سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

«محمد ثریا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

چرا باید افراد مستعد و کاربلد بیکار و خانه نشین شوند اما برخی بودجه‌های هنگفتی بگیرند و فیلم هایی بسازند که پر از اشکال و شائبه است!؟

محمد ثریا

سینماپرس: محمد ثریا کارگردان فیلم کوتاه در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت:چرا باید افراد مستعد و کاربلد بیکار و خانه نشین شوند اما برخی چنین بودجه های هنگفتی بگیرند و فیلم هایی بسازند که پر از اشکال و شائبه است!؟

کارگردان فیلم های کوتاه «گلدسته» و «مسکوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخی فیلمسازان کوتاه از انجمن سینمای جوان متنفرند و حاضرند به قیمت بیکاری هرگز به سمت این نهاد نروند!

وی سپس با اشاره به انتقادات اخیر محمد خزاعی در خصوص عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران اظهار داشت: بدیهی است که با دستور مدیران از جناب وزیر گرفته تا آقای خزاعی و... سینمای فیلم کوتاه رو به پیشرفت نمی رود! هیچ وقت نگاه دستوری در سینما جواب نداده و نمی دهد. مدیران باید بدانند با دستور ایده ای پرورانده نمی شود و هنرمند نمی تواند مرتب خودش را محدود و سانسور کند.

این سینماگر ادامه داد: البته خوشبختانه مدیرعامل فعلی انجمن یکی از مدیرانی هستند که خیلی صادقانه و شفاف با فیلمسازان برخورد می کنند. ایشان به صراحت عنوان می کنند که برخی خطوط قرمز مدنظرشان است که از فیلمسازانی که در این زمینه مبادرت به تولید اثر داشته اند حمایت نمی کنند. همین باعث شده آقای آذرپندار از ۴-۵ مدیرعامل قبلی انجمن بهتر باشد اما با این همه همچنان یأس و ناامیدی در فیلمسازان کوتاه به شدت وجود دارد.

ثریا خاطرنشان کرد: این بسیار بد است که مسئولان انجمن سینمای جوانان ایران تنها موضوعات و فیلمنامه هایی را قبول می کنند که ربطی به حال اجتماع ندارد و به نوعی موضوعاتی را انتخاب می کنند که انتقادی به هیچ مسأله ای نداشته باشد. مدیران تنها از موضوعاتی حمایت می کنند که مورد پسند خودشان است و اجازه بروز و ظهور به ایده و تفکرات جدید را نمی دهند و سلیقه شخصی شان را پیاده سازی می کنند.

این فیلمساز جوان تأکید کرد: این بسیار بد است که مدیران فکر می کنند خودشان دین و مذهب را قبول دارند و بقیه چیزی از دین نمی دانند! همه ما به خوبی به دین مبین اسلام معتقدیم و در راستای صیانت از دستاوردها و ارزش های ملی در سینما گام بر می داریم اما شما دنبال فیلم هایی هستید که مبادا یک وقت بالادستی های تان شما را زیر سوأل نبرند!

ثریا در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: متأسفانه نه تنها در انجمن سینمای جوانان ایران که در نهادها و ارگان های دیگر سینمایی هم وضعیت به همین منوال است. در بنیاد سینمایی فارابی هم وضعیت بدتر از این است! بنده شخصاً بیش از ۶ سال عمرم را برای نوشتن فیلمنامه ای گذاشتم که فردی مانند آقای احمدیان با نیم ساعت مطالعه زحمات ۶ ساله ام را رد کرد!

وی در همین راستا متذکر شد: جالب آنجا است که خروجی همین آقایان در فارابی فیلمی مانند «دسته دختران» می شود که مربوط به آزادسازی خرمشهر عزیز است اما در آن نه محمد جهان آرایی وجود دارد و نه ماوقع تاریخی به درستی به تصویر کشیده شده است! اصلاً ما نمی دانیم این خانم کیست که یک باره چنین بودجه هایی را برای تولید فیلم به او دادند! چرا باید افراد مستعد و کاربلد بیکار و خانه نشین شوند اما برخی چنین بودجه های هنگفتی بگیرند و فیلم هایی بسازند که پر از اشکال و شائبه است!؟

این کارگردان جوان در پایان این گفتگو گفت: من امیدوارم با دید بازتری به سینمای کوتاه نگاه کنند! امیدوارم از فیلمسازان کوتاه حمایت های مالی خوب صورت بگیرد نه اینکه خود فیلمساز مجبور شود در به در سراغ تأمین سرمایه برای تولید اثرش برود. این بسیار بد است که ما در سینمای کشورمان تهیه کننده حرفه ای مربوط به حوزه فیلم کوتاه نداریم و بدتر از آن اینکه هنوز کسی به این باور نرسیده که خود بچه های فیلمساز کوتاه دلشان برای کشور می تپد و خطوط قرمز را می شناسند و آن ها را با جان و دل رعایت می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.