سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

«داود رسولیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

بیشتر مسئولان سینمایی دنیایی کار می‌کنند/ اگر چیزی برایشان نباشد و نماند قدمی برای پروژه برنمی‌دارند!

داود رسولیان*

سینماپرس: داود رسولیان طراح جلوه های ویژه سینما در خصوص وضعیت وخیم معیشتی سینماگران گفت: بنده یکی از میان انبوه سینماگرانی هستم که با مشکلات معیشتی دست ‌و پنجه نرم می کنم که مستأجر بودن و بی خانمانی مزید بر علت شده و ما را با بحران جدی تری روبرو کرده است.

طراح جلوه های ویژه فیلم‌های سینمایی «فرار از جهنم» و «مردی شبیه باران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این شکی نیست که مجموعه ای از بچه ها دچار گرفتاری معیشتی شده اند و چرخ زندگی خیلی ها نمی چرخد. حتی نمی توانند ماه را به ماه بچسبانند و گذران روزهای شان با معضلات جدی همراه است.

وی در همین راستا متذکر شد: البته بدیهی است که مضیقه معیشتی تنها محدود به هنرمندان نیست و در جامعه هم شاهد این اتفاق هستیم؛ اما حفظ و نگهداری افراد نخبه جامعه بر عهده مسئولان است و بی تردید نباید نخبگان فرهنگی و هنری به حال خود رها شوند.

رسولیان خاطرنشان کرد: باید خالقان آثار حفظ شوند که بتوانند فرهنگ و هنر را درست پیش ببرند. حفظ و نگهدای از هنرمندان وظیفه مسئولان ذی ربط است. اگر شرایط خودم را به عنوان مثال عرض بکنم طی ۳-۴ سال گذشته آنچنان با معضل روبرو بوده ام که اگر اندک کمک صندوق اعتباری هنر نبود حتی از پرداخت حق بیمه‌ام نیز عاجز بودم! اما بدیهی است که این کمک‌های اندک کافی نیست و ما نیازمند تدبیر ویژه از سوی مسئولان هستیم.

این سینماگر یادآور شد: من چند سال قبل یک فیلم سینمایی ضد صهیونیستی را به نام «به بادبادک ها شلیک نکنید» تهیه کردم. علیرغم اینکه تمامی سرمایه تولید این فیلم را شخصا تأمین کردم اما مسئولان برای عرضه این فیلم هیچ اقدام درستی نکردند و کسی به داد من نرسید. الآن بیش از یک سال است تقاضا دادم وزارت ارشاد بیاید و مالکیت این فیلم را بگیرد اما حتی در این خصوص نیز پاسخی دریافت نکرده‌ام.

وی تأکید کرد: من یک آپارتمان ۷۱ متری داشتم که بابت تأمین نیمی از هزینه این فیلم از بین رفت؛ در سال ۹۴ به قیمت ۳۴۵ میلیون تومان این آپارتمان را فروختم و هزینه کل فیلم ۶۸۲ میلیون تومان شده بود. نکته اینجا است که امروز آن خانه را به من ۵ میلیارد هم نمی‌دهند؛ حتی از آن زمان دستمزد کارگردان و فیلمنامه و تدوین مانده! ما این فیلم را در جنوب لبنان و ایران تولید کردیم اما جالب آنجا است که همان سال برای فیلم «قندون جهیزیه» ملاقلی پور یک میلیارد و ۸۰۰ توسط فارابی هزینه شد و حمایتی از اثر ضد صهیونیستی ما نداشتند!

رسولیان تصریح کرد: اقتصاد من و خانواده ام متلاشی شد! آن ها مرا نابود کردند. چند روز قبل نشست و گردهمایی بود که هنرمندان از مردم غزه حمایت کردند و در موزه هنرهای معاصر جمع شدند؛ آقای خزاعی در این برنامه مرتب می گفت باید حمایت کنیم از کسانی که برای غزه کار می‌کنند. در دلم می‌گفتم شما در زبان چیزی می‌گویید اما در عمل رفتار دیگری دارید! شما چه قدمی برای من نوعی برداشتید در صورتی که من از دردهایم به شما گفته بودم؟

این طراح جلوه های ویژه سینما متذکر شد: طبیعی است فردی که گمارده می‌شود به عنوان مسئول در عرصه سازمان سینمایی تنها کاری که مد نظرش نیست یا خیلی کم مد نظرش است پرداختن به آرمان های انقلاب و شعائر اصلی انقلاب و باورهای اصلی که مردم بابت آن جان و خون دادند و پای انقلاب ایستادند است! معمولاً این آخرین دغدغه شان است. در حالی که یک مسئول باید پاسدار خون شهدا باشد اما چنین خلوص و تقوایی نمی‌بینیم!

رسولیان در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه خلوص و تقوا در مسئولان کمرنگ شده است اظهار داشت: بیشتر آن‌ها دنیایی کار می‌کنند و دنبال آمار و ارقام هستند. اگر چیزی برایشان نباشد و نماند قدمی برای پروژه برنمی‌دارند. در واقع گویا قلبه را گم کرده‌اند که پول دولتی را برای فیلم های مزخرف هزینه می‌کنند که هیچ عایدی مثبتی برای فرهنگ و هنر کشور ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.