شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

کارگردان «آقای قاضی»:

بروکراسی شرایط را برای ساخت فصل دوم «آقای قاضی» فراهم نکرده است

سریال آقای قاضی

سینماپرس: کارگردان سریال «آقای قاضی» معتقد است که در فصل دوم این مجموعه موضوعات حول محور مفاسد اقتصادی سازمان یافته مثل قاچاق اعضای بدن، پول‌های تقلبی، سکه‌های تقلبی مطرح و به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سجاد مهرگان کارگردان سریال «آقای قاضی» در گفت‌وگو با میزان علت ساخت این سریال را آموزش حقوقی و قانونی دانست و گفت: رویدادی برایم رخ داد که سبب شد به فکر ساخت سریال «آقای قاضی» بیفتم. در عین حال بررسی‌ها نشان داد که علاوه بر من اکثریت افراد جامعه اطلاعات چندانی در مورد حقوق و قانون ندارند، همین خلأ اطلاعاتی حقوق مدنی، فردی و عمومی زمینه را برای افزایش دغدغه‌های افراد در جامعه فراهم کرده است. به همین دلیل تلاش کردم تا با یک کار نمایشی به معضل برخی از این مشکلات قانونی کمک کنم.

وی ادامه داد: برای ساخت سریال «آقای قاضی» موضوع را با مرکز رسانه قوه قضاییه در میان گذاشتم و در نتیجه همراهی بسیار خوب آنان سبب ساخت با کیفیت سریال «آقای قاضی» شد.

مهرگان به زمان ساخت سریال «آقای قاضی» اشاره و بیان کرد: در اواسط سال ۱۴۰۰ بود که پیش تولید و نگارش سریال آغاز شد. این بخش هفت ماه طول کشید و در این مدت انتخاب بازیگران و تمرین با بازیگران انجام شد. در ادامه فیلمبرداری اثر سه ماه زمان برد و در نهایت سریال سال ۱۴۰۱ روی آنتن رفت. این سریال با ۴۲ قسمت که هر قسمت آن دو پرونده را مطرح می‌کند در ۸۴ اپیزود به تصویر کشیده شد.

وی در مورد استقبال مخاطبان از سریال «آقای قاضی» اظهار کرد: از همان ابتدا معتقد بودم که سریال «آقای قاضی» مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما مدیران سازمان صداوسیما این سریال را ریسک قلمداد می‌کردند. با این حال تصور نمی‌کردم که این اثر با چنین استقبالی روبه‌رو شود. نکته قابل توجه دیگر اینکه بازپخش سریال «آقای قاضی» اقبال بیشتری را در برداشت و بیشتر دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت، تا جایی که کلیپ‌هایی که به واسطه خود مردم از این سریال ساخته شد ۴ تا ۵ میلیون بازدید خورده است.

مهرگان به فضای فیلمبرداری سریال «آقای قاضی» اشاره و تصریح کرد: من اصرار فراوانی داشتم تا سریال «آقای قاضی» در یک محیط بسته با بازیگران غیرمشهور و اپیزودهای فراوان دنبال شود. این نکته‌ای بود که سبب می‌شد مدیران صدا و سیما به این نتیجه برسند که سریال دیده نمی‌شود. از سوی دیگر پافشاری من برای پخش سریال در ساعت خاصی، شک مسئولان در مورد اقبال جامعه را افزایش می‌داد. تاکید من در سریال «آقای قاضی» انعکاس دغدغه‌ها و نیاز مردم به شکل قصه و فارغ از هرگونه شعار بود و به این امر ایمان داشتم که مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این کارگردان تلویزیون نتایج پخش سریال «آقای قاضی» و بُعد آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه قانون و حقوق را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم سریال «آقای قاضی» را به یک سریال باکیفیت تبدیل کنیم، اقدام به پژوهش سه تا چهار ماهه کردیم و برای این منظور کتاب‌های بسیاری را مورد مطالعه قرار دادم؛ از جمله خاطرات قضات و آداب قضاوت و کتاب‌های حوزه قضا، حتی قضاوت‌های امیرالمومنین (ع) را مورد مطالعه قرار دادم. کتاب‌های کاتوزیان در حوزه قضاوت و کتاب «جان به لب» که حاوی خاطرات قضات بود را مورد مطالعه قرار دادم تا اثری با کیفیت و مناسب را تولید کنیم.

مهرگان تصریح کرد: نکته‌ای که علاقه داشتم به آن پرداخته شود و به صورت غیرمستقیم نکاتی را به قضات یادآوری کند، از جمله مقوله‌هایی بود که در ساخت این اثر مد نظر قرار داده بودم. این سریال آداب یک قاضی نمونه را یادآوری می‌کند، زیرا در برخی موارد نکات ریزی در جامعه قضات وجود دارد که نیاز بود آن را انتقال دهم و در این زمینه سریال «آقای قاضی» توانست این شرایط را فراهم کند و هنر در کنار حقوق و قانون قرار داده شود و نقش آگاهی‌رسانی را ایفا کند. نکته دوم اینکه آموزش به مردم از لحاظ حقوقی و قانونی مطرح بود که در اولویت قرار داده شد و به عنوان اهداف اصلی این برنامه مد نظر قرار داشت.

وی به برخورد مخاطبان در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: همواره به همکارانم می‌گویم که معتقدم دعای خیر مردم به دنبال من است، زیرا با ساخت این سریال «آقای قاضی» پیام‌های متعددی دریافت کردم که مردم طی آن به من اعلام می‌کردند که با دیدن این سریال توانستند نکاتی ارزشمند در مورد قوانین و حقوق مدنی خود بیاموزند و طی آن از بسیاری از چالش‌ها و مشکلات دور شده‌اند.

این کارگردان به پیشینه ساخت سریال‌های حقوقی اشاره و بیان کرد: از سال ۱۹۷۰ یعنی حدود ۵۰ سال پیش و همزمان با روی کار آمدن تلویزیون، ساخت سریال‌های حقوقی رواج پیدا کرد، اما در غرب شیوه ساخت این آثار متفاوت بود. در کشور ما نیز این ژانر و یا سوژه به شیوه‌ای متفاوت در پیش گرفته شد که در نهایت با ساخت سریال «آقای قاضی» به صورت مشخص پیگیری شد. نکته دیگر اینکه آیین و قانون اساسی ما تفاوت بسیاری با سایر کشورها دارد، به همین دلیل سریال «آقای قاضی» با فرمتی متفاوت روی آنتن رفت، البته این سریال نقص‌هایی دارد، ولی تمام تلاش ما این بوده که هرچه جلوتر می‌رویم این مشکلات مرتفع شود.

وی به چالش‌های پیش روی ساخت فصل دوم سریال «آقای قاضی» اشاره و بیان کرد: سری جدید سریال «آقای قاضی» به دلیل کمبود بودجه دچار مشکلاتی شده و نتوانستیم کار را در زمان مقرر پیش ببریم، زیرا علی رغم میل مدیران صدا و سیما برای ادامه و ساخت هرچه سریع‌تر سریال بودجه لازم فراهم نشده است.

مهرگان به ویژگی‌های سریال «آقای قاضی» اشاره و بیان کرد: سریال «آقای قاضی» تلاش دارد تا با فرمتی جدید و محتوایی متفاوت در سری دوم به تصویر کشیده شود تا بتواند علاوه بر آموزش، به نکاتی جدیدتر که دغدغه‌های فراگیرتر و به روزتری از جامعه را مطرح می‌کند، بپردازد و آنها را به تصویر بکشد.

وی ادامه داد: فصل دوم سریال «آقای قاضی» در بخش پیش تولید متوقف شده و در نوبت ساخت صدا و سیما قرار دارد. متاسفانه بروکراسی که در این حوزه وجود دارد، زمینه و شرایط را برای ساخت هرچه سریع‌تر فصل دوم سریال «آقای قاضی» فراهم نکرده است.

وی به همکاری قوه قضاییه (مرکز رسانه) با فصل جدید سریال «آقای قاضی» اشاره و بیان کرد: پخش فصل اول سریال «آقای قاضی» و جلب اعتماد سبب شد تا پرونده‌های پیچیده‌تر و جدیدتری از سوی این حوزه و در عین حال راهنمایی‌های بیشتری به ما ارائه شود تا بتوانیم سری دوم را پربارتر به جامعه ارائه کنیم. در سری نخست حساسیت‌هایی از جنس توجه به قانون آیین دادرسی قانون حقوقی و گزینه‌های دیگری مطرح بود، اما یک همکاری خوب بین قوه قضاییه و بخش هنر سبب شد تا کاری قابل توجه تولید و به مخاطبان عرضه شود.

وی رویکردهایی را که در فصل جدید سریال «آقای قاضی» به اجرا گذاشته خواهد شد، مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: برای اینکه به ورطه تکرار نیفتیم و مخاطبان خود را از دست ندهیم، در سری دوم سریال «آقای قاضی» محور سریال تنها به اتاق دادگاه منحصر نمی‌شود، بلکه محیط بیرون آن و محیط دادسرا مثل اتاق بایگانی و راهروها نیز به تصویر کشیده شده است تا تنوع بصری ایجاد شود. بنابراین تعداد لوکیشن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و نکاتی که عموم مردم از نظر حقوقی درگیری بیشتری با آن دارند، مطرح و به تصویر کشیده می‌شود.

این کارگردان در ادامه تاکید کرد: بررسی‌های فصل اول سریال «آقای قاضی» نشان می‌دهد موضوع کودک و نوجوان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، به همین دلیل پرونده‌های مربوط به کودک و نوجوان در فصل دوم بیشتر مطرح شده و مفاسد اقتصادی سازمان یافته مثل قاچاق اعضای بدن، پول‌های تقلبی، سکه‌های تقلبی و موضوعاتی از این دست که جدیدتر هستند، مطرح و به نمایش گذاشته می‌شود.

مهرگان یادآوری کرد: در سری جدید علاوه بر بهزاد خلج که در نقش قاضی ثابت به ایفای نقش می‌پردازد، سه قاضی دیگر حضور ثابت خواهند داشت و به عنوان بازیگران در نقش قاضی حضور دارند. البته یکی از این سه قاضی از چهره‌های مطرح بازیگری خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.