سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

مرتضی سرهنگی:

آنچه امروز شاهد هستیم به معنای دقیق نسل‌کشی در فلسطین است

فلسطین

سینماپرس: فریاد انزجار هنرمندان تجسمی آمریکای لاتین این روزها در نمایشگاه کارتون و کاریکاتوری در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است، نمایشگاهی که مرتضی سرهنگی در حاشیه آن افرادی را که از نسل کشی رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنند شریک در این جنایت دانست.

به گزارش سینماپرس، این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کارتون و کاریکاتوری برپا شده که مسافت بسیاری را برای رسیدن به آن طی کرده چراکه آثار این نمایشگاه از آمریکای‌لاتین به ایران آمده است.

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای‌لاتین در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کشور کوبا در ایران افتتاح شد. آثار این نمایشگاه به لحاظ موضوعی از تنوع خوبی برخوردار است و به زبان جهانی هنر تصویر، محتوای مهمی از جمله مشکلات زیست‌محیطی، تبعیض‌های نژادی، جنگ نرم، فقر غذایی، بحران آب و تهاجم فرهنگی را بیان می‌کند که در این میان استکبار جهانی، ظلم و نابینایی رسانه‌های خبری در وقوع فجایع بشری مثل مسئله فلسطین بیشتر مورد توجه قرار دارد.

در این نمایشگاه آثار هنرمندان برجسته ۱۵کشور منطقه آمریکای‌لاتین از جمله آرژانتین، کوبا، کلمبیا، برزیل، گواتمالا، پرو، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارائه شده است. ۱۰تن از هنرمندانی که در این نمایشگاه اثر دارند، به دعوت حوزه هنری انقلاب اسلامی به ایران آمدند و در مراسم افتتاحیه آن حضور داشتند.

تا کنون چهره‌های بسیاری از آثار این نمایشگاه دیدن کردند اما روز گذشته دو مهمان ویژه داشت. مرتضی سرهنگی پژوهشگر ادبیات پایداری و از مدیران سابق حوزه هنری و زینب سلیمانی فرزند شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی این دو مهمان ویژه بودند که روز گذشته از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین که این روزها به همت حوزه هنری در موزه هنرهای معاصر برپا شده است، بازدید کردند.

مرتضی سرهنگی پژوهشگر ادبیات پایداری و از مدیران سابق حوزه هنری در بازدید از نمایشگاه کارتون کاریکاتور آمریکای لاتین و در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس جنایت غزه را یک نسل‌کشی دانست و گفت: جنگ غزه، جنگ نیست بلکه یک کشتار و یک واقعه است که با برنامه‌ریزی جهانی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: اگر آنچه در فلسطین و غزه شاهد هستیم یک جنگ است پس ارتش فلسطین کجاست؟ فلسطین که ارتشی ندارد. از سویی دیگر این سوال مطرح است که چرا بچه‌ها کشته می‌شوند؟ کودکان آیندگان یک سرزمین هستند و بچه یعنی معصومیت، یعنی پاکی. بنابراین آنچه امروز شاهد هستیم به معنای دقیق، نسل‌کشی در فلسطین است و چه بهتر که هنرمندان بجای سیاسیون و نظامیان درباره آن صحبت کنند.

سرهنگی آثاری که به همت حوزه هنری در نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین روی دیوار رفته را آثار بسیار تاثیرگذاری دانست و اظهار کرد: میهمانانی که از خارج از کشور برای این رویداد آمدند دامنه هنری این کار را به جهان باز کردند و این مسئله مهمی است.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: کسانی که از جریان غزه و نسل کشی در غزه دفاع می‌کنند چه عرب هستند، چه مسلمان و چه غیرمسلمان همه در کشتار کودکانی که حتی شمع یک یا دو سالگی‌شان را هم روشن نکرده‌اند، شریک هستند.

نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان امریکای‌لاتین» با آثار ۴۰۰هنرمند با موضوعات استکبارستیزی، ضدصهیونیستی و طوفان‌الاقصی از ۱۱ تا ۲۸ آبان در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقه‌مندان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.