دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی:

«وزارت ارشاد» باید خط مشی داشته باشد/نه فقط در «سینما» که در همه هنرها «سیاست گذاری فرهنگی» نداریم

میرعلایی در جشنواره کودک

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی و تهیه کننده سینما گفت: عدم شناخت از سینما و دفاع مقدس و فقدان ایمان از سوی برخی مسئولان به سینمای دفاع مقدس ضرر رسانده است!

این مدیر پیشین سینمایی در پی دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان به مناسبت هفته دفاع مقدس و تأکید ایشان مبنی بر اینکه نباید در این کارهای هنری هدف را گم کنیم، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ودیعه پروردگار به ایران، انقلاب اسلامی بود که مردم با رهبری حضرت امام خمینی (ره) آن را به ثمر رساندند. حضرت امام (ره) همیشه تأکید داشتند که باید برای مردم روشنگری کنیم؛ باید فرهنگ سازی شود چرا که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بر مبنای دستورات اسلام بود. کتاب آسمانی ما یعنی قرآن کریم خودش به تنهایی یک رسانه تمام عیار و کاملاً فرهنگی است. خدا برای اینکه انقلاب اسلامی را از هر گزندی دور کند باعث شد تا در ایران اسلامی جنگ شود و رزمندگان در دفاع مقدس از مام وطن در آن حرکت جهادی داشته باشند. شرایطی که پیش آمد و اتفاقاتی که افتاد از ایثار و شهادت و مقاومت موضوعی را در جهان مطرح کرد به نام دفاع مقدس که در دنیا همتا و نظیر ندارد چرا که در همه دنیا تنها جنگ معنا دارد اما بحث ما دفاع بود چون قرار نبود ما از دشمن خاک بگیریم. ما به عراق نمی گفتیم تو را نابود می کنیم و خاک تو جزو خاک ما می شود. این پیامی جهانی دارد و باعث شد تا این ۸ سال جنگ در دنیا نمونه شود.

وی ادامه داد: حضرت آقا وقتی با این جدیت از دفاع مقدس صحبت می کنند بدان معنی است که تا زمانی که این انقلاب عمر دارد پاسخ خود را باید در دفاع مقدس پیدا کند. مردم امتحان خود را پس داده اند و همین الآن هم در صحنه هستند اما متأسفانه به همین شکلی که الآن می بینیم مسئولان تنها در هفته دفاع مقدس و بسیج یاد دفاع مقدس می افتند و بعد هم کلاً یادشان می رود.

میرعلایی سپس مشکل اصلی را فقدان سیاست گذاری مناسب برشمرد و در این باره متذکر شد: ما در مسائل فرهنگی و آموزش پرورش مان سیاست گذاری درست و اصولی نداریم. نه فقط در سینما که در همه هنرها سیاست گذاری فرهنگی نداریم. بی شک وزارت ارشاد باید خط مشی و دستورالعمل و مانیفست داشته باشد اما کسی دنبالش نیست بنابراین هر دوره ای هر کسی با سلیقه خودش با این مقوله برخورد می کند و بزرگترین اشتباه همین است.

این سینماگر متذکر شد: بدیهی است که دفاع مقدس سلیقه ای نیست در دفاع مقدس هدف مشخص بود اما در سینمای دفاع مقدس هدف گم شده است. روی سخن من مسئولان هستند که نباید دنبال دیده شدن خود باشند؛ آن ها باید دنبال مفاهیم دفاع مقدس و شهدا و ارزش ها باشند. این یک گناه بزرگ است برای یک مسئول که دنبال پر کردن بیلان کاری خود باشد. باید مسئول ابزار و اهداف خود را بشناسد و خدا نگذرد از کسانی که فکر می کنند می توانند کاری کنند اما نمی کنند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرثیه برف» و «شب واقعه» با بیان اینکه مسئولان فردای قیامت باید جواب بدهند که چرا به تذکرات رهبر فرزانه انقلاب عمل نکردند تصریح کرد: پرداختن به دفاع مقدس با شعار دادن و بیلبورد درست کردن عملی نمی شود. وقتی این همه فیلم پر هزینه می سازیم که مفهوم ندارند چه فایده ای دارد؟ چرا فیلم های سینمایی دفاع مقدسی ما فرقی با فیلمی در مورد جنگ جهانی دوم ندارند؟

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: ما دنیای بی کرانی در دفاع مقدس موضوع داریم که خارجی ها باید بیایند و از ما بهره بگیرند. باید قصه های ناب و واقعیت های ناب که هیچ جا نمونه آن نیست دیده شود. کجای دنیا بچه ها شناسنامه های خود را دستکاری می کردند و سن خود را بیشتر می کردند تا به جبهه اعزام شوند و دنبال شهادت بودند؟ نظامی های سراسر دنیا انگشت حیرت به دهان گرفتند که ارتش و سپاه و بسیج از مرگ نمی ترسند. ما موضوع شهادت داریم و مرگ برایمان ترس ندارد. پروردگار گفته باید حفظ جان کنید اما شهید مدارج عالیه دارد. در میدان رزم مرگ اهمیتی ندارد. کجای دنیا این را دارد؟

وی متذکر شد: درست است که کارگردانان سلایق مختلف دارند اما این سلیقه در شکل قابل قبول است نه محتوا! این تفاوت سلایق در محتوای دفاع مقدس می آید و برخی فیلم های دفاع مقدس را تحریف می کنند. اهداف دفاع مقدس را تحریف می کنند. سینمای جمهوری اسلامی ایران یکی از افتخاراتش این است که پنجره ای به نام سینمای دفاع مقدس دارد. خیلی از هنرمندان به نام و مطرح از این مسیر بیرون آمدند.

میرعلایی در خصوص تولید فیلم های ضد دفاع مقدسی تصریح کرد: برخی مسئولان مرتب حاضرند پول الکی و بی حساب خرج کنند و خودشان به خودشان جایزه می دهند و به به و چه چه می گویند و تبلیغ می کنند و به جایی می رسیم که می بینیم سینمای دفاع مقدس مان اثر لازمه را ندارد. ما دنبال کارهای سنگین ساختن هستیم اما در فیلمنامه باید تکلیف روشن شود. گروه هم مهم است. کارگردان و تهیه کننده و نویسنده باید اعتقاد به دفاع مقدس داشته باشند و با جان خود این مقوله را درک کرده باشند.

وی افزود: افسوس که اصلاً به سینمای دفاع مقدس توجهی نمی شود و باید همه سازمان ها تمام قد پای آن باشند. هنرمندان ناب این رشته باید به کار گرفته شوند. شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس باید سیاست گذاری داشته باشند و برای رشد و توسعه دفاع مقدس قانون گذاری کنند.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: تلخ است سینماگری از بد حادثه می آید و محصولی تولید می کند که مفهوم دفاع مقدس در آن نهادینه نشده؛ کارگردانی از راه نرسیده نمی داند دفاع مقدس چیست فیلم می سازد چون فلان فیلمش را قوی ساخته بوده. این ها فایده ندارد! ما نمی توانیم در محتوا تصمیم بگیریم. من در پایان می خواهم این جمله سردار سلیمانی را به مسئولان یادآوری کنم که می گوید ما باید به بلوغی برسیم که دیده نشویم آن کس که باید ببینند می بیند. ای کاش همه ما دنبال آمار و بیلان و... نباشیم و برای رضای خدا و شهدا کار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.