جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

حسین مرادی‌زاده:

«انیمیشن» مقوله‌ای ارزآور و در عین حال توانمند برای صادر کردن فرهنگ کشور محسوب می‌شود

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

سینماپرس: یک کارگردان انیمیشن گفت: سرمایه‌گذران بخش خصوصی حاضر به ورود در عرصه فرهنگ و انیمیشن نمی‌شوند، زیرا بازگشت سرمایه برای آنان وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، حسین مرادی‌زاده کارگردان انیمیشن در گفت‌وگو با میزان درباره چالش‌های ساخت انمیشن گفت: ساخت انیمیشن طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است. عدم ثبات اقتصادی، پیش‌بینی‌های تولیدکنندگان انیمیشن‌ها را بر هم زده و هزینه‌های تولید و ساخت این آثار فرهنگی با دشواری روبه‌رو شده و این مهم طی سال‌های اخیر بسیار جدی‌تر شده است. ساخت انیمیشن یک کار زمان‌بر است، به همین دلیل نیازمند صبر فراوان است و در عین حال تاثیرات روند تورم و نوسانات قیمت‌ها برآوردهای اولیه برای ساخت انیمیشن‌ها را دچار تحول می‌کند؛ از این رو ساخت و تولید انیمشن را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی به ورود سرمایه‌گذاران برای ساخت انیمیشن اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حاضر به ورود در عرصه انیمیشن نمی‌شوند، زیرا بازگشت سرمایه برای آنان وجود ندارد؛ به عبارتی سرمایه‌گذاری در پویانمایی‌ها سرمایه‌های آنان را با خطر مواجه می‌کند، بدین ترتیب خواب بلندمدت سرمایه و ریسک اکران از عواملی محسوب می‌شود که حضور سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رساند.

مرادی‌زاده به اهمیت تولید انیمیشن به عنوان یکی از تولیدات فرهنگی و ارزآور در بسیاری از نقاط دنیا اشاره و بیان کرد: انیمیشن مقوله‌ای ارزآور و در عین حال توانمند برای صادر کردن فرهنگ کشور محسوب می‌شود، از این رو در سراسر جهان سرمایه‌گذاری‌های خوبی روی آن انجام شده است. در ایران نیز حدود یک دهه است که انیمیشن به عنوان یک هنرصنعت در نظر گرفته می‌شود. یکی از کارکردهای مهم این هنر، در حوزه آموزش بوده که بسیار موفق عمل کرده است. خیلی مواقع یک انیمیشن خوب می‌تواند گره‌های ارتباطی میان نوجوانان با بزرگسالان و حتی مشکلات فرهنگی را بگشاید. صادرات انیمیشن در ایران به دلیل موفقیت‌های ارزشمند آن اهمیت دارد، چرا که می‌تواند آینده‌ای پرسود و درخشان داشته باشد که عموما به آن توجه نمی‌شود.

وی در مورد سه‌گانه «ماردوش» اظهار کرد: سه فیلم انیمیشین بلند با عنوان‌های «جام جهان‌بین» به مدت ۷۰ دقیقه «اژدهاک» به مدت ۱۰۷ دقیقه و «نبرد فریدون» به مدت ۹۰ دقیقه ساخته شده است. این آثار در سال ۱۳۷۹ کلید خورد و در سال ۸۵ به اتمام رسید. فیلمنامه به واسطه فریدون دانشمند تدوین شد و با یک تیم ۸۰ نفره به ساخت سه‌گانه «ماردوش» پرداختیم. تولید عروسکی تک‌فریم کار بسیار سخت و دقیقی است و ما را هر چه بیشتر به هنر سنتی انیمیشن نزدیک می‌کند. همین خصوصیت موجب می‌شود که در دیگر کشورهای جهان که به صنعتی شدن و تولید سریع علاقه دارند، کمتر از این تکنیک استفاده شود.

مرادی‌زاده درباره ساخت انیمیشن «گیلگمش» بیان کرد: اخیرا طبق سفارشی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت انیمیشنی با عنوان «گیلگمش» را در دست داشتم. مراحل طراحی و تولید این انیمیشن ۱۰ دقیقه‌ای، از آبان ۱۳۹۸ آغاز و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به خط پایانی رسید و اینک آماده عرضه شده است.

وی درباره این اثر گفت: گیلگمش، به عنوان قدیمی‌ترین حماسه ادبی بشر از ۲۷۰۰ قبل از میلاد شناخته می‌شود که کهن‌ترین بخش نوشتاری آن مربوط به هزاره دوم پیش از مسیح است، اما پیشینه‌اش به ۳‌هزار سال پیش از میلاد نیز می‌رسد. این اثر در قالب ۱۲ لوح گلی از دوره سومریان به دست آمده که با خط میخی بر جای مانده است. این فیلم در چندین سمینار برای باستان‌شناسان به نمایش در آمده است. انیمیشن «گیلگمش» به شیوه دو بعدی ساخته شده است.

مرادی‌زاده افزود: داستان اصلی انیمیشن «گیلگمش»، روایت پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میان‌رودان است که شخصیتی نیمه‌ایزدی نیمه‌انسانی دارد و عمری در جست‌وجوی جاودانگی می‌کوشد و بارها شکست می‌خورد، اما سرانجام به گیاهی دست می‌یابد که او را جاودانه خواهد کرد، هرچند ماری آن گیاه را می‌رباید و حاصل عمر او از دست می‌رود. حماسه گیلگمش از نادر آثار ادبی بابلی است که می‌تواند بدون داشتن دانشی درباره تمدنی که از آن برخاسته است، خوانده شود.

وی درباره جوایز انیمیشن «گیلگمش» و حضور در خارج از کشور گفت: انیمیشن «گیلگمش» جایزه اسطوره‌شناسی برای پویانمایی «گیلگمش» از جشنواره کالچر سینما هند و در پویانمایی «زمین بازی» در جشنواره فیلم‌های انیمیشن زابوت ایتالیا شرکت کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.