شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی:

روند دریافت مجوزها مثل گذشته نیست/نمایشنامه‌هایی که مورد تایید وزارت ارشاد است دیگر نیاز به بازخوانی نیست!

کاظم نظری

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت دریافت و تسهیل در روند صدور مجوزهای تئاتری توضیحاتی داد.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان مطرح شد که برخی از دوستان تئاتری برای دریافت مجوز نمایشنامه‌هایی که در گذشته حداقل یکبار روی صحنه تئاتر رفته‌اند یا متن اثر نمایشی قبلا به چاپ رسیده است؛ دچار مشکلاتی شده اند.

به گفته برخی از کارگردان‌های این آثار نمایشی، برای دریافت مجوز نمایش‌هایی که چندین بار روی صحنه اجرا رفته‌اند دچار مشکلاتی شده‌ایم که مجبور به تاخیر زمان اجرای نمایش شده‌ایم و کار برایمان سخت شد. از این رو جهت بررسی روند دریافت مجوزهای نمایشی به گفت‌وگو با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی پرداخته‌ایم.

کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی درباره وضعیت پروانه نمایشنامه‌های تئاتری که در گذشته حداقل یکبار روی صحنه اجرا رفته اند، گفت: برای اثر نمایشی که چندین بار روی صحنه اجرا رفته به هرحال امکان اینکه متن نمایشنامه دچار دستکاری و تغییر شده باشد بسیار است و از این جهت متن نمایش برای دریافت مجوز اجرا مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اما اگر نمایشنامه دچار تغییر نشده باشد و کارگردان یا تهیه‌کننده برای دریافت مجوز اقدام کنند، تنها یک روز برای دریافت مجوز کافی است و پس از اقدام آن‌ها یک روز بعد مجوز نمایش را خواهند گرفت، مگر اینکه نمایشنامه را دراماتوژیک کرده باشند یا نویسنده، کارگردان یا فردی کنار آن اثر نمایشی دیدگاه‌هایی دارد که متن را بر مبنای آن دیدگاه دچار تغییراتی کرده است که از این جهت مجوز را نسبت به آن صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت مسئله دریافت مجوز نمایش این نوع نمایشنامه‌ها آنطور که دوستان ما کاگردان‌ها، نویسندگان و یا دیگر عوامل یک گروه نمایشی می‌گویند خیلی پیچیده نیست و ما نمایشنامه‌هایی را که مورد تایید وزارت ارشاد و اسلامی است و بارها و بارها به چاپ رسیده و در ادامه اجرا شده است را در دوره جدید دیگر مثل گذشته نیست و می‌گوییم اگر این‌ موارد را دارند دیگر نیاز به بازخوانی نیست.

نظری افزود: اگر دیالوگ‌ها و فضای اجرای نمایشنامه دچار تغییراتی شده باشد، مستلزم این است که نمایشنامه باید به مرحله ارزش یابی برود و مورد بررسی قرار گیرد اما روند دریافت مجوزها مثل گذشته نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.