شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲

تهیه‌کننده «بعد از رفتن»:

قائل به مرگ «سینمای اجتماعی» نیستم/این سینمای اجتماعی ایران است که در جهان پرآوازه و پرافتخار شده است

محمود بابایی در نشست خبری فیلم سینمایی بعد از رفتن

سینماپرس: محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم «بعد از رفتن» در آستانه اکران عمومی این فیلم به طرح نکاتی درباره لزوم توجه بیشتر به سینمای اجتماعی در سایه فروش بالای فیلم‌های کمدی پرداخت.

به گزارش سینماپرس، محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی در گفتگو با مهر درباره برنامه‌ریزی برای اکران عمومی این فیلم پس از دریافت پروانه نمایش از سازمان سینمایی، توضیح داد: فیلم «بعد از رفتن» سال گذشته ساخته شد و از همان زمان تولید، به اکران آن در فصل تابستان فکر می‌کردم. تلاشم این بود که در تابستان ۱۴۰۲ بتوانیم فیلم را اکران کنیم.

وی ادامه داد: از چهارشنبه ۲۵ مردادماه این فیلم با پخش «شهر فرنگ» و به سرگروهی پردیس ملت روانه پرده سینماها می‌شود و امیدوارم با توجه به مضمون اجتماعی، قصه‌گو بودن فیلم و ترکیب بازیگران، فیلم بتواند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار و اکران خوبی را تجربه کند.

این تهیه‌کننده درباره ویژگی‌های فیلم «بعد از رفتن» برای رقابت با دیگر فیلم‌های در حال اکران گفت: فیلم تا زمان ساخت متعلق به سازندگان است و بعد از اتمام فرآیند ساخت، مردم و مخاطبان تبدیل به صاحبان اصلی اثر می‌شود، به همین دلیل آن‌ها هستند که می‌توانند درباره ویژگی‌های یک فیلم در حال اکران صحبت کنند. اما از نگاه من این فیلم هم ریتم مناسبی دارد و هم به‌خوبی قصه‌اش را روایت می‌کند. تلاش شده است که این فیلم مولفه‌های جذب مخاطب را داشته باشد. «بعد از رفتن» یکی از فیلم‌های پربازیگر محسوب می‌شود، از نظر تعدد لوکیشن، فضاهای بصری متنوعی دارد؛ از جزیره کیش گرفته تا سیرک و پیست اتومبیل‌رانی. این تنوع به جذابیت فیلم افزوده است.

خیلی به رقابت با فیلم‌های دیگر فکر نمی‌کنم

وی افزود: با وجود آنکه هر فیلمی به محض اکران در معرض رقابت با دیگر فیلم‌ها قرار می‌گیرد اما من امروز خیلی به این رقابت فکر نمی‌کنم چرا که هدف اصلی‌ام ساخت یک فیلم اجتماعی سالم بود که قصه آن برشی از واقعیت‌های امروز باشد. چنین فیلمی باید مخاطب خود را پیدا کند. اگر بتوانیم فیلم را به‌خوبی معرفی کنیم، این اتفاق خواهد افتاد. دغدغه اصلی فیلم «بعد از رفتن» عشق و خانواده است و امیدوارم بتوانیم اکران خوبی را تجربه کنیم.

بابایی درباره رقابت «بعد از رفتن» با دیگر فیلم‌های اجتماعی در حال اکران هم گفت: با توجه به ترکیب فیلم‌های کمدی و اجتماعی که این روزها در حال اکران در سینماهای کشور است، می‌توانیم بگوییم فیلم ما رقبای سرسختی در اکران دارد و ما همه برنامه‌ریزی خود را کرده‌ایم که در این شرایط فیلم بتواند به خوبی به مخاطبان معرفی شود.

وی ادامه داد: باید به همزمانی اکران فیلم با ایام ماه محرم هم توجه داشته باشیم و رجوع به روند آمار فروش فیلم‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که تا پیش از ایام محرم سینماها چه تعداد مخاطب داشته و در این ایام چقدر. برای پیش‌بینی استقبال از فیلم‌هایی که در این ایام اکران می‌شوند باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که طبیعتاً مخاطبان کمتری خواهد داشت. امید ما این است که مردم با وجود این شرایط باز هم به سینما بیایند و مانند تجربه محرم سال قبل از فیلم‌ها استقبال کنند.

این تهیه‌کننده که فیلمی اجتماعی را روانه پرده سینماها کرده است، درباره استمرار اکران فیلم‌های کمدی تأکید کرد: اکران فیلم‌های کمدی و استقبال مخاطب از آن‌ها موجب رونق سینماها می‌شوند. من جدای از بحث تهیه‌کنندگی سینما در حوزه سینماداری هم فعالیت‌هایی داشته‌ام و ارتباط بی‌واسطه با مخاطب را هم تجربه کرده‌ام به همین دلیل می‌دانم فیلم‌های کمدی انتخاب طیف گسترده‌ای از مخاطبان سینماست و ما هم باید به این انتخاب احترام بگذاریم. سینمای ایران به‌واسطه بحران کرونا آسیب‌های زیادی دید و این فیلم‌های کمدی بودند که توانستند ناجی سینمای ایران در این شرایط باشند.

قائل به مرگ سینمای اجتماعی نیستم، اما...

وی افزود: به‌عنوان تهیه‌کننده، قائل به مرگ سینمای اجتماعی نیستم. درست است که وضعیت سینمای اجتماعی ما کمی افت داشته است اما می‌توان آن را درمان کرد. این درمان با برخی ابزارها امکان‌پذیر است. این سینمای اجتماعی ایران است که در جهان پرآوازه و پرافتخار شده است.

بابایی با اشاره به فیلم‌سوزی در فرآیند چینش فیلم‌های اکران گفت: باید فکری به حال این سازوکار داشته باشیم تا عدالت هم برای سینمای اجتماعی و هم سینما کمدی برقرار شود. درست است که به دلیل حال عمومی جامعه، اقبال به فیلم‌های کمدی بیشتر است اما باید این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که با ساخت فیلم‌های اجتماعی درست و تأثیرگذار است که ما می‌توانیم از بحران‌های اجتماعی عبور کنیم.

ساخت فیلم‌های اجتماعی مصداق بارز کار فرهنگی است و مشکل اصلی این است که مسئولان ما بعضاً مصداق کار فرهنگی را اشتباه می‌گیرند! برخی از مسئولان می‌خواهند با کارهایی مانند نصب بنر و بیلبورد، کار فرهنگی کنند در حالی که این کار در بهترین حالت می‌تواند یک کار تبلیغی باشد، نه فرهنگی

وی افزود: فیلم ساختن و مشخصاً ساخت فیلم‌های اجتماعی مصداق بارز کار فرهنگی است و مشکل اصلی این است که مسئولان ما بعضاً مصداق کار فرهنگی را اشتباه می‌گیرند! برخی از مسئولان می‌خواهند با کارهایی مانند نصب بنر و بیلبورد، کار فرهنگی کنند در حالی که این کار در بهترین حالت می‌تواند یک کار تبلیغی باشد، نه فرهنگی.

تهیه‌کننده «بعد از رفتن» ادامه داد: ما باید کمک کنیم تا سینمای اجتماعی همچنان زنده بماند و رونق هم پیدا کند. این مسئولیت هم صرفاً متوجه مسئولان نیست و فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و دفاتر فیلمسازی هم باید به این موضوع توجه داشته باشند. بعد از رکوردی که یک فیلم کمدی در گیشه ثبت کرده است، همه دفاتر سینمایی می‌خواهند یک «فسیل» دیگر بسازند و همه آن‌ها چنین برنامه‌ای دارند! این فی‌نفسه بد نیست اما به شرط آنکه حواس‌مان به سینمای اجتماعی و افتخاراتی که برای ما آورده است هم باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های حمایتی نهادهایی مانند صداوسیما و شهرداری ادامه داد: این حمایت‌ها امروز هم وجود دارد اما باید به سمتی برویم که حمایت از سینمای اجتماعی در همه جا، تبدیل به یک اصل شود. هر چه ما از سینمای اجتماعی فاصله بگیریم، در آینده با بحران‌های اجتماعی و حتی سیاسی مواجه خواهیم شد. من قائل به یک سبد مصرفی برای مخاطبان هستم که در آن هم فیلم کمدی قابل تعریف است و هم فیلم اجتماعی و هم فیلم سیاسی و حتی اکشن. کامل بودن این سبد مهم است و این همان اتفاقی است که هنوز از آن محرومیم.

بابایی تأکید کرد: ما فیلمسازان می‌توانیم سلیقه مخاطبان را جهت‌دهی کنیم. وقتی همه به یک سمت حرکت و هم‌جهت با جریان غالب شنا کنند، فیلم‌ها یکدست می‌شود و طبیعتاً در جهت‌دهی سلیقه مخاطب هم اثرگذار می‌شود. به همین دلیل ما در مقام سازندگان اثر باید به این نکته توجه داشته باشیم. امیدوارم فیلمسازان اجتماعی پرافتخار ما که مدتی است از عرصه فیلم‌سازی فاصله گرفته‌اند، باردیگر به میدان بازگردند چراکه سینمای اجتماعی امروز، تشنه نگاه این فیلمسازان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.