یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

در شرایط فقدان دیپلماسی فرهنگی؛

هجمه جشنواره های سینمایی غرب علیه فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی در بی تحرکی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی

نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱

سینماپرس: خبرهای ارائه شده در خصوص جشنواره های سینمایی پیش رو در دنیا نشان می دهد که گویا روند ایران ستیزی رو به گسترش است.

به گزارش سینماپرس پس از آنکه در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن شاهد رویکرد ضد ایرانی و نمایش فیلم های بدون مجوز از سینمای ایران بودیم، آمار ارائه شده در خصوص جشنواره های سینمایی پیش رو در دنیا نشان می دهد که گویا این روند ایران ستیزی رو به گسترش است و جشنواره های سینمایی غرب علیه فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی ما هجمه دهشتناکی را ترتیب داده اند. در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن فیلم بلندی با نام «من، مریم، بچه‌ها و ۲۶ نفر دیگر» به نمایش گذاشته شد که بدون داشتن مجوز رسمی از سازمان سینمایی و رعایت قوانین تولید شده بود؛ از سوی دیگر فیلم «آیه های زمینی» که در یکی از بخش های جنبی این رویداد به نمایش درآمد نیز به صورت زیرزمینی تولید شده و برخی دست اندرکاران آن مواضع تندی علیه کشور از خود نشان دادند به ویژه آنکه یکی از بازیگران زن این فیلم مبادرت به کشف حجاب در جشنواره کرد.

حالا خبرها حاکی از آن است که جشنواره فیلم کارلو وی واری دو فیلم ایرانی «تورهای خالی» و «ماده تاریک» را به عنوان آثار پذیرفته شده در دو بخش رقابتی‌ اش اعلام کرده که این فیلم ها نیز بدون مجوز سازمان سینمایی و رعایت قوانین جاری در کشور تولید شده اند.

فیلم «تورهای خالی» ساخته بهروز کریم‌ زاده به عنوان محصولی از ایران و آلمان در بخش رقابتی مسابقه و فیلم «ماده تاریک» ساخته کریم لک‌ زاده در بخش رقابتی پروکسیما برای تصاحب جوایز این دو بخش با دیگر فیلم‌های پذیرفته شده رقابت می‌کنند.

داستان فیلم «تورهای خالی» درباره یک عشق مخفی در ایران امروز اعلام شده است. فیلم «ماده تاریک» هم درباره دختر و پسری است که پس از رد شدن در تست بازیگری فیلمی تصمیم می‌گیرند فیلم خودشان را «بدون رعایت سانسور» که «هر چیزی در آن می‌تواند اتفاق بیفتد» بسازند. نکته قابل تأمل آنجا است که کریم لک‌زاده چندی قبل در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که «قسم می خورم، قول می دهم، هیچ فیلمی از این پس نخواهم ساخت که فراتر از طراحی کاراکتر و طراحی لباس کسی بخواهد حجاب اجباری داشته باشد.»

حال باید دید وعده رئیس سازمان سینمایی مبنی بر برخورد با سازندگان فیلم های غیرقانونی و عوامل دخیل در تولید این قبیل فیلم ها چگونه پیش خواهد رفت؛ آیا این وعده عملی می شود یا باز هم رویکردی کاملاً انفعالی در مواجهه با فیلمسازان بی وطن و جشنوار های حقیر غربی خواهند داشت؟ بدیهی است در این شرایط حساس لزوم تحرک بیشتر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در مواجهه با رویکرد ضد ایرانی جشنواره ها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود؛ نکته ای که شاید حتی کمی دیر هم شده است و باید از سال قبل و همزمان با به نمایش درآمدن ۲ فیلم سیاه و بی ارزش «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» در جشنواره فیلم کن مقابله جدی با این فیلمسازان و آن جشنواره ها صورت می گرفت.

لازم به توضیح است که هجدهمین جشنواره فیلم های شرقی ژنو از ۲۲ تا ۲۸ خرداد در سوییس برگزار و آثار ۹ سینماگر ایرانی در این جشنواره به نمایش در می آیند. فیلم مستند «دروازه رویاها» ساخته نگین احمدی، فیلم های «درهم» ساخته مینا سادات حسینی، «آماس» ساخته کیوان سروری، «رسوایی» ساخته علی ریاحی، «من اینجا با زمان باردار شدم» ساخته محمد حسنی، «فقط درباره» محمود پوینده، «موخوره» ساخته علیرضا کاظمی پور، «زرد» ساخته سحر محمودی و فیلم موهن و بی ارزش «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی در این رویداد حضور دارند.

به علاوه بیست و دومین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا از ۱۹ تا ۲۸ خرداد در رومانی برگزار خواهد شد. فیلم سینمایی «زن، مرد، بچه» ساخته درناز حاجی ها در بخش مسابقه و فیلم های «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و سریال « «اکتور» ساخته نیما جاویدی در بخش های جنبی این رویداد معتبر به نمایش در می آیند.

پیرو رویکرد ضد ایرانی جشنواره های غربی دهمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی پاریس از ۲۴ خرداد تا ۳ تیر/۱۴ تا ۲۴ ژوئن در فرانسه برگزار خواهد شد و فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمده و فیلم سینمایی «تفریق» ساخته مانی حقیقی فیلم اختتامیه این رویداد خواهد بود. «به امید دیدار» ساخته محمد رسول اف، «تصور» ساخته علی بهراد، «سعی می کنم فراموش نکنم» ساخته پگاه آهنگرانی نیز در این رویداد نمایش داده میشوند!

این اتفاقات در حالی است که هنوز اسامی فیلم های حاضر در برخی جشنواره های مهم سینمایی پیش رو از جمله جشنواره فیلم مونیخ و جشنواره فیلم ونیز رسانه ای نشده؛ امید است مدیران سینمایی کشور تدبیری ویژه اتخاذ کنند و نسبت به تولید فیلم های بی مجوز اقدام مناسبی انجام دهند تا فضای باز داده شده به هنجارشکنان و قانون گریزان گرفته شود و با همکاری وزارت امور خارجه و... نسبت به نمایش این قبیل فیلم های موهن و بی مجوز در جشنواره های سراسر دنیا عکس العمل داشته باشند و به وظایف قانونی خود عمل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.