سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

«قاسم بخشی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

فیلمسازانی که نسبت به نظام و انقلاب زاویه دارند در حال سوءاستفاده کردن از فقدان قدرت و بی‌دغدغگی مدیران هستند

قاسم بخشی

سینماپرس: قاسم بخشی مستندساز و کارشناس سینما و رسانه گفت: فیلمسازانی که نسبت به نظام و انقلاب زاویه دارند در حال سوءاستفاده کردن از فقدان قدرت و بی دغدغگی مدیران هستند و آثاری را تولید می کنند که هیچ نسبتی با واقعیات دفاع مقدس نداشته و ندارد.

مدیر بخش «سیدالشهدای مقاومت» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به نظرم جریانی حساب شده وجود دارد تا کسانی که نسبت به نظام و انقلاب زاویه دارند از فرصت سوءاستفاده کنند! مدیرانی که باید فرمان را از دست آن ها بگیرند تا سینمای دفاع مقدس به مسیر اصلی خود برگردد یا قدرت ندارند یا دغدغه ندارند و همین مسأله باعث تشتت در این سینمای مهم و ارزشمند شده است.

وی یادآور شد: در این سال هایی که از جنگ تحمیلی می گذرد افراد متعددی را در سینما شاهد بودیم که فیلم های قابل دفاعی تولید کردند؛ شاید کار آن ها از نظر تکنیکی مشکلاتی داشته اما حداقل در محتوای آثارشان خود را ثابت کرده و نشان دادند که دغدغه نظام و انقلاب را دارند. سوأل اینجا است چرا این افراد در حاشیه اند و کسانی که هیچ تناسبی با دفاع مقدس ندارند کار دفاع مقدسی تولید می کنند؟

بخشی سپس با تأکید بر اینکه در همه جای دنیا به مسائل مربوط به ارزش های ملی و وقایعی که در سرنوشت جوامع تأثیر دارد اجازه تحریف داده نمی شود تصریح کرد: به دلیل عدم شناخت تصمیم گیران و کسانی که بودجه ها را اختصاص می دهند و متولی امور هستند در حوزه تولید آثار سینمایی این خطا ایجاد شده که بر اساس سلیقه خود و یا درکی که هنرمند از واقعه داشته سناریویی نوشته می شود و ساخته می شود.

تهیه کننده مجموعه داستانی «آواز پر جبرئیل» و کارگردان مستند نیمه بلند «ترور حقیقت» تأکید کرد: به عنوان مثال فیلمی مانند «تنگه ابوقریب» در حالی که کتابی بر اساس خاطرات تک تک رزمنده هایی که از آن عملیات زنده برگشتند وجود دارد، هیچ تناسبی با آن خاطرات ندارد و صرفاً بر اساس تخیل و سلیقه سازندگانش تولید شده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: گویا برخی دوستان فکر می کنند دفاع مقدس بخش عمده اش اکشن و درگیری است در صورتی که این چنین نیست و با دیگر جنگ های دنیا فرق دارد. تا زمانی که تصمیم گیران نیایند و پای این عهدنامه را که تاریخ نباید در سینما تحریف شود را امضا نکنند ما شاهد همین معضلات مشابه خواهیم بود. سینمای دفاع مقدس نیاز به درک دارد نیاز به مطالعه دارد و نمی توان به صورت باری به هر جهت مبادرت به تولید فیلم دفاع مقدسی کرد.

بخشی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه در سال های اخیر این اتفاق چندین برابر افتاده! گویا برخی تولیدکنندگان تعهدی به خارج از مرزها دارند که فیلم هایی تولید می کنند که ارزش های دفاع مقدس در آن دیده نمی شود و این اتفاق به شدت متأثرکننده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.