دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

سینماپرس گزارش می دهد؛

هر آنچه باید از جشنواره فیلم هامبورگ ۲۰۲۳ بدانید/ از حضور پررنگ آثار سیاه نما علیه کشورمان تا توجه ویژه به سینمای آسیا!

جشنواره فیلم هامبورگ

سینماپرس: جشنواره فیلم هامبورگ ۲۰۲۳ در حالی آغاز به کار خواهد کرد که حضور پررنگ آثار سیاه نما علیه کشورمان در این رویداد خودنمایی می کند؛ «شیدا»، «آیه های زمینی»، «آشیل»، «مرزهای بی پایان» و... از جمله فیلم هایی هستند که در این رویداد به نمایش درخواهند آمد.

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم هامبورگ از ۲۸ سپتامبر لغایت ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۶-۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) برگزار می شود. این جشنواره سومین جشنواره بزرگ سینمایی آلمان پس از برلین و مونیخ است. لازم به ذکر است که این رویداد سینمایی با جشنواره فیلم کوتاه هامبورگ و جشنواره فیلم های کردی زبان هامبورگ متفاوت است.

در این رویداد سینمایی فیلم‌های داستانی و مستند ملی و بین‌المللی در یازده بخش به نمایش در می آیند. نکته قابل تأمل در مورد این دوره جشنواره فیلم هامبورگ این است که پس از سیاسی کاری عجیب و غیرقابل باور هشتادمین جشنواره فیلم ونیز علیه کشورمان که با همراهی دبیر این رویداد در کنار تعدادی بازیگر معلوم الحال فراری صورت گرفت و پس از استمرار حضور فیلم های ضد ایرانی در بسیاری از جشنواره های جهانی از جمله جشنواره فیلم کن، لوکارنو، ونیز و... در این رویداد نیز فیلم های ضد ایرانی و سیاه جایگاه ویژه ای دارند.

«شیدا» ساخته نورا نیاسری، «آیه های زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی، «آشیل» ساخته فرهاد دلارم و «مرزهای بی پایان» ساخته عباس امینی از جمله فیلم هایی هستند که در این رویداد نمایش داده خواهند شد.

بر اساس اطلاعات وب سایت جشنواره فیلم هامبورگ در خلاصه داستان فیلم «شیدا» آمده است: نورا نیاسری کارگردان ایرانی-استرالیایی بر اساس تجربیات دوران کودکی خود این فیلم را ارائه می دهد. شیدای ایرانی (با بازی زر امیر ابراهیمی، «عنکبوت مقدس») به همراه همسرش حسین و دختر شش ساله شان مونا در استرالیا زندگی می کند. اما چون شوهرش نمی‌خواهد سبک زندگی غربی او را بپذیرد، به پناهگاه زنان می‌گریزد. به خصوص مونا از وضعیت جدید هراسان است و شیدا سعی می کند با وجود شرایط نامطلوب به حالت عادی خود ادامه دهد. با نزدیک شدن به جشن سال نو ایرانی، او جسارت جدیدی پیدا می کند. اما پس از آن یک قاضی به شوهرش حق ملاقات مونا را می دهد - و شیدا می ترسد که ممکن است دخترش را به ایران ربوده باشد.

همچنین سایت جشنواره فیلم هامبورگ در خصوص خلاصه داستان فیلم «آیه های زمینی» نوشته است: فیلمی اپیزودیک و مملو از کنایه درباره ۹ قربانی بوروکراسی همه کاره ایران. سحرگاه که چراغ‌های تهران دوباره چشمک می‌زنند، نشانه آغاز جنون‌های روزمره است که در قالب قوانین پوچ، زندگی ساکنان را مختل می‌کند. دولت دائماً مداخله می‌کند: در انتخاب نام برای کودکان، مسائل مربوط به مد و دزدی با انگیزه سیاسی. این یک سیرک آرام و مداوم است که با غیرت از منطق پوچ خود دفاع می کند.

این سایت در مورد خلاصه داستان «آشیل» نیز اینطور نوشته: زن و مردی در ایران امروزی با مردمی آشنا می شوند که توسط سیستم فاسد و سرکوبگر تحت ظلم و ستم قرار گرفته اند. یک فیلم جاده ای هیجان انگیز و تکان دهنده. فرید به نام آشیل در واقع یک فیلمساز است اما برای زنده ماندن در بخش پروتز یک بیمارستان کار می کند. عصبانیت و ناامیدی او از اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور زیاد است. هنگامی که او را به بخش روانپزشکی فرا می‌خوانند، با بیماری آشنا می‌شود که مشخصاً تحت آرام‌بخش‌های قوی است. آنها با هم پرواز می کنند - در جستجوی آزادی که نسل آنها هرگز ندانسته است.

این جشنواره در مورد خلاصه داستان فیلم «مرزهای بی پایان» نیز اینطور نوشته: در دنیایی بی رحم از شن، غبار و سنگ، معلمی خود را گرفتار گرداب درگیری های سیاسی، مذهبی و قومی می بیند. روستایی در بلوچستان، منطقه ای دورافتاده مرزی بین پاکستان، افغانستان و ایران. محلی ها، تبعیدیان و پناهندگان در اینجا ملاقات می کنند. احمد، معلم تهرانی، با وجود ممنوعیت کار، به بچه های محل درس می دهد. وقتی خانواده ای که از دست طالبان فرار می کنند می رسد، او حمایت خود را ارائه می دهد. اما او به سرعت خود را در مرکز اختلافاتی می بیند که برای خودش خطری می شود.

طبق شعار «فستیوال فیلم برای همه – همه جا در هامبورگ»، اولین جشنواره فیلم در سال ۱۹۹۲ در هامبورگ افتتاح شد. تا به امروز، حدود ۳۰۰۰ فیلم آلمانی و بین المللی اولین نمایش جهانی، اروپایی یا آلمانی خود را در FILMFEST HAMBURG جشن گرفته اند. این جشنواره در طول سال‌ها به طور مداوم رشد کرده است و تعداد بازدیدکنندگان از سال ۱۹۹۲ ده برابر شده است. زمانی که آلبرت ویدرسپیل در سال ۲۰۰۳ روی کار آمد، اولین جشنواره کودکان و نوجوانان میشل برگزار شد که تا امروز نیز این رویداد سینمایی کودکان و نوجوانان در حاشیه جشنواره فیلم هامبورگ برگزار می شود.

کارگردانان و بازیگرانی چون کلینت ایستوود، جودی فاستر، استیون فریرز، پیتر ویر، جیم جارموش، وونگ کار وای، فرانسوا اوزون، ایزابل هاپرت، دیوید کراننبرگ، تیلدا سوینتون و ویم وندرس جایزه داگلاس را دریافت کردند که در سال ۱۹۹۵ معرفی شد. این جایزه تحت عنوان شخصیت هایی که خدمات برجسته ای به فرهنگ سینما و صنعت فیلم ارائه کرده اند به این افراد اعطا شده است.

این رویداد سینمایی علاوه بر جایزه داگلاس جوایز دیگری همچون جایزه تهیه کنندگان هامبورگ برای تولید مشترک بین المللی سینما (اهدایی توسط وزارت فرهنگ و رسانه هامبورگ)، جایزه تهیه کنندگان هامبورگ برای تولیدات تلویزیونی آلمان، اهدا شده توسط Verwertungsgesellschaft der Film- und Fernsehproduzenten (VFF)، جایزه تماشاگران FILMFEST هامبورگ، اهدایی برای اولین بار توسط بنیاد هاپاگ-لوید، فیلم سیاسی بنیاد فردریش ایبرت، MAJA، اهدایی هانس پیتر یانسن اپراتور سینمای هامبورگ، جایزه سینمای هنر، استعدادهای جوان NDR جایزه و جایزه برگزیده منتقدان و... را نیز به شرکت کنندگان اعطا می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.