جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

سینماگران از لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفتند؛

از لزوم ترسیم نقشه راه تا تأکید بر لزوم تغییر مدیران میانی

بهمنی-فیوضی-فلاح پور-قهرمانی-آقامحمدیان-توکلی-شرف الدین-شاهمرادی زاده-سیدزاده-عظیمی میرآبادی-حر-سلطان محمدی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران سرشناس کشورمان در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفتگو کردند.

تعدادی از سینماگران سرشناس کشورمان در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی متذکر شدند: نگاه غلط، غربی و غیردینی در برخی مدیران فارابی باعث سست شدن پایه های این بنیاد شد و طی سال های اخیر آثاری در بنیاد سینمایی فارابی تولید شد که برای سینمای ایران خسارت محسوب می شود و رفع خسارت آن نیز بسیار هزینه بر است؛ این افراد تأکید کردند: فیلم هایی که طی سال های اخیر در فارابی تولید شدند در تراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نبودند و بودجه های زیادی برای تولید آن ها هدر شد و امیدواریم این روند در دوره جدید تکرار نشود و مدیرعامل جدید فارابی یک نقشه راه مطلوب برای ادامه حیات سینما و حرکت در مسیر درست و انسانی انقلاب اسلامی ترسیم کند.

به گزارش سینماپرس سال ها است عده ای از سینماگران، کارشناسان سینما و اهالی رسانه نسبت به موضع انفعالی بنیاد سینمایی فارابی که بخش اعظمی از بودجه های بیت المال را می بلعد و هیچ کارآیی مثبت و روشنی در سینمای کشور ندارد موضع گرفته اند. به زعم بسیاری از اهالی سینما بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر تنها محلی برای حمایت از برخی سینماگران که وابسته به جریان فکری و جناحی و سیاسی مدیران سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی شده و به همین دلیل این افراد معتقدند که بهتر است این نهاد هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار می رفت مدیران کارکشته و شناخته شده برای اداره این نهاد سینمایی برگزیده شوند تا بنیاد سینمایی فارابی از حالت انفعالی اش خارج شده و بیش از این بودجه های بیت المال را هدر ندهد! اما متأسفانه با انتصاب مدیری که کمتر فردی از اهالی سینما شناختی از وی دارد امیدها به شدت ناامید شد!

سینماگران حدود ۲ سال صبر کردند تا شاید تحولی در نحوه مدیریتی این نهاد سینمایی به وجود آید اما گویا در به روی همان پاشنه قدیمی در حال چرخش بود و همین باعث شد صدای اعتراض و انتقاد سینماگران از هر سو نسبت به عملکرد انفعالی مدیران این نهاد سینمایی بلند شود.

سینماگران با انتقاد نسبت به بریزبپاش پول های هنگفتی از بیت المال در بنیاد سینمایی فارابی که یکی از موارد اخیر آن صرف هزینه های بیش از یک میلیارد تومانی برای گردش و تفریح چند نفر از نزدیکان فارابی در جشنواره فیلم کن بوده خواستار آن شدند که مسئولان این بنیاد سینمایی به جای این بریز و بپاش های زائد که هیچ نفعی برای سینما ندارد به فکر تولید در سینما و ایجاد عدالت در سینما باشند.

توقع سینماگران از دولت انقلابی ایجاد تحول و عدالت محوری در سینما است نه اینکه همچنان برخی مدیران واپسگرای دولت قبل دور یا نزدیک در اداره این نهاد دخالت داشته باشند و فارابی بخواهد همچون گذشته جشنواره های زائدی مانند جشنواره فیلم کودک را با صرف هزینه از جیب مردم برگزار کند!

سینماگران در این مدت خواستار آن شدند تا حداقل افراد متعهد، انقلابی و مومن که توجه ویژه ای به سینمای انقلاب و دفاع مقدس دارند اداره آن را در دست گیرند؛ به همین منظور در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: حمید بهمنی، مهدی فیوضی، اسماعیل فلاح پور، محمد قهرمانی، شفیع آقامحمدیان، هوشنگ توکلی، محمدرضا شرف الدین، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدسعید سیدزاده، مهدی عظیمی میرآبادی، اکبر حر و حسین سلطان محمدی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حمید بهمنی کارگردان سینما در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: نابسامانی و هرج و مرج طی سال های اخیر یک بلبشو در بنیاد سینمایی فارابی به وجود آورده بود! از این رو خبر رفتن مدیرعامل سابق این نهاد خوشحال کننده بود و ما امیدواریم فارابی در دوره جدید بتواند با سیاست گذاری مناسب و اصولی در مسیر درست که مسیر انقلاب اسلامی است حرکت کند. در این سال ها چراهای زیادی برای ما به وجود آمده؛ از جمله آنکه چرا فارابی از فیلمسازی حمایت کرد که در جریان اغتشاشات علیه نظام تبلیغ می کرد؟ چرا مدیران فارابی از خود سوأل نمی کردند این کسانی که با آن ها قرارداد می بندند و ساخت پروژه های سنگین سینمایی را به آن ها می دهند از کجا آمده اند و اهداف شان چیست؟ چرا کسی سوأل نمی کرد که آیا این فیلمسازان اصلاً گرایشی به انقلاب اسلامی دارند یا خیر؟

مهدی فیوضی کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی نیازمند نقشه راه جامع و کاملی است تا بتواند اهداف کلان نظام و انقلاب اسلامی را پیاده سازی کند؛ مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی باید این نقشه راه را ترسیم و تبیین کرده و آن را در اختیار مدیرعامل جدید این نهاد بگذارند. امیدوارم با روی کار آمدن آقای زین العابدین این نگرش غلط در بنیاد سینمایی فارابی از بین برود و سیاست های غلط قبلی اصلاح شود. بنیاد سینمایی فارابی باید بتواند سبد سینمای کشور را از آثار متنوع و ارزشمند در ژانرهای متنوع پر کند و نباید صرفاً از یک ژانر خاص حمایت داشته باشد.

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما خاطرنشان کرد: اینکه شاهدیم دولت به ناکارآمدی مدیران پایان می دهد اتفاق خوشایندی است و نشان از این دارد که می توانیم به روزهای بهتر برای سینما امیدوار باشیم. بخشی از تولیدات این نهاد علیرغم تبلیغات فراوانی که برای آن شد به هیچ عنوان قابل دفاع نبود. بنیاد سینمایی فارابی مهمترین معضل و مسأله اش از جایی شروع شد که یک جمع بسیار محدود و بسته با شعارهای دهان پرکن در آن برای کل سینما تصمیم گیری کردند و بودجه ها را تنها به افرادی خاص اختصاص دادند که ماحصل آن هیچ دستاوردی برای سینمای کشور در پی نداشت. نباید روش و منش در سینما به این گونه باشد که فقط یک سری افراد عوض شوند و سیاست ها همان سیاست های قبل و روش ها و همان روش های قبلی باشد. امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست چرا که سینمای کشور در ورطه سقوط قرار گرفته و تا همه چیز از دست نرفته باید برنامه ریزی برای احیای سینما وجود داشته باشد.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما متذکر شد: بنیاد سینمایی فارابی باید بر اساس فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه سینما یک سند تحول تدوین کرده و بر اساس آن امور خود را پیش ببرد؛ اگر این اتفاق رخ دهد این بنیاد می تواند تمامی کاستی ها و نقصان های گذشته را برطرف کند و ما را به سمت سینمایی فاخر و ارزشمند هدایت کند. مدیرعامل جدید و اعضای اتاق فکر فارابی باید فرمایشات حضرت آقا را آنالیز کرده و در راستای آن کارهای خود را به پیش ببرند. البته ذکر این نکته ضروری است که باید فرمایشات ایشان اجرایی شود و آن ها باید خود را ملزم بدانند که نعل به نعل در جهت اجرایی شدن این سند گام بردارند و اگر کسی هم پایش را کج گذاشت پای او را بشکانند!

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: مهمترین مسأله و معضل بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر وجود شخص آقای جوادی بود چرا که تا جایی که بنده مطلع هستم ایشان شناختی از حوزه فرهنگ و سینما نداشتند و همین اتفاق باعث می شد بقیه مسائل و مشکلات در ذیل حضور ایشان در رأس فارابی تعریف شود! یکی از مهمترین کارهایی که آقای زین العابدین باید در اسرع وقت انجام دهند این است که مدیران میانی و اعضای شوراهای فیلمنامه و... را در فارابی عوض کنند. ما در بنیاد سینمایی فارابی نیازمند شایسته سالاری هستیم که متأسفانه این شایسته سالاری طی سال های اخیر در این نهاد وجود نداشت. آقای زین العابدین باید افراد قدر و متعهد و فرهنگ شناس را انتخاب کنند تا بی قصد و غرض سینما در بهترین حالت ممکن به پیش برود.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون تأکید کرد: مدیر فارابی باید مشورت لازم را با نخبگان و خانواده سینما انجام دهد و نقد پذیر باشد؛ کسی که سکان اداره این نهاد مهم سینمایی را در دست می گیرد نباید دنبال فرصت طلبی شخصی باشد و ملزم است تدبیری اندیشه کند تا صلاح سینمای کشور در استراتژی هایش تبیین و ترسیم شود. این نهاد در سینمای کشور از حساسیت بسیار ویژه ای برخوردار است. توصیه جدی بنده به مدیرعامل جدید این نهاد آن است که با کسانی که در مباحث تئوری و نظری قبول دارند به مشورت بنشینند تا مشکلات فارابی کمرنگ تر بشود.

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینما در پی برکناری جوادی از مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: فیلم هایی که طی سال های اخیر در فارابی تولید شدند در تراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نبودند و بودجه های زیادی برای تولید آن ها هدر شد و امیدواریم این روند در دوره جدید تکرار نشود. به عنوان مثال فیلم «سینما متروپل» صرفاً یک نوستالژی شخصی بود و نباید هزینه آنچنانی از بیت المال برای ساختن خاطرات یک فیلمساز شود. من واقعاً نمی دانم چطور وقتی امثال بهروز وثوقی و فردین و بیک ایمانوردی جزو ستون های فرهنگی نظام پهلوی بودند و هنر انقلاب اسلامی این بود که این چهره ها را از بین ببرد حالا یک فیلم می آید و به گونه ای در ستایش این افراد ساخته می شود و مجدد نام آن ها را پررنگ می کند؟ این اتفاق بر اساس کدام منطق و استراتژی صورت گرفته و چه کسی باید پاسخگو باشد؟

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما تأکید کرد: بنده معتقدم رفتن این مدیر و آمدن آن مدیر قرار نیست دردی از سینمای ایران درمان کند چرا که اوضاع وخیم تر از این ها است؛ بنده با سند ثابت می کنم که فراماسونرها اداره امور فرهنگی و هنری کشور را در دست گرفته اند و این فاجعه ای است که به راحتی نمی توان از کنار آن عبور کرد. چرا امثال سیداحمد میرعلایی با مدیریت درخشانی که در فارابی داشت باید خانه نشین باشد و کسانی اداره فارابی را در دست گرفته اند که بعضاً هیچ شناختی از سینما ندارند؟ این ها همه درد است! اگر اسم این کار را جوانگرایی گذاشته اند باید بدانند که معنای جوانگرایی را درست درک نکرده اند چرا که جوانگرایی به معنای خانه نشینی نخبگان نیست. جوانگرایی به معنای بیکاری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی نیست.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما اظهار داشت: برخی مدیران تیشه به ریشه اسلام و انقلاب زدند؛ یک مدیر وقتی می آید باید فکر رفتن هم باشد اگر به صورت اعتقادی نگاه کنیم رفتارمان را کنترل می کنیم و نمی گذاریم خطا و اشتباه ما را به بیراهه بکشاند. امروز سینمای بدنه ما سینمایی است که می خواهد اوقات فراغت مردم را پر کند و هدفی نداشته باشد. قطعاً این سینما سینمای مورد قبول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست و مدیران سینمایی باید تلاش خود را به کار ببرند تا این دیدگاه نادرست را از بین ببرند و نگاه خدایی و انقلابی را در سینما جاری کنند.

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به سینماپرس گفت: طی سال های اخیر آثاری در بنیاد سینمایی فارابی تولید شد که برای سینمای ایران خسارت محسوب می شود و رفع خسارت آن نیز بسیار هزینه بر است. فارابی نباید مستقیماً فیلم تولید کند مگر تعداد اندکی برای نمونه سازی؛ این نهاد باید تسهیل گر و شتاب دهنده سینمای کشور باشد یعنی بخش خصوصی را با قواعد و آیین نامه های خاصی ساپورت کند.

اکبر حر کارگردان سینما در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: نگاه غلط، غربی و غیردینی در برخی مدیران فارابی باعث سست شدن پایه های این بنیاد شد و من امیدوارم اینک با روی کار آمدن آقای زین العابدین این اتفاقات تلخ برای همیشه از این نهاد رخت بربندد. بنده صراحتاً عنوان می کنم که برخی عوامل نفوذی گرداننده فارابی هستند؛ در دولت روحانی این اتفاق صد در صد بود و در دوران آقای رئیس نیز بعضاً همچنان شاهد این اتفاق هستیم. آقای زین العابدین باید نفوذی های درون فارابی را شناسایی کند و من به ایشان امیدوارم و ایشان را فردی قوی و مورد وثوق می دانم که امیدوارم در اولین گام شان خط نفوذ را شناسایی کرده و آن را منحل کنند.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما نیز در این باره اظهار داشت: فارابی در دوره جدید باید به مقوله سرمایه گذاری روی نیروهای انسانی و پرداختن به سوژه های مغفول مانده توجه ویژه داشته باشد و از ایده های نو و فیلمسازان نسل جوان برای ورود به سینمای حرفه ای حمایت کند. در کلیت سرمایه گذاری فارابی در سینمای ایران بهتر است روی عناوینی باشد که بخش خصوصی از پرداختن به آن پرهیز دارد. فارابی باید روی سوژه ها و داستان ها و نگاه ها و شخصیت هایی سرمایه گذاری کند که برخلاف فیلم های مرسوم و معمول این روزهای سینما باشند که همگی محدود به داستان های جوان پسند و کمدی و پر از حرف و کلمات مبتذل شده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.