یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

ارزیابی وضعیت سینمای کشور/۳

اسلاملو: جای سینمای انقلابی، مهدوی و آخرالزمانی در کشورمان خالی است

محمدرضا اسلاملو در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو گفت: باید همانطور که در حوزه های دیگر توانستیم خود را اثبات کنیم و به جهانیان بگوییم تمدن نوین دینی، اسلامی و انقلابی را به وجود آورده ایم در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما هم این مسأله را به اثبات برسانیم.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور گفت: جای سینمای انقلابی، مهدوی و آخرالزمانی در کشورمان خالی است! ما باید همانطور که در حوزه های دیگر توانستیم خود را اثبات کنیم و به جهانیان بگوییم تمدن نوین دینی، اسلامی و انقلابی را به وجود آورده ایم در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما هم این مسأله را به اثبات برسانیم.

این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قبل از هر چیز بنده تمایل دارم این نکته را عنوان کنم که مدیران سینمایی ما چه در این دوره و چه دوره های قبل همگی انسان هایی وارسته و مومن و فداکار و انقلابی بوده اند؛ بی تردید در این شکی نیست! اما پرسش اساسی اینجا است که آیا این کافی است؟ آیا عشق کافی است؟ یا باید در کنار این عقلانیت هم باشد؟ درست است که دوستان همه زحمتکش هستند و ما از نزدیک می بینیم که تلاش می کنند اما آیا این کفایت می کند؟

وی ادامه داد: متأسفانه منتهای آرزوی مدیران رسیدن به سینمای هالیوودی است و برای همین دچار معضل شده ایم! الگوی این ها و چیزی که به آن می اندیشند و آرزوی شان است رسیدن به سینمای رایج جهانی است. سینمای هالیوودی آنقدر خود را جا انداخته که کسی نمی تواند تصور کند سینمای دیگری هم می تواند در کنار آن با رویکرد انسانی و دینی و انقلابی وجود داشته باشد و همه ناخودآگاه سعی می کنند جا پای آن بگذارند.

اسلاملو این اتفاق را تلخ توصیف کرد و در این باره اظهار داشت: نه تنها در کشور ما که در سایر کشورهای دنیا چنین مسأله ای به چشم می خورد؛ مثلاً در کشور هند و سینمای بالیوود هم اغلب افراد در پی تقلید از سینمای هالیوود به شکل کاملاً مسخره ای هستند.

این سینماگر تأکید کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی باید بدانند که همه چیز هالیوود نیست! مدیران باید بدانند که سینما ویترین تمدن است! مدیران باید بدانند که سینما می تواند به شکل و نوع دیگری هم وجود داشته باشد. مدیران باید بدانند که مردم قطعاً اگر شکل سینما تغییر کند و انسانیت و عقل و اسلام در آن حکمفرما شود با جان و دل به سینما می روند و از فیلم های آن استقبال می کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» سپس با بیان اینکه اسفا رسیدن به چنین سینمایی تنها آرزوی ما شده متذکر شد: ما نیاز به مدیرانی موحد داریم تا بتوانیم سینماگران موحد به وجود آوریم. بی شک اگر یک مجتهد دینی مدیر سینما شود این فیلم های رایج امروز تمام خواهد شد چرا که آن مدیر می رود دنبال فیلمسازانی که در وادی معرفتی فعال هستند و به فرهنگ الهی ایمان دارند. بی شک اگر چنین افرادی ۲-۳ سال مدیریت سینما را بر عهده داشته باشند دیگر ماجراهای قبلی تکرار نمی شود و دیگر فیلم های دم دستی و بی هویت را در سینما شاهد نخواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا هرگز چنین مدیرانی برای اداره سینما منصوب نشده اند اظهار داشت: دلیل این اتفاق آن است که روسای جمهور به سینما بها نمی دهند. فقط به اقتصاد و امنیت و ... توجه می کنند و این حوزه بسیار مهم همواره مغفول مانده است.

اسلاملو در پایان این گفتگو افزود: بارها خارجی ها در جشنواره های متعدد به بنده گفتند پس سینمای ناب تمدن نوین شیعی و اسلامی شما کجاست؟ این فیلم هایی که شما تولید می کنید نمونه غربی اش وجود دارد، پس شما در سینما چه کرده اید؟ این اتفاق بسیار تلخ است که این درد را حتی خارجی ها فهمیده اند اما ما همواره در مورد آن دچار غفلت شده ایم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.