چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

کارگردان «دیواره های مرز» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

از مسئولان متعدد دعوت کردم که به تماشای این اثر بیایند اما متأسفانه کسی نیامد

آخرین روز جشنواره فیلم کوتاه

سینماپرس: فاطمه مرزبانی کارگردان مستند «دیواره های مرز» گفت: این فیلم فیلم راجع به قربانیان مین است و تقریباً روی چند شخص که قربانی آن شده اند کار شده است؛ اما نکته مهم آنجا است که «دیواره های مرز» بدون سیاه نمایی به موضوع بسیار مهم قربانیان مین گذاری می پردازد.

کارگردان مستند کوتاه «دیواره های مرز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله مین در مناطق مرزی سال ها است به عنوان یک معضل حل نشده باقی مانده است. من زمانی به کردستان سفر داشتم و شهرهایی نظیر سقز، مریوان، سنندج و... رفتم و از نزدیک شاهد بودم که افراد بسیاری طی سال ها قربانی مسأله مین گذاری شده اند و از میان آن ها افرادی را انتخاب کردم که در فیلمم دردها و مصائب شان را به تصویر بکشم.

مرزبانی تأکید کرد: اینکه چرا روند خنثی‌سازی مین به کندی پیش می‌رود و نقش مسئولان در این حوزه چیست یکی از مسائلی است که در «دیواره های مرز» مطرح می شود. بنده حتی سال گذشته برای اکران این فیلم در جشنواره فیلم سینماحقیقت از مسئولان متعدد دعوت کردم که به تماشای این اثر بیایند اما متأسفانه کسی نیامد.

این سینماگر متذکر شد: روی این مسأله بسیار مهم کم کار شده است و ما نیازمند آن هستیم که سینماگران در خصوص این پدیده مبادرت به تولید آثار مختلف سینمایی، داستانی، مستند و... کنند تا هم به نوعی به مردم آن خطه آموزش بدهیم که چگونه باید زندگی کنند و هم مسئولان را ترغیب کنیم که هرچه سریع تر تدبیری برای رفع این معضل داشته باشند.

وی سپس با بیان اینکه «دیواره های مرز» را به سفارش سازمان صدا و سیما تولید کرده اظهار داشت: وقتی این فیلم در شبکه استانی پخش شد برای بسیاری از مردم جالب بود و با آن ارتباط برقرار کردند. من اهل کردستان نیستم اما راجع به مسأله مین تحقیق کردم و دیدم که چه دنیایی دارد و چه سازمان‌هایی مرتبط با این موضوع هستند. زمانی که چند سال قبل به روستایی نزدیک مریوان رفته بودم شنیدم که در یک سیزده به در زمانی که چند کودک مشغول بازی در میدان روستا بودند یک نفر توپی را شوت می کند که به مین برخورد کرده و انفجاری صورت می گیرد که منجر به یک فاجعه می شود.

مرزبانی افزود: تمام تلاش من این بود که صدای این افراد باشم؛ صدای بچه هایی باشم که متأسفانه بنا بر قانون تا ۱۸ سال شان نشود هیچ مستمری به آن ها تعلق نمی گیرد. من معتقدم مسأله مین گذاری باید از شکل دغدغه محلی بیرون بیاید و به یک دغدغه ملی تبدیل شود چرا که جنگ و دفاع مقدس هم متعلق به همه مردم ایران بود.

این مستندساز در پایان این گفتگو افزود: من همه تلاش خود را به کار بردم تا کشورم را یکی از قربانیان مظلوم مین معرفی کنم در عین‌حال چالش‌ها و مشکلات مربوط به بعضی سهل انگاری‌ها یا کم کاری‌ها را که یک واقعیت انکارناپذیر است را به وسیله فیلم بیان کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.