شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

مدیرکل هنرهای نمایشی:

«جشنواره نمایش‌های آیینی و سنّتی» بتواند آغازی مبارک برای انجام پژوهش‌هایی پیوسته برای بازشناسی سنت‌ها و آیین‌های مردمی ایران باشد

بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و در پیامی کوتاه از ارزش‌های این جشنواره صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و در پیامی کوتاه بر جنبه‌های پژوهشی و ارزش‌های والای انسانی آیین‌های نمایشی تاکید کرد.

در متن پیام کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، به جشنواره بیست و یکم آمده است:

«بی هیچ تردید و گمانی، می‌توان مدّعی بود که جامعه انسانی، امروزه بیش از هر عصر و زمانه‌ای، تشنه رویارویی با چشم انداز محکم و امیدبخشی است که از باور او به حقیقت خدایی لایزال، به عنوان پناهگاهی تردید ناپذیر در هرج و مرج پریشانی‌ها، سرچشمه گرفته باشد.

چشم اندازی روشن که او را در روزگار پناهندگی آدمیان به زندگی مدرن فردگرایانه و تنهایی دسته جمعی آدم‌ها، در روزگار قحطی وجدان و غربت ارزش‌های والای انسانی، دستگیری امین باشد و همواره او را در مدار بهنجاری و به آیینی، نگهدارد.

این نقطه اتصال متین و آینده نگر، بعد از لطف الهی و عنایات ائمه نور (ع) و حضور بندگان صالح، نیازمند نگریستنی دقیق و عمیق به گذشته، و بازشناسی صحیح و کارشناسی شده داشته‌های آیینی و مواریث سنّتی همین مردم فضیلت جوست.

از این منظر، جای بسی خوش وقتی است که سرزمین عزیز ما و گستره وسیع فرهنگ ایرانی - اسلامی، لبریز از چنین داشته‌هایی قوام یافته و گنج‌هایی بی‌بدیل است که اگر با چشمی جستجوگر و قدرشناس، کاویده شوند و در لباسی جذّاب و بیانی سحر انگیز، به ویژه از جنس هنرهای موثّر و فراگیر نمایشی به تماشای مخاطبان برسند؛ یقینا صحنه‌هایی شگفت از خودباوری و افتخار به هویّتی تاریخی ارائه می‌دهند که همگی سرشار از تلنگرهایی تاثیرگذار برای بهتر شدن و بهتر ماندن‌اند.

حقیقت برگزاری جشنواره‌های نمایش‌های آیینی و سنتی پهنه نمایش نیز، چنین رویکردی دارد و سودای جستجوگری در میانه چنان گنجینه‌هایی را در سر می‌پروراند.

در فرصت برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنّتی، نگاه امیدوار اینجانب آنست که این رخداد بی‌نظیر، بتواند آغازی مبارک برای انجام پژوهش‌هایی پیوسته برای بازشناسی سنت‌ها و آیین‌های مردمی ایران، و ارائه تعریفی تازه و روزآمد از این سنت‌ها و آیین‌ها و همچنین فرصتی فراهم برای تبادل تجربیّات کارشناسی و هم افزایی‌های اجرایی مفید، به منظور رسیدن به برداشت‌های دقیق‌تر و رهگشاتر، از این بستر وسیع و گنج عمیق، قرار گیرد.

با تمام ارادت و مودّت، تلاش تمامی همراهان کشوری این رخداد بزرگ را ارج نهاده و نفس گرم و حضور گشایشگر پیشکسوتان ارجمند و تلاش امیدوار کننده جوانان نوجوی این صحنه را صمیمانه سپاسگزارم و روزهای روشن‌تر و ارتقاء دهنده تری را برای تمامی ایشان، در سایه توجّهات حضرت حق، آرزو می‌کنیم.»

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری دکتر احمد جولایی از مهر علاوه بر تهران در پنج استان کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.