سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

در نشست خبری خانه سینما چه گذشت؟

برومند: «سازمان سینمایی» باید مقررات خود را تغییر دهد تا دچار اصطکاک نشویم!

محمدمهدی عسگرپور و مرضیه برومند در نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیات مدیره خانه سینما

سینماپرس: نشست رسانه ای خانه سینما با حضور مرضیه برومند، محمدمهدی عسگرپور و کیوان کثیریان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس نشست رسانه ای دست اندرکاران خانه سینما با اهالی رسانه صبح امروز با حضور اهالی رسانه در ساختمان خیابان بهار برگزار شد که البته بیشتر شبیه به مجلس مرثیه سرایی توسط مدیرعامل این نهاد بدل شد.

برومند در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه من از بدو حضورم در خانه سینما مشتاق بودم با اهالی رسانه دیدار کنم و زودتر از این می خواستم با شما دیدار داشته باشم اظهار داشت: از مدتی قبل متوجه شدم که هنوز تسلط بر برنامه های هیأت مدیره ندارم به همین علت حتی در روزهای تعطیل وقتم را گذاشتم که با خانه سینما و ساختمان های دیگر و کارکنان و صنوف آشنا شوم. ما در خانه سینما ۳۲ صنف داریم که من با ۲۸ صنف ملاقات کردم.

وی ادامه داد: الآن این خانه ۳۰ ساله شده است. خانه سینما در طول حیاتش نقش مهمی را در سینما بازی کرده و جزو تشکل های صنفی و بزرگ و موثر و یک نهاد مدنی اثرگذار بوده؛ این خانه حدود ۶ هزار عضو دارد آمار من ۶۵۰۰ نفر است. که البته آمار جدید را حتما خواهم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امور صنفی اعضا، بیمه، شورای داوری، جشن خانه سینما و… همه به عهده ما است. در این سال ها اتفاقاتی افتاده و با هر مسأله اجتماعی و بحران این تن این درخت ۳۰ ساله لرزیده اما توانسته همیشه روی پا خود بایستد؛ گاهی کسانی کمر به نابودی این نهاد بستند و اختلال به وجود آوردند اما خانه سینما از این بحران هم بیرون آمد.

این سینماگر با بیان اینکه کرونا ضربات مهلک را به اقتصاد سینما وارد کرد اظهار داشت: خوشبختانه رفته رفته اوضاع به روال برمی گردد و این روزها شاهد استقبال مردم از سینما هستیم؛ البته آثار سرگرم کننده بیشتر می فروشند و گونه های دیگر سینمایی مثل سینمای قصه گوی واقع گرایانه، کودک و… آسیب دیدند. سینمای اجتماعی دچار ممیزی شده و برخی فیلم ها اجازه نمایش پیدا نکرده اند. به هر رو ما در شرایطی هستیم که کم کم از بحران عبور می کنیم. فروش بلیت ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده. باید چرخه تولید به حرکت درآید. باید به فیلمسازان اعتماد شود، برنامه توسعه از سوی مدیران باید به وجود آید.

برومند تأکید کرد: من برنامه های زیادی دارم! مهمترین برنامه ام دیدار با شما است. می‌خواهم برنامه هایم را با شما در میان بگذارم و از نظرات شما بهره مند شوم و همه کاستی ها را به جان می خرم وبه حمایت شما برای اینکه خانه سینما بتواند برنامه هایش را عملی کند نیاز دارم.

وی افزود: اولین کاری که می خواهم بکنم تصویر کلی خانه سینما از دید خودم است که می خواهم با شما در میان بگذارم. این تصویر کلی دو بخش است. نکته اول مسائل داخلی است؛ مشکلات ساختاری و تشکیلاتی و اداری یک بحث قدیمی است که در این سال ها همه درگیرش بودند اما نتوانستند راهکار ارائه دهند.

وی متذکر شد: من همیشه برایم سوأل بود این چه جور صنفی است که کارفرما و کارگر با هم زیر یک سقفند. مسائل اصناف با هم یکی نیست و گاهی روبروی هم قرار می گیرد. گروه اول تهیه کنندگان و سرمایه گذاران هستند. گروه دوم هنرمندان و خالقین اصلی اثر سینمایی هستند و گروه سوم عوامل اجرایی و زیرشاخه ها هستند که به نظرم تعداد بیشتری در این گروه سوم متمرکز هستند. تفکیک این ها سخت است اما قصد دارم به سمتش بروم و بتوانیم به نظر مجمع عمومی بگذاریم و اجرایی بکنیم.

وی از بیکاری و عدم امنیت شغلی، عدم ارتباط و انسجام انجمن های عضو خانه سینما با یکدیگر و عدم ارتباط دو سویه میان اعضا و خانه سینما به عنوان دیگر مشکلات این نهاد نام برد و تصریح کرد: یکی از مهمترین معضلا ما مشکلات مالی است! شاید باور نکنید من شب ها کابوس می بینم! در زندگی ام آرامبخش نخورده بودم اما الآن باید آرامبخش مصرف کنم! ما شاه نشینان هنوز نتوانستیم حقوق ماه گذشته کارمندان مان را بدهیم! پولی که به ما دادند مشمول هزینه های جاری شده؛ پول آب، برق، گاز، دستمال کاغذی، چای و… دادیم! مشکلات مالی عدیده داریم و این بسیار برای من نگران کننده است.

او خاطرنشان کرد: تمام توان مدیریتی بنده در طی ماه مصروف این می شود که دنبال تأمین پول باشم. البته التماس نمی کنیم! ما ۷۰۰ میلیون بدهی به تأمین اجتماعی داریم! مثلا می آیند و به ما می گویند این ۵۰۰ تومان چه بوده؟ می گوییم حق الجلسه شورای داوری است! و چیزهای شبیه به این زیاد داریم!

برومند تأکید کرد: بلاتکلیفی و ناتمام ماندن برنامه های مهم خانه سینما زیاد است آن وقت به ما می گویند چرا عیدی ندادید! قبلا گاهی شهرداری دست و دلباز بود و رابطه اش با ما خوب بود و کمک هایی می کرد و ما هم در اختیار اعضا می گذاشتیم اما به قول آقای احمدی نژاد لولو برد!

وی خاطرنشان کرد: درگیر شدن خانه سینما با مسائل و مشکلات روزمره و غفلت از امور زیربنایی، مشکلات خانه سینما در ارتباط با مدیریت دولتی سینما نیز از دیگر معضلات ما است. البته اختلاف نظر در مورد ماهیت فعالیت خانه سینما داریم! ارشاد باید قوانین خود را تغییر دهد. آن ها موظفند قوانین شان را اصلاح کنند و تعریف جدید بیاورند تا خانه سینما، خانه تئاتر و… با آن ها دچار اصطکاک نشوند. آن ها دولتی و ما مستقل هستیم و باید در کنار هم باشیم. ما با مالیات هم درگیر هستیم.

در ادامه این نشست خیری محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت: با آغاز کار هیات مدیره جدید مجموع برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم برای دو سال آینده و بخشی از آنچه که داشتیم برگرفته از تجارب سال‌های گذشته بود که به نظرم جزو محاسن این هیات مدیره است اما سپس ماجراهای مهرماه شروع شد و بخش زیادی از برنامه‌هایی که طراحی شده بود به حاشیه رفت شرایط کشور را در طول سال گذشته فراموش نکنیم که خیلی از اولویت‌های ما را تغییر داد. ما درگیر مسایل همکاران و مسایل اجتماعی شدیم. گاهی دوستان راحت می‌توانند مسایل اجتماعی و سیاسی را مثل یک خط کش جدا کنند اما من نمی‌توانم. ما در کشوری هستیم که همه این مسایل با هم است در خیلی از کشورها اینچنین است و تفکیک این‌ها در مسایل صنفی ممکن نیست.

عسگرپور ادامه داد: همین شرایط باعث می‌شود همکاران ما سراغ از عیدی بگیرند و فراموش کرده‌اند که این حق‌ها از ما طی زمان گرفته شده است. پیشنهاد مشخص ما این است که به همان وضعیت قبل برگردیم آن زمان رفتار صنف تغییر می‌کند و خود را پیدا می‌کند.

عسگرپور افزود: مهمترین مسأله‌ای که در هیات مدیره مطرح شد، درباره اکران و نمایش فیلم‌ها بود. در تحولات تکنولوژیک سینما ما همواره با پدیده‌هایی مواجه شده‌ایم که آمادگی آن را نداشته‌ایم. چون تحولات در دنیا اتفاق می‌افتاد ولی ما می‌گفتیم فعلاً احتیاجی نداریم چون فیلم‌ها دارد می‌فروشند؛ در هیات مدیره جدید برنامه‌های ما تحت تاثیر این موضوع بود که ما داریم وارد موقعیت جدیدی می‌شویم و باید از موقعیت‌های سنتی خارج شویم. در حال حاضر فعالان صنعت فیلم از حوزه سنتی خارج شده‌اند. اگر خانه سینما و نهاد صنفی به این مسأله مهم توجه نکند به سمت اضمحلال می‌رود و فعالیت‌های آن بلا استفاده می‌شود پس باید با شرایط جدید تعریف جدید داشته باشیم.

وی ادامه داد: اساسنامه خانه سینما تبدیل به «اسمشو نبر» شده است! همه فکر می‌کنند تغییر اساسنامه یک چیز خزنده، مخملی و کودتا است در حالی که یک چیز عادی است. اگر این واقعیت باشد که ما باید با شرایط جدید تطبیق پیدا کنیم، آیا نباید اساسنامه تغییر کند؟ ما سر این موضوع در دولت فعلی، قبلی و قبل‌تر دچار چالش بودیم. اصلاً از دولت دهم این موضوع آغاز شد و یک جور توهم توطئه شکل گرفته است.

با سازمان سینمایی درباره ماهیت «خانه سینما» اختلاف‌نظر داریم

وی درباره مسایل بیرونی «خانه سینما» هم گفت: اول از همه اختلاف‌نظر با سازمان سینمایی و ارشاد است. ما با این سازمان درباره ماهیت خانه سینما اختلاف نظر داریم ما می‌گویم یک صنف هستیم اما آنها می‌خواهند یک موسسه فرهنگی باشیم. البته ما درک می‌کنیم ارشاد و سازمان سینمایی محدودیت قوانین دارند اما این مشکل ما نیست، باید مقررات خود را تغییر دهند. در کتاب قوانین ارشاد ذکر شده که قوانین باید اصلاح شود، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. باید این کار را کنند تا دچار اصطکاک نشویم و کنار هم باشیم.

این کارگردان سینما تأکید کرد: به هر حال آن‌ها بخش دولتی هستند و ما بخش خصوصی. اینکه تعریف درستی از شغل ما وجود ندارد ما را با سازمان‌های دیگر هم دچار مشکل کرده است، مثل سازمان مالیات. سازمان مالیات نمی‌داند که ما گاهی پنج سال بیکار هستیم و گاهی یک سال کار می‌کنیم که برای آن مالیات می‌خواهند. یا مثلاً بیمه که در پیدا کردن شغل مشابه گفتند ما مثل صیادان پاره‌وقت جنوب هستیم. از آقایان دولتی خواهش می‌کنم بدانند که تعریف شغلی ما مشکل دارد. سهم ما از درصدهای عوارض چیست؟ اگر به جای آن دو درصد، نیم درصد هم بدهند مشکلات ما حل می‌شود.

عسگرپور هم در پاسخ به همین سوال گفت: من دیشب در آن بخش مراسم که مربوط به اظهارات خزاعی بود نبودم اما حین سخنان آقای وزیر بودم و فکر کردم قرار است یک فضای همدلی ایجاد شود. بعد که صحبت‌های آقای خزاعی را در خبرگزاری‌ها دیدم متوجه شدم باید نگران باشیم. نمی‌دانم انگیزه ایشان از این صحبت‌ها در جلسه سینماگران دفاع مقدس چه بوده است. فکر می‌کردم این صحبت‌ها باید در یک روز دیگر و در جلسه و جمع دیگری گفته می‌شد. این صحبت‌ها کمک به وضعیت فعلی سینما نمی‌کند، بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما تأکید کرد: ما یک سری آیین‌نامه داریم که برمبنای آن‌ها اساساً پروانه ساخت جزو قوانین نیست. پروانه ساخت بر مبنای مصوبه هیات وزیران شکل گرفته اما پروانه نمایش بر مبنای قانون است. اگر من امروز یک فیلم بدون پروانه ساخت بسازم آیا قانون جرم انگاری کرده است؟ منظورم این نیست که جرم انگاری شود، بلکه این خواست‌های متفاوت مدیران است. من امیدوارم به پروانه ساخت به گونه‌ای دیگر نگاه شود. در مقاطعی فقط طرح را می‌خواندند اما حالا فیلمنامه را کامل می‌خوانند! می‌دانم که در شورای پروانه نمایش هم گاهی رای اقلیت تاثیرگذار است و اینچنین نیست که اکثریت تاثیرگذار باشند. اینکه آقای خزاعی می‌گویند ما در خانه سینما هم با این سینماگران برخورد می‌کنیم، باید بگویم خیر اینچنین نیست و ما چنین تفاهم‌نامه‌ای نداشته‌ایم.

برومند در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره جنبش می‌تو گفت: دورادور از این داستان اطلاعاتی دارم. به نظرم این‌جور مسائل ناشی از میان صاحبان قدرت، ثروت و شهرت با زیردستان است. الزاماً هم مختص خانم‌ها نیست. من با طرح رسانه‌ای ناگهانی‌اش مخالفم. احساس می‌کنم فضای خانه سینما، خانه‌ای امن است که اگر چنین اتفاقاتی رخ داد ابتدا باید در اینجا طرح شود و اینجا کارگروه‌های حقوقی ما حتماً پیگیری می‌کنند. با هتک حرمت هیچ‌کس موافقت ندارم، اما خانه سینما سعی کرده با گفتگو مسأله را حل و فصل کند. من شخصاً ترجیح می‌دهم قبل از اثبات جرم، آبروی کسی ریخته نشود اما اگر ثابت شد تمام قد کنار کسی که متضرر شده است، می‌ایستم. می‌دانم که چنین اتفاقاتی در همه عرصه‌ها رخ می‌دهد و هر قدرتمندی سو استفاده می‌کند راهکار خانه سینما شورای صیانت بوده که البته من با آنها دیداری نداشته‌ام و باید این شورا قوی شود.

برومند در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره پیگیری وضعیت فعالیت برخی هنرمندانی که با مشکلاتی مواجه شده‌اند گفت: ما هنرمندان ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج و در معرض رفتن به زندان و دارای پرونده داریم. گاهی سازمان سینمایی هم به حل شدن موضوع کمک می‌کند. با این حال من در آغاز راه هستم و باید بگویم من یک مهاجمم. اما دوست ندارم شکاف بین سینماگران و مسئولان بیشتر شود. چون عمیقاً رنج می‌کشم. پس باید تلاش کنیم این شکاف کمتر شود. مسئولان ما هم باید ارشاد شوند چون تصورشان نسبت به ما مخدوش است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.