سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

لزوم زنده نگه داشتن خاطرات شهدا با زبان هنر/۷

زینال زاده: همچنان پای کار سینمای دفاع مقدس هستم/ باید با دیدگاه به روز به مقوله دفاع مقدس نگاه شود

محرم زینال زاده در اولین جشن کارگردانان سینمای ایران

سینماپرس: محرم زینال زاده گفت: بنده سال های متمادی برای سینمای دفاع مقدس در مقام بازیگر و کارگردان تلاش کردم اما هیچ گاه تلاش هایم مورد توجه قرار نگرفت!

محرم زینال زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: بنده سال های متمادی برای سینمای دفاع مقدس در مقام بازیگر و کارگردان تلاش کردم اما هیچ گاه تلاش هایم مورد توجه قرار نگرفت با این حال همچنان پای کار سینمای دفاع مقدس هستم و طرح و فیلمنامه آماده کار هم دارم اما کسی از بنده و امثال بنده حمایت نمی کند!

کارگردان فیلم های سینمایی «آی پارا» و «حسرت دیدار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: بنده جزو اولین نفراتی بودم که با جان و دل فعالیت در سینمای دفاع مقدس را آغاز کردم. «حماسه دره شیلر» و «گذرگاه» ۲ فیلم دفاع مقدسی بودند که من به عنوان بازیگر در آن ها حضور خاص و متفاوتی داشتم.

وی ادامه داد: بنده تا به امروز چند فیلم هم در مقام کارگردان برای سینمای دفاع مقدس ساخته ام که از جمله آن ها «ساز ستاره» است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از تولید آن حمایت کرد. این فیلم یک اثر متفاوت در سینمای دفاع مقدس است و فضایی به شدت شاعرانه و عرفانی دارد.

زینال زاده خاطرنشان کرد: همچنین برخی مستندهای بنده در خصوص دفاع مقدس جوایز متعددی از کشورهای دیگر از جمله ترکیه گرفت اما بنده همچنان بعد از گذشت سال ها دچار حیرت و سرگردانی ام که چرا این فیلم ها در ایران آنطور که شایسته شان بودند دیده نشدند و مورد توجه قرار نگرفتند.

این سینماگر پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چه علتی دارد که امروزه سینماگران کهنه کار و پیشکسوت خانه نشین شده اند و در عوض تولید فیلم های دفاع مقدسی به برخی افراد بی تجربه سپرده می شود اظهار داشت: از کوزه همان برون تراود که در او است! لابد مسئولان از نگاه این افراد خوششان می آید. آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است؟ بدیهی است که حضور پیشکسوتان می تواند باعث رشد و ترقی سینمای دفاع مقدس شود اما همچنان برای من روشن نشده که چرا و به چه دلیلی رسماً پیشکسوتان نادیده گرفته می شوند.

بازیگر فیلم های سینمایی «عملیات کرکوک» و «باغ سید» تأکید کرد: بنده معتقدم باید با دیدگاه به روز به مقوله دفاع مقدس نگاه شود؛ بد نیست یک بار مسئولان بیایند و امثال ما را محک بزنند و ببینند آیا اندیشه و جهان بینی مان به روز است یا خیر؟ اما متأسفانه آن ها ما را پس زده اند و همین باعث شده بنده سال های سال سکوت کنم و حرفی نزنم.

این سینماگر متذکر شد: یکی از خواهش هایی که بنده از مدیران سینمایی و فرهنگی دارم این است که ۲ فیلمی که بنده با عشق برای دفاع مقدس، رزمندگان شهدا ساختم یعنی فیلم های «ساز ستاره» و «تو خورشید و من ماه» را برای خانواده شهدا به نمایش بگذارند و همین امروز بعد از گذشت سال ها از دوران جنگ واکنش آن ها را نسبت به این فیلم ها ببینند. تردید ندارم این فیلم ها همین امروز هم با خانواده شهدا و مردم ارتباط قلبی برقرار می کند.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما باید با زبان هنر و به ویژه هنر سینما یاد و خاطره دفاع مقدس و به ویژه شهدای بزرگوار آن را زنده نگه داریم و این اتفاق قطعاً با بهره گیری از پیشکسوتان این عرصه باعث درخشش و شکوه این گونه مهم سینمایی در کشورمان خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.