چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

تازه‌ترین تلاش «معاون انجمن سینمای جوان»؛

هزینه از نام «حاج قاسم» برای توجیه ساخت و تولید فیلم مورد انتقاد «مدیر مدرسه»!

حواشی روز اول چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: در حالی که پایگاه خبری مشرق در انتقادی دقیق به یکی از تولیدات سازمان اوج در جشنواره فیلم کوتاه، مطرح کرد که اگر فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» را سعیدروستایی، اصغر فرهادی، مانی حقیقی، جعفرپناهی یا محمد رسول‌اف ساخته بودند، هم اکنون به جای حضور در جشنواره فیلم کوتاه در زندان به سر می‌بردند و...؛ خبرگزاری فارس در اقدامی تعجب برانگیز با انتشار مصاحبه‌ای یک طرفه به حمایت از کارگردان این اثر مبادرت ورزید.

به گزارش سینماپرس، کارگردان فیلم کوتاه «مدیرمدرسه» که در نماهای داخلی دفتر مدیر مدرسه کارگردان عکس سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را رو به دوربین خود قرار داده و عکس امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بالای سر این مدیر به تصویر کشیده بود و با این تصویرسازی نمادین تمام تلاش خود را کرد تا یک دیدگاه خودسرانه در فقدان این شهید بزرگوار را مطرح نماید و مدیر مدرسه را تبدیل به یک نماد انقلابی در مواجه نیروهای امنیتی کند و این رویکرد را به سربازان این شهید در بدنه اجتماعی تعمیم دهد و...؛ حالا پس از ناکامی در این اقدام به تقلا افتاده و در مصاحبه‌ای اختصاصی با رسانه «فارس» مدعی شد: تلاش کردیم «مدیر مدرسه» را در جایگاه و میزانسن حرف انقلابی ـ عقلانی‌ای قرار دهیم؛ یعنی میزانسنی که ذیل گفتمان انقلاب اسلامی حرف می‌زند و نگاه جذب حداکثری حاج قاسم را هم مدنظر دارد!

این ادعای کارگردان فیلم کوتاه «مدیرمدرسه» در شرایطی است که فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن سند بسیار قابل توجه برای گروه‌های حقوق بشری است که در حوادث سال گذشته حاکمیت را متهم به برخورد با کودکان و نوجوانان کرده و فیلم می‌تواند به عنوان سندی بین‌المللی از آزار سیاسی کودکان و نوجوان تلقی شود. اثری که فتنه ۱۴۰۱ را با همه مسائل کلان امنیتی‌اش به سه «بچه‌مدرسه‌ای» تقلیل می‌دهد.

تحریف «حاج قاسم» برای توجیه ساخت و تولید فیلم ضدامنیتی «مدیر مدرسه»!

مشروح گفتگوی «میکائیل دیانی» با فارس را در ادامه می‌خوانیم:

سوژه این فیلم مبتنی بر یک اتفاقی بود که در سال گذشته رخ داد. وقتی محمد منصوبی ایده این فیلم را برایم تعریف کرد؛ از این جهت که نگاه نقادانه و عدالت خواهانه‌ای به مسائل دارم؛ از جنس مواجهه فیلمنامه با موضوع استقبال کردم. ۹۵ درصد تولید یک فیلم خوب نوشتن که یک فیلمنامه خوب است که محمد منصوبی این کار را انجام داده بود.

او ادامه داد: تصورم این بود که این فیلمنامه حرف انقلابی ـ عقلانی‌ای است که باید زده می‌شد و در فرایند فیلم هم سعی کردیم که دیالوگ‌ها و آنچه بیان می‌کنیم به نگاه جذب حداکثری در جهوری اسلامی و نگاه رهبری هم نزدیک باشد. وقتی دیالوگ نویسی فیلمنامه را انجام می‌دادیم به سخنرانی آقا در دانشکده افسری که سال گذشته انجام شد رجوع کردیم که می‌گفتند «بخشی از کسانی که این کارها را انجام می‌دهند نوجوانانی هستند که هیجانی رفتار می‌کنند و ناآگاه هستند و بایستی با آنان حرف زده و آگاه شوند». ما این موضوع را مدنظر قرار دادیم و جلو رفتیم. ضمن این که صحبت‌های حاج قاسم سلیمانی برایمان ملاک بود و می‌خواستیم از صحبت‌های ایشان دیالوگ نویسی کنیم و تلاش کردیم «مدیر مدرسه» را در همین جایگاه و میزانسن قرار دهیم؛ یعنی میزانسنی که ذیل گفتمان انقلاب اسلامی حرف می‌زند و نگاه جذب حداکثری حاج قاسم را هم مدنظر دارد.

دیانی در پاسخ به این که چرا مدیوم روایت قصه را فیلم کوتاه انتخاب کردید، گفت: «فکر می‌کردم که ظرف این مظروف ما یک فیلم کوتاه داستانی در ۱۵ دقیقه است و اگر کش می‌آمد کار خراب می‌شد و اگر کوتاه‌تر از این می‌بود ابتر می‌ماند؛ در نتیجه ۱۵ دقیقه برای آنچه می‌خواستیم بگوییم کافی بود.
این کارگردان درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلم هم بیان کرد: برای بخشی از بازیگران فراخوان دادیم و چند نفر را از قبل می‌شناختیم؛ اما مواجه ما با خانم نیشابوری بازیگر اصلی این فیلم کوتاه، ناگهانی و جذاب بود و بیشترین ظرفیت خودشان را برای فیلم گذاشتند و بخشی زیادی از موفقیت فیلم مدیون زحمات ایشان است.

دیانی درباره این که مواجه مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه تهران با فیلم مدیر مدرسه چطور بوده است، توضیح داد: بسیار خوب بوده است. از لحظه‌ای که موسیقی انتهایی فیلم پخش می‌شود و تیتراژ بالا می‌آید مخاطبان دست می‌زنند و بیرون سالن تشکر می‌کنند و همه از این که ما از موضع عقلانیت-انقلابی صحبت می‌کنیم استقبال کرده‌اند و این موضوع برایم لذت بخش بوده است.

کارگردان فیلم «مدیر مدرسه» درباره شرایط پخش و اکران فیلم گفت: طبیعتا فیلم‌های کوتاه در مرحله اول فرایند جشنواره‌ای را طی می‌کنند ولی مهم‌ترین هدف برای من این است که مخاطب گسترده فیلم را ببیند؛ چرا که «مدیر مدرسه» فیلمی برای زمانه امروز است و باید در زمانه خودش دیده و شنیده شود. در هر پلتفرمی که بتواند بیشترین مخاطب را داشته باشد از پخش آن استقبال بیشتری خواهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.