چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

نفوذ سفارتی در سایه بی توجهی نهادهای دولتی/۸

پوریامین: وزارت امور خارجه با دعوت از سفرا بابت اقدامات مداخله جویانه در حوزه فرهنگ کشورمان توضیح بخواهد

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین گفت: ما باید اقدامات فرهنگی متقابل را در کشورهای غربی داشته باشیم.

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان گفت: وزارت امور خارجه باید با دعوت از سفرای ایتالیا و فرانسه از آن ها بابت اقدامات مداخله جویانه شان در حوزه فرهنگی کشورمان توضیح بخواهد و ضمناً ما باید نیز اقدامات متقابل را در کشورهای غربی علیه فرهنگ آن ها داشته باشیم.

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک در این زمانه که مداخله گری برخی کشورهای غربی در حوزه فرهنگی و هنری کشورمان بسیار بالا گرفته نیاز است تا رایزنان فرهنگی و سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای غربی اقداماتی صورت داده و دست به نوعی مقابله به مثل بزنند. بی شک مقابله به مثل ما می تواند پاسخ کوبنده ای به دخالت کشورهای غربی در امور فرهنگی کشور عزیزمان ایران باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مقابله به مثل پیشنهاد می کنم فیلم «عمر مختار» را سفارت ایران در ایتالیا به نمایش عمومی بگذارد. چنانچه کشور ایتالیا و مردمانش می پسندند که فرهنگ تهاجمی آن ها علیه لیبی به نمایش گذاشته شود و جهانیان آن ها را قضاوت کنند ما نیز قبول می کنیم فیلم هایی برخلاف شئونات ملی و اسلامی در سفارتخانه ها نمایش داده شود!

پوریامین متذکر شد: انتخاب یک فیلم و نمایش آن در سفارتخانه های غربی به معنای آن است که این فیلم نشان از آداب و رسوم و فرهنگ و نمایی از شخصیت مردمان کشور مبدأ است. در سفارتخانه ای که فعالیت اصلی اش سیاسی است هنگامی که فیلم فرهنگی بدل را به جای نمایش شخصیت یک ملت اسلامی استفاده می کند به معنای انحراف از معیار است.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: چنانچه برخوردی شایسته و سزاوار این عمل صورت نگیرد این انحراف از معیار ادامه خواهد داشت. سفارتخانه های کشورهای متفاوت در این زمان بارها تخطی از فعالیت های سیاسی کرده اند و به نوعی خاطر مردم ایران را آزرده اند و احساسات عمومی را جریحه دار کرده اند.

وی در پایان گفت: فیلم های سینمایی به عنوان گروهی از محصولات مهم فرهنگی جهان شناخته می شود و مضامین داستان ها و ویژگی های شخصیت آن برآمده از اختصاصات فرهنگی جامعه مبدأ یا جامعه هدف است و اگر غیر از این باشد قطعاً دیدگاهی سیاسی و فراسیاسی پشت این اتفاق نهفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.