سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد:

اولین مطالبه «خبرنگاران» از ما امنیت شغلی است/در «قانون مطبوعات‌» حقوق روزنامه‌نگار در نظر گرفته نشده است

روز خبرنگار

سینماپرس: ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد می‌گوید که صدور کارت خبرنگاری به درخواست خود همکاران خبرنگار و برای تأمین امنیت شغلی آنان انجام می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا درباره صدور پروانه خبرنگاری گفت: اصل موضوعی که اصطلاحاً به پروانه خبرنگاری موسوم شده و در واقع آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری است، مربوط به چند وقت اخیر نیست و قدیمی‌تر است. سال ۱۳۵۴ مصوبه‌ای در حکومت و دولت وقت بوده که با همین عنوان است. از طرف دیگر در بند ۱۵ از ماده ۲ قانون وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سال ۱۳۶۵ در مجلس تصویب شد اشاره مستقیم به صدور اجازه فعالیت به خبرنگاران داخلی و خارجی ذکر شده است و این امر از قوانین، اهداف و وظایف تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: در حال حاضر با تکثر رسانه‌های دارای مجوز و انسان رسانه‌ها، روزنامه‌نگاری هیچ ضابطه‌ قانونی برای احراز این عنوان ندارد؛ یعنی مثل پزشکی نیست که یک نفر پس از چند سال تحصیل، در سازمان‌ نظام پزشکی باید شماره نظام پزشکی دریافت کند تا اجازه کار پیدا کند. به عبارت دیگر، در روزنامه‌نگاری و خبرنگاری، تحصیلات، سن، تخصص و... مطرح نیست و هرکسی می‌تواند ادعای روزنامه‌نگار یا خبرنگار بودن کند.

شمسایی ادامه داد: ما در حال‌ حاضر ۱۳۵۰۰ رسانه داریم و در قانون مطبوعات‌ همه تعهدات قانونی فقط با صاحب امتیاز و مدیرمسئول است و حقوق روزنامه‌نگار در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد تصریح کرد: اولین مطالبه خبرنگاران از ما در سفرهای مختلف و حتی مواجهه با روزنامه‌نگاران تهرانی، امنیت شغلی است. خبرنگاران می‌گویند کسی از ما حمایت نمی‌کند، حقوق‌ ما کافی نیست، بیمه نداریم و... و. ما برای سامان دادن به وضع خبرنگاران و امنیت شغلی آنها ابتدا باید آمار و شناخت کافی از وضعیت افراد شاغل در این حرفه داشته باشیم تا بدانیم جامعه خبرنگاری چند نفر عضو دارد. این کار مثل عضویت در سامانه جامع رسانه‌های کشور جنبه حمایتی دارد و البته مسیر آن از طریق سامانه است.

شمسایی با اشاره به مزیت‌های ساماندهی خبرنگاران گفت: اهمیت این طرح، قبل از بهره‌مندی از حمایت‌های مرسوم، به رسمیت شناخته شدن از سوی نهادها و حتی مخاطب است. مردم شاید اسم تنها تعدادی از رسانه‌ها را بلد باشند و یک مسئول، فعال بخش خصوصی و دولتی با کارت خبرنگاری یکی از این ۱۳۵۰۰ رسانه مواجه شود و آن رسانه را نشناسد. با صدور کارت رسمی از سوی نهاد تخصصی، تعامل‌ها تسهیل خواهد شد و این مطالبه خود اصحاب رسانه و مسبوق به سابقه است.

شمسایی ادامه داد: استعلام‌ها و احراز صلاحیت‌ها برای دریافت کارت خبرنگاری، حرفه‌ای، صنفی و طبق قوانین مرسوم احراز هویت و صلاحیت است.

وی با بیان اینکه صدور پروانه خبرنگاری خدشه‌ای به آزادی بیان وارد نمی‌کند، اظهار داشت: اکنون ۱۱۵۰۰ خبرنگار عضو سامانه‌ای هستند که توسط ارشاد مدیریت می‌شود. به جرات ادعا می‌کنم که حتی یک خبرنگار را نمی‌توانید پیدا کنید بگوید به خاطر گرایشات سیاسی مانع عضویتم شده‌اند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا اعطای پروانه خبرنگاری به اصناف واگذار نمی‌شود، گفت: ما تنوع و تکثر صنوف رسانه‌ای مثل خانه مطبوعات، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، انجمن پیشکسوتان، انجمن روزنامه‌نگاران استان‌ها، بسیج رسانه، انجمن‌های کارفرمایی چون مدیران رسانه ای و... داریم که حدود ۴۰ تشکیلات هستند و رسانه‌ها واقعا از نبود یک تشکل رسانه‌ای واحد رنج می‌برند. از طرف دیگر، طبق قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای این کار در حیطه اختیارات این وزارتخانه است، ولی ما قطعا از نمایندگان صنوف برای کارگروه‌های تخصصی اعطای کارت خبرنگاری دعوت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید عبارت پروانه خبرنگاری در هیچ ‌جای آیین‌نامه به کار نرفته است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به عنوان یک اصطلاح از این عبارت استفاده کرده‌اند. استفاده از عبارت کارت خبرنگاری مناسب‌تر است. پیش‌نویس آیین‌نامه، انجام شده و در مراحل پایانی و تصویب است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.