دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

علیرضا سربخش:

متأسفانه فیلمنامه‌ها یا خوب ارزیابی نمی‌شوند یا کسانی فیلمنامه ها را ارزیابی می‌کنند که کارشناس واقعی نیستند

شورای پروانه ساخت

سینماپرس: کارشناس فرهنگی گفت: متأسفانه گاهی پیش می آید که مسئولان بدون خواندن فیلمنامه چک سفید برای تولید فیلم ها می دهند و نتیجه این اتفاق باعث تولید فیلم هایی ضد دفاع مقدس می شود.

علیرضا سربخش در پی دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان به مناسبت هفته دفاع مقدس و تأکید ایشان مبنی بر اینکه نباید در این کارهای هنری هدف را گم کنیم، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه فیلمنامه ها یا خوب ارزیابی نمی شوند یا کسانی فیلمنامه ها را ارزیابی می کنند که کارشناس واقعی نیستند و فضای دفاع مقدس را نمی شناسند؛ در واقع اصلی ترین مشکل از سوی مدیران است که آن گونه شایسته است نتوانستند فیلمنامه های این حوزه ارزیابی کنند.

سربخش در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه نکته ای که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با خانواده شهدا و هنرمندان مطرح فرمودند را را نه تنها در ساخت فیلم های سینمایی بلکه در ارتباط با هر کاری با اهداف خاص باید مدنظر داشته باشیم اظهار داشت: ما باید بدانیم وقتی یک اثر ارزشی می سازیم باید مردم را با آن اثر از زمین به آسمان ببریم. اهداف دفاع مقدس هیچ یک زمینی نیست و در واقع با معیارهای زمینی به تنهایی به دست نمی آید.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: مطلب دیگر اینکه در این اهداف می توانیم از خودگذشتگی را به معنای واقعی ببینیم و ایثار را لمس کنیم. نباید در مفاهیم دینی تنها به فکر خود باشیم و گلیم خود را از آب بکشیم. ما باید فدای دیگران شویم تا معنای ایثار بیرون بیاید و اینکه باید به خاطر خدا هر کاری را صورت دهیم جزو دیگر اهداف مان باید باشد.

مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» تأکید کرد: در آثار هنری که با اسم دفاع مقدس تولید می شوند هرگز نباید به ارزش های مردم، اسلام و باورهای فرهنگی موجود توهین شود. باید به ارزش ها احترام گذاشته شود؛ اینکه چرا به این اهداف نرسیدیم به دلیل این است که عموماً مدیران مشوق هنرمندان برای رفتن به این سمت و سو نبودند و فضایی که برای هنرمند فراهم کردند در این راستا نبوده است. مدیران باید در گام نخست سیاست گذاری مناسب صورت دهند. هنرمند باید در جو و فضا قرار بگیرد و به آن سمت سیر کند تا آن فضای دفاع مقدسی را لمس کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مسئولان باید فضای ارتباطی میان هنرمندان و رزمندگان را فراهم آورند متذکر شد: باید فضایی فراهم شود هنرمندان با رزمندگان دوران دفاع مقدس دیدار داشته باشند و با فضای آن ها آشنا شوند. هنرمندان باید بدانند اینطور نبوده که رزمندگان با پیشرفته ترین تجهیزات ایستادگی کنند. رزمندگان برای اینکه دشمن را کنار بزنند و آن ها را از حرکت خود پشیمان کنند به خدا ایمان داشتند و با خلاقیت و دست های بعضاً خالی جلوی آن ها ایستادند.

سربخش خاطرنشان کرد: هنرمند ضمن خلاقیت نیازمند فضایی است که مدیر باید فراهم آورد تا به اهداف دفاع مقدس نزدیک شود و مخاطب امروزی خود را در فضای آن سال ها قرار دهد. هنرمند می تواند با ظرافت حتی مشکلات اجتماعی روز را در فیلمش بگنجاند اما به شرط آنکه هدفش گم نشود. همت جهادی و کار را برای خدا انجام دادن باید در این فیلم ها دیده شود و اگر چنین شود ما می توانیم مدعی واژه ارزشمند دفاع مقدس در سینما باشیم.

به گزارش سینماپرس، جانباز علیرضا سربخش، مدیر عامل مؤسسه سینمایی جانبازان، متولد 1342،دارای مدرک فوق لیسانس حقوق امور بین الملل، سالهاست که درعرصه سینما، اعم از نقد و بررسی فیلم ها، فیلمنامه نویسی، تهیه کنندگی و مدیریت امور سینمایی حضور فعال دارد. در همین راستا بیش از صد مقاله در مطبوعات به چاپ رسانده. هرچند ایشان در راه دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و عرصه دفاع مقدس دو چشم خویش را در راه خدا هدیه کرده، امّا حضور توانمند ایشان در فعالیتهای فرهنگی به ویژه عرصه سینما نشان داد چشم هایی نیز وجود دارد که می شود با آنها فیلم ها را دید، درک کرد و سپس با اندیشه زلال و پاک، نقد و بررسی نمود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.