یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹

خانه سینما؛ از سیاسی کاری تا عدم توجه به مسائل صنفی/۱

فاضلی: مدیران خانه سینما باید بدانند وارد بازی های سیاسی شدن مانع خدمت رسانی صنفی می شود

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی گفت: گویا برخی افراد این نهاد را سیاسی می دانند در صورتی که خانه سینما به عنوان نهاد صنفی سینماگران هرگز نباید هیچ ارتباطی با سیاست داشته باشد.

محسن فاضلی منتقد پیشکسوت سینما در خصوص سیاسی کاری های مکرر خانه سینما و عدم توجه مدیران این نهاد به مسائل صنفی سینماگران گفت: مدیران خانه سینما باید بدانند وارد بازی های سیاسی شدن مانع خدمت رسانی صنفی به سینماگران می شود! گویا برخی افراد این نهاد را سیاسی می دانند در صورتی که خانه سینما به عنوان نهاد صنفی سینماگران هرگز نباید هیچ ارتباطی با سیاست داشته باشد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرسش بنده از یکایک مدیران و اعضای هیأت مدیره و دست اندرکاران خانه سینما این است که آیا با بیانیه صادر کردن می خواهید مشکلات معیشتی را حل کنید؟ چرا در تمامی این سال ها که اعضای صنوف زیرمجموعه شما بارها و به کرات با رسانه ها گفتگو کردند و معضلات خود را مطرح نمودند حتی یک بار هم سعی نکردید معضلات شان را برطرف کنید و همواره آن ها را از خود راندید؟

وی ادامه داد: سال ها است کارشناسان سینما و بدنه سینما بارها از عملکرد خانه سینما انتقاد کرده اند و خواستار آن شده اند که مدیران این نهاد اندکی به خواسته های شان توجه کنند؛ بارها ما عنوان کرده ایم که خانه سینما یک سندیکا است و باید کارکرد سندیکایی خود را حفظ کند اما اسفا که امروز همه چیز از این نهاد برداشت می شود به جز کارکرد صنفی و سندیکایی!

این منتقد پیشکسوت تأکید کرد: هیأت مدیره خانه سینما وظیفه اش این است برای معیشت اهالی سینما و کارهای فرهنگی اقدامان موثر صورت دهد؛ آن ها باید با نهادها و ارگان های متعدد وارد مذاکره شوند و برای اعضای خود تسهیلات متعدد دریافت کنند اما افسوس که دست روی دست گذاشته اند و اصلاً از یاد برده اند که این نهاد برای چه تأسیس شده و چه باید بکند!

فاضلی سپس با بیان اینکه تأمین امنیت شغلی، تأسیس صندوق بیمه بیکاری، رسیدگی به مسائل درون صنفی و معضل دستمزدها و... باید توسط خانه سینما برطرف شود اظهار داشت: متأسفانه خانه سینما تمامی این کارها را فراموش کرده و مبادرت به کارهایی می کند که اصلاً به آن ارتباطی ندارد. مدیران خانه سینما نباید فراموش کنند که وظیفه شان حمایت از سینماگران است؛ سینماگران امروزه نیازمند حمایت مادی هستند نه نیازمند بیانیه دادن و جواب بیانیه شنیدن! مسئولان خانه سینما باید بدانند این کارهای دم دستی راه به جایی نمی برد و هیچ مشکلی را حل نمی کند.

وی یادآور شد: خانه سینما از بدو تأسیس اش تاکنون فراز و نشیب و مدیران بسیاری را دیده؛ در سال های پر رونق بوده و بدون سیاسی کاری به فکر سینماگران بوده و در سال هایی صرفاً مبادرت به کارهای سیاسی کرده است و فعالیت هایش هیچ ارتباطی با سینما و معضلات اهالی سینما نداشته است.

فاضلی در خاتمه این گفتگو افزود: خانه سینما که مدیریت بیش از ۳۰ صنف را بر عهده دارد باید نظام نامه ای مشخص داشته باشد؛ باید اهدافش برای اعضای اصنافش روشن باشد. مدیران این نهاد باید به خود بیایند و برای یک بار هم که شده از خود سوأل کنند چرا امروزه اکثریت قریب به اتفاق سینماگران از رفتارهای آن ها گله مند هستند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.