پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸

«چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» رسما آغاز به کار کرد؛

آذرپندار: «فیلم کوتاه» یک موجود زنده است گاهی سر حال است و گاهی اوقات دلخور است

افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز پنجشنبه ۲۷ مهر در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین افتتاحیه چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ظهر امروز در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد. این مراسم با حضور مهدی آذر پندار دبیر جشنواره، محمد مهدی ایل بیگی، اصحاب رسانه و هنرمندانی چون کمال تبریزی، هادی مقدم دوست، امیر شهاب رضویان و دیگر هنرمندان با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد.

ابتدای این مراسم با پخش تصاویری از مظلومیت مردم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی همراه بود. مقدسیان، ضمن خوشامدگویی به حاضرین، با اشاره به خدشه‌دار شدن انسانیت و مظلومیت مردم فلسطین از طرف جامعه هنرمندان با مردم فلسطینی اعلام همبستگی کرد و گفت : آرزو می‌کنیم کودک‌کشی و مردم‌کشی را دیگر در دنیا شاهد نباشیم.

در ادامه این مراسم مهدی آذر پندار، دبیر جشنواره، ضمن خوشامدگویی به حاضرین و خصوصا پیشکسوتان سینما در مراسم افتتاحیه گفت: فیلم کوتاه یک موجود زنده است، گاهی سر حال است و گاهی اوقات دلخور است. فیلم‌ کوتاه بالا و پایین دارد اما در تمام این سال‌ها، در سختی و آسانی، این جشنواره برگزار شده و امروز چهل ساله شده و این اتفاق مهمی است.

آذر پندار ضمن تشکر از تمام کسانی که این جشنواره را به چهل‌سالگی رسانده‌اند گفت: موجود زنده نمی‌تواند نسبت به اتفاقات دور و برش و خصوصا کودک‌کشی و ظلمی که به مردم فلسطین رخ می‌دهد، بی تفاوت باشد. نمی‌تواند به درگذشت استاد مهرجویی و آن اتفاق تلخ بی تفاوت باشد بنابراین ما تصمیم گرفتیم این مراسم را با به احترام این حوادث سنگین تر برگزار کنیم.

مقدسیان با اشاره به فوت دلخراش داریوش مهرجویی و همسرش گفت: سینمای ایران چه پیش و پس از انقلاب وامدار حضور بزرگانی مثل داریوش مهرجویی است و هیچ گاه رد و اثر آنان در شکل‌گیری سینمای ایران فراموش نخواهد شد.
وی با اشاره به درگذشت غمبار اتیلا پسیانی نیز گفت : این هنرمند بزرگ خاطرات بسیاری را برای ما به یادگار گذاشت که قطعا در ذهن تمام ما تا به ابد خواهد ماند. در ادامه نیز به درگذشت هنرمندانی چون مرتضی پور صمدی، فردوس کاویانی، ارش امیر احمدی اشاره کرد.

پس از این نکوداشت مهدی امامی در چهلمین روز درگذشت وی با اهدای لوحی به مهدی وفایی، همکار این مرحوم اهدا شد.

سپس مروری بر چهل دوره برگزاری این جشنواره، پوستر یادبود چهل‌سالگی این جشنواره با طرحی از امیر شهاب رضویان رونمایی شد.

در بخش بعدی افتتاحیه محسن راستانی، قادر آشنا، هاتف علیمردانی، نادره ترکمانی و فاطمه معتمدی جوایز بخش بهترین مجموعه عکس را به مرتضی امین الرعایایی برای مجموعه «جریان زندگی» تقدیم کردند.

لوح تقدیر بهترین تک عکس نیز به سید محمد صادق حسینی برای تک عکس هفت سین اهدا شد.

احمد تاجی برای عکس عشق نیز لوح تقدیر دریافت کرد. عکس مراسم محرم کردستان توسط زهرا لک لوح تقدیر دریافت کرد.

عباس حاجی حسینیه کلانتر برای عکس «مرد تنها» بهترین لوح تقدیر را از آن خود کرد.

عکس سوم جشنواره و ۱۰۰ میلیون ریال به فاطمه حلمی برای عکس «ارگ بم» و فائزه کابلی برای عکس «چارشویی قرمز برای دختر صحرا» اهدا شد.

لوح تقدیر عکس دوم جشنواره و ۱۲۰ میلیون ریال را صالح ابروش برای عکس «چشم طبیعت» و مجید حجتی برای عکس «سر آقا سید» دریافت کردند.

تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱۵۰ میلیون ریال به صورت مشترک به آقای هادی دهقان پور برای عکس «غروب اسکله» و اسحاق آقایی برای عکس «حمام» رسید.

سپس با حضور مهدی آذرپندار، حسین نمازی، کمال تبریزی و بیژن میرباقری از وحید بیوته فیلمبردار اهل اردبیل که همکاری‌های زیادی با فیلمسازان کوتاه داشته است، تجلیل شد.

وحید بیتوته ضمن اشاره به تلاش تمام اعضای انجمن در گرداوری آثارش گفت: مرور آثاری که برای من در نظر گرفته شده است حاصل تلاش من نیست بلکه محصول تلاش تک تک مدیران انجمن است، تک به تک آنها به من یاد دادند، حاصل تلاش خیلی از عزیزانی است که نمی‌توانم نام همه آنها را ببرم. یک سری دوره دیده‌ها فیلمسازان خوبی هستند اما پشت میز نشسته‌اند، چون فکر می‌کنند اگر فیلم بسازند حق بقیه ضایع می‌شود در حالی که آنها خیلی با استعداد هستند. از مدیران خواهش می‌کنم کمک کنند آنها فیلم بسازند. حیف است استعداد آنها هدر برود، کسانی نظیر آرش رصافی.

مقدسیان در انتها نیز از تشکیل کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان خبر داد.

در پایان این مراسم مهمانان حاضر به تماشای مستند چهل سالگی معتبرترین رویداد سینمای ایران در عرصه بین‌المللی نشستند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.