سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

محمد مسلمی:

الان جنگ «جنگ رسانه» است/دشمنان درحال تغییر باور کودکان و نوجوانان است

محمد مسلمی در اولین مراسم درگذشت زنده یاد «آزاده نامداری»

سینماپرس: محمد مسلمی بازیگر کودک و نوجوان که از وضعیت برنامه‌های کودک و نوجوان گلایه‌مند است، می‌گوید که از شبکه دو که خانه ما بود کسی از ما حالی نمی‌پرسد. ما که ۳۰سال مهمان خانه مردم بودیم، امروز با آمدن مدیران جدید جایی نداریم.

به گزارش سینماپرس، محمد مسلمی بازیگر حوزه کودک و نوجوان تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا درباره یک پروژه نیمه کاره در تلویزیون گفت: دو سال است که طرح سریال کودک و نوجوان «دوقلوهای ۲» را پیشنهاد داده‌ایم و دکور این کار را هم زده‌ایم اما هنوز این سریال ساخته نشده و سیاست‌ها به سمت کارهای جدید با افراد جدید متمایل است که آن هم هنوز محقق نشده است.

وی افزود: این به نوعی ظلم در حق بچه‌های کشور ماست، به ویژه درحق بچه‌های روستا و بچه‌های مرزنشین. بچه‌های ما دیروز کرونا را پشت سر گذاشتند، امروز بمباران‌های وحشیانه غزه را می‌بینند و هرروز با فضای مجازی دست و پنجه نرم می‌کنند اما هیچ تولید خاصی برای کودکان نداریم.

مسلمی تصریح کرد: علاوه بر طرح سریال «دوقلوهای ۲» که تهیه کننده آن آقای مهدی بصیری، بارها بخاطر این کار به شبکه دو مراجعه کرده است، یکی دو طرح هم خود من بارها به شبکه نسیم پیشنهاد دادم که اتفاقی نیفتاده است. دوستان باید از ما به عنوان کسانی که از سال ۱۳۶۴ فعالیت می‌کنیم، دعوت کنند تا حوزه کودک و نوجوان خالی نماند. البته گروه‌ها و افراد جدیدی هم آمده‌اند که حضور آنها هم از نظر ما مشکلی ندارد؛ ما خودمان هم راضی هستیم و استقبال می‌کنیم، اما هیچ برنامه کودک مناسبی مثل کار عروسکی، نمایشی و... در شبکه‌های ما وجود ندارد.

این بازیگر ادامه داد: وقتی ما برای این سریال دکور زدیم، مدیران تلویزیون عوض شدند و سیاست‌های جدیدی آمد و حدود دو سال و نیم است که دوستان جدید بر سر کار آمدند و این سریال هنوز اجرا نشده است چون به نظرشان کار یک سری ایرادات محتوایی داشت و از نظر تهیه کننده و کارگردان سریال «دوقلوهای ۲»، ایرادات وارده با سیاست‌های برنامه‌سازی برای کودک در قالب فانتزی اصلاً جور در نمی‌آید. یک سری مشکلات برآورد هزینه‌ای هم وجود داشت. قالب سریال «دوقلوها ۲» فانتزی و موزیکال است که در شهری فانتزی در آسمانها روی ابرها اتفاق می‌افتد که بچه‌ها در آن شغل‌های مختلف را تجربه می‌کنند. آقای جمشید بیات ترک کارگردان و آقای مهدی بصیری تهیه کننده این کار هستند.

وی با بیان اینکه این درد کشور ماست که چه در تلویزیون چه در جای دیگر، وقتی مدیران عوض می‌شوند، سیاست‌های جدیدی با خودشان می‌آورند و طرح‌ها و پروژه‌های قبلی بلاتکلیف می‌مانند و ضربه می‌خورند، گفت: کسی با برنامه‌های جدید مشکلی ندارد، آنها هم باشند اما برنامه‌های قدیمی قبلی را حذف نکنید. نمی‌دانم چرا هر مدیری می‌آید این سیاست را پیش می‌گیرد و پروژه‌های قبلی را تعطیل می‌کند. مدیران ما نمی‌دانند این کار چه ضربه‌ای به بچه‌های شهرستان‌ها و شهرهای ما می‌زند. در آینده متوجه آسیب‌های این تصمیمات خواهیم شد.

مسلمی افزود: بعضی بچه‌ها ماهواره می‌بینند و عاشق کارتون‌های کره‌ای هستند درحالی‌که ما خودمان ادبیات غنی داریم، دین کاملی داریم که مباحثی مثل عقلانیت، راستگویی، مهربانی و... را می‌توانیم طبق آنها بیان کنیم. بچه‌های ما تغذیه نامناسبی دارند و چاقی بین بچه‌ها شایع است. بچه‌های ما استرسی هستند. این مشکلات را می‌شود با ساخت برنامه‌های مناسب حل کرد اما این برنامه‌ها را به راحتی حذف می‌کنند بعد می‌گویند آغوش ما رو به هنرمندان باز است!

این بازیگر کودک و نوجوان اذعان داشت: از شبکه دو که خانه ما بود کسی از ما حالی نمی‌پرسد. مگر می‌شود ۳۰سال یک جا کار کنی و اصلاً حالت را هم نپرسند!؟ مدیران جدید شبکه باید از برنامه‌سازان و هنرمندان مثل نویسنده، شاعر، آهنگساز و... حمایت کنند. ما که ۳۰سال مهمان خانه مردم بودیم، چرا امروز در برنامه‌های کودک و نوجوان جایی نداریم. منظورم از ما، هنرمندان است نه گروه خودمان. این عصبانیت من بخاطر این است که خودم بچه دارم و دلم می‌سوزد که تلویزیون ما هیچ برنامه‌ محتوایی خاصی برای بچه‌ها ندارد.

وی ادامه داد: صحبتی از جناب آقای جبلی رئیس صداوسیما دیدم که گفتند تا تابستان سال آینده برنامه‌های پرباری خواهیم داشت. می‌خواهم بگویم اگر همین امروز هم کاری نسازیم دیر است چه برسد به تابستان سال آینده. تابستان سالی که گذشت می‌توانست مسیر زندگی بچه‌ها را عوض کند همانطور که از الان تا تابستان سال آینده اگر کاری نکنیم ممکن است مسیر زندگی بچه‌ها عوض شود. ما خیلی عقب هستیم. گاهی حتی یک برنامه می‌تواند ذهنیت بچه‌های ما را نسبت به همه چیز عوض کند.

مسلمی تصریح کرد: می‌دانم که آقای جبلی زحمت می‌کشد ولی الان جنگ، جنگ رسانه است و دشمنان درحال تغییر باور کودکان و نوجوانان است. باید بگوییم شبانه‌روزی برای بچه‌ها کار شود. همه دنیا با انیمیشن، فیلم و تولیدات کودک تلاش می‌کنند تا روی نسل آینده تاثیرگذار باشند درحالی‌که ما داریم درباره تابستان سال آینده صحبت می‌کنیم.

این بازیگر کودک و نوجوان تلویزیون گفت: شاید مدیران از دست من ناراحت شوند اما ناراحت نشوید. اگر پرحرارت صحبت می‌کنم بخاطر این است که من به فکر خودم و گروهم نیستم، به فکر بچه‌ها هستم، به فکر کودکان کار، کودکان سرطانی، کودکان روستایی و سایر کودکان هستم. خدا را شاکرم که خدا ما را محبوب کرده است و نیازی به دیده شدن نداریم. موقعیت الان ما مثل پزشکی است که می‌داند درمان بیمارش چه چیزی است تا حالش خوب شود. اگر هنرمندان کودک و نوجوان می‌بودند چه بسا برای همین جنایات اخیر علیه کودکان مظلوم غزه، هم کار تولید می‌کردند. گاهی با یک اثر هنری، یک ترانه، یک تابلو و ... می‌شود دنیا را تحت تأثیر قرار داد.

بازیگر سابق مجموعه تلویزیونی «فیتیله» خاطرنشان کرد: امیدوارم مدیران به فکر جاذبه باشند نه دافعه. حتی افرادی که تفکرات عجیبی دارند و یا حتی مخالف ما هستند، را هم می‌توانیم جذب کنیم. اینها همه فرزندان این مملکت هستند مثل خانواده‌ای که چند بچه‌ی خوب دارد و یکی از آنها طرز تفکرش فرق دارد. ما باید اجازه داشته باشیم حرف بزنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.