری اسلامی ایران مدیون و مرهون الطاف حضرت امام خمینی (ره) در اصالت، شکل و محتوا است اما متأسفانه جای فیلم درخور شأن و منزلت ایشان در سینمای کشور خالی است. حضرت امام (ره) در بدو ورودشان به ایران اسلامی فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم!»؛ در واقع آنچه مدنظر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بود هویت یابی سینمای ایران و ایجاد عنصر ایمان در این عرصه بود که لازم است امروز هم همچنان توسط مردم و مسئولان پیگیری شود.

حبیب والی نژاد تهیه کننده سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: تولید فیلم های مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی می تواند تأثیرات مثبتی بر آحاد افراد جامعه به ویژه نسل جوان که شاید شناخت درستی از تاریخ و قهرمانان کشور خود ندارند داشته باشد. شک نکیند اگر کار درست و اصولی تولید شود اثر خوب خود را در جامعه و به خصوص نسل جوان می گذارد منتها من باز هم به این نکته تأکید می کنم که برای این مردم باید با فرهنگ ایرانی-اسلامی فیلم ساخت. ما باید فیلم هایی بسازیم که نسل جوان بفهمد. با حرف های قلنبه سلنبه نمی شود ادعا داشت که برای فرهنگ و سینما کار انجام می دهیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.