یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

مصطفی دالایی:

فیلم‌های «روایت فتح» اصلی‌ترین و شریف‌ترین تصاویر را از بچه‌های جبهه ارائه داد

مصطفی دالایی

سینماپرس: یک مستندساز گفت: من معتقدم فیلم‌های روایت فتح اصلی‌ترین و شریف‌ترین تصاویر را از بچه‌های جبهه ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، مصطفی دالایی، مستندساز و مجری مجموعه «تجربه ماندگار» شبکه افق سیما در شبکه خبر درباره ساختار و مهمانان برنامه که پیرامون تاریخ شفاهی شکل‌گیری گروه تلویزیونی جهاد و گروه مستند روایت فتح است، گفت: ساختار «تجربه ماندگار» گفتگو محور است. با توجه به ۳ سال و چندین ماهی که صرف این مجموعه شد، همکارانم به سمت تصاویری رفتند که بعضی از آن‌ها در دسترس نبود. در این مدت همکارانم در پروژه‌ها و ماموریت‌هایی که رفتند تصاویری از شکل‌گیری گروه تلویزیونی جهاد و گروه مستند روایت فتح را پیدا کردند و این مجموعه را با تدوین خوب آماده پخش کردند.

دالایی در پاسخ به این سوال که شما در زمان جنگ فیلمبردار و کارگردان گروه تلویزیونی جهاد بودید و نقش موثری در روایت فتح داشتید، اهمیت روایتگری در آن دوران چه بود؟ بیان کرد: کسانی که در رسانه هستند و سنشان به آن زمان می‌خورد، یادشان هست که تمام قسمت‌های مهم سازمان صداوسیما از جمله استان‌ها به جبهه می‌رفتند، تا فیلم‌های مستند و گزارش تهیه کنند. اما روایت فتح که یک برنامه از گروه تلویزیونی جهاد سازندگی وقت بود و برنامه‌های جبهه را به این اسم پخش می‌کرد، نگاه و شیوه جدیدی به جبهه داشت.

این مستندساز با بیان اینکه ما در جبهه با یک کلیشه‌ای مواجه می‌شدیم، که همه رزمندگان جلوی دوربین می‌گفتند تا آخرین قطره خون‌مان می‌جنگیم و دستشان را به علامت پیروزی نشان می‌دادند، تصریح کرد: این کلیشه مانند ویروس همه جا را فراگرفته بود و مانع نزدیک شدن دوربین، فیلمبردار و کارگردان به رزمندگان می‌شد. همکاران روایت فتح و گروه جهاد ابتدا سعی کردند این کلیشه را بشکنند. اما چگونه؟ اینکه فیلمبردار سریع فیلم نگیرد و بلافاصله صحنه را ترک نکند. او در کنار رزمندگان بنشیند، تا موجی که رسانه ایجاد کرده بود از بین برود و رزمندگان بفهمند اهالی رسانه هم از خودشان هستند.

مجری مجموعه «تجربه ماندگار» با بیان اینکه به مرور همکاران روایت فتح و گروه جهاد با رزمندگان زندگی کردند، گفت: من معتقدم فیلم‌های روایت فتح اصلی‌ترین و شریف‌ترین تصاویر را از بچه‌های جبهه ارائه داد.

علی استرابی، مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح در پاسخ به این سوال که «تجربه ماندگار» چه حرف جدیدی برای مخاطب دارد؟ توضیح داد: این مجموعه تاریخ شفاهی گروهی را روایت می‌کند که اکثر مردم ما با روایت فتح آشنایی داشتند و مستندهای تولیدی آن گروه را دیدند. از طرفی، نگاهی که شهید آوینی و تیمشان به مقوله مستندسازی داشت، می‌تواند جذابیت خاصی برای مردم داشته باشد.

مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح درباره یکی از ویژگی‌های مهم «تجربه ماندگار» خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این مجموعه نمایش تصاویری است که یا خیلی کم نمایش داده شده، یا برای اولین‌بار پخش می‌شود. به عنوان مثال، اولین مستندی که شهید آوینی کار کردند و من ندیدم که پخش شده باشد، در یکی از قسمت‌های این مجموعه پخش خواهد شد. تصاویر پشت صحنه روایت فتح هم که کسی آن را ندیده است، از دیگر بخش‌های «تجربه ماندگار» است.

اولین قسمت از این مجموعه یکشنبه ۱۶ مهر از ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.