یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

«حسین شمقدری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

کسانی که بودجه شان مستقیم از بودجه های نفتی می آید به راحتی مستند می سازند

چهارمین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: حسین شمقدری مستندساز در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: طبق قانون جدید مجوز تصویربرداری حتی به موسسات دارای مجوز هم داده نمی شود و این اتفاق دست مستندسازان مستقل بخش خصوصی را بسته است!

کارگردان مستندهای «متولد اورشلیم» و «میراث آلبرتا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این اتفاق در حالی است که در هیچ یک از کشورهای دنیا شاهد این اتفاق نیستیم؛ بنده حتی در چین کمونیستی هم به عنوان یک توریست حق تصویربرداری داشتم، در ترکیه و روسیه و کشورهای اروپایی حق تصویربرداری و تولید مستند داشتم اما در کشور خودمان گاهی موانع عجیبی بر سر راه مستندسازان قرار می گیرد. پرسش بنده این است که من مستندساز ایرانی چرا باید برای کار در کشور خودم به مشکل برخورد کنم؟ گویا از نظر برخی از افراد دوربین نوعی اسلحه است که در دست داشتن آن مجوز خاص می‌خواهد و شما اگر مجوز نداشته باشید پلیس شما را می گیرد و دوربین‌تان را توقیف می کند.

برنده جوایز ادوار مختلف جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: بنده واقعاً نمی دانم چه تفکری در ورای این تصمیمات است اما قطعاً خروجی چنین تصمیماتی باعث می شود همه ذیل مجموعه های مورد نظر آقایان کار کنند.

این مستندساز سپس با بیان اینکه برخی مستندسازان تنها با منابع رسمی حاکمیتی کار می کنند اظهار داشت: کسانی که با سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سازمان هنری رسانه اوج و یا سایر نهادهای فرهنگی زیرمجموعه سپاه و... که بودجه شان مستقیم از بودجه های نفتی می آید کار می کنند و قرارداد می بندند و به راحتی مستند می سازند. در این نوع مستندسازی همیشه برای آن ها حمایت ویژه در حوزه تولید و عرضه وجود دارد و از آنجا که این سازمان ها و ارگان ها با هم ارتباط خوبی هم دارند به راحتی آثار یکدیگر را پخش می کنند و در جشنواره ها هم حمایت می شوند و مورد توجه قرار می گیرند.

وی تأکید کرد: مشکل همواره برای مستندسازان مستقل است که تمایل ندارند با این نهادها کار کنند و از آن ها بودجه بگیرند؛ به عنوان مثال ما در آرمان مدیا سال ها است خودمان مستندهای مان را با بودجه شخصی می سازیم بدون قرارداد و حمایت این نهاد و آن ارگان این مستندها را با پول شخصی آرمان مدیا و در پلتفرم خودمان پخش کنیم.

شمقدری خاطرنشان کرد: بدیهی است که ما در این حالت هم در تولید و هم در عرضه دچار مشکل می شویم! در حال حاضر هم این قانون جدید عدم اعطای مجوز تصویربرداری یک مشکل به مشکلات دیگرمان اضافه کرده است.

این سینماگر افزود: ما با ناجی هنر و ارشاد هم در این باره صحبت کردیم اما تاکنون توفیقی حاصل نشده است؛ چقدر عجیب است که من نوعی که موسسه رسمی ثبت شده دارم نمی‌توانم مجوز تصویربرداری بگیرم. مسئولان باید بدانند این حق طبیعی هر کسی است که در خیابان فیلمبرداری کند و در همه دنیا هم چنین است.

وی در پایان این گفتگو با اشاره به فیلترینگ گفت: ما در عرضه هم معمولاً با محدودیت زیادی روبرو هستیم؛ اولین محدودیت به وجود آمده همین تصمیم فیلترینگ است که باعث می‌شود ما ارتباطات زیادی را از دست بدهیم؛ بحمدالله امروز که کشور در شرایطی آرام به سر می برد ما قطعا نیاز به فیلترینگ نداریم و دیگر نباید این رویه استمرار پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.