سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»؛

«ایگناسیو آگوئرو» کارگاه «نقش صدا در روایت مستند» برگزار می‌کند

ایگناسیو آگوئرو

سینماپرس: کارگاه «نقش صدا در روایت مستند» با حضور ایگناسیو آگوئرو مستندساز برجسته اهل کشور شیلی در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» کارگاه‌های مختلفی در بخش بین‌الملل برگزار می‌شود. این جشنواره میزبان ایگناسیو آگوئرو مستندساز برجسته اهل کشور شیلی است. فیلمسازی که قرار است در این دوره کارگاه «نقش صدا در روایت مستند» برگزار کند.

آگوئرو در سال ۱۹۵۲ در سانتیگو شیلی به دنیا آمد و در رشته‌های معماری و سینما در دانشگاه کاتولیک شیلی تحصیل کرد. بعد از ساخت چند فیلم به عنوان دانشجو، و شرکت در جنبش‌های جمعی هنری C.A.D.A، اولین فیلم مستندش را سال ۱۹۸۲ به نام «فراموش ناشدنی» (no olvider) ساخت. این فیلم جایزه بزرگ فستیوال فیلم پریکس را دریافت کرد.

فیلم بعدی او، «جوری که من دوستش دارم» (como me da la gana) چندان مورد توجه قرار نگرفت تا ۳۰ سال بعد که قسمت دوم همین فیلم را ساخت و این بار به طور گسترده‌ای دیده شد.

در سال ۱۹۸۸، آگوئرو فیلم مستندی با نام «صد بچه در انتظار قطار» (cien nino esperando un tren) ساخت. این فیلم جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم هاوانا در سال ۱۹۸۸ را دریافت کرد.

ایگناسیو آگوئرو به موازات حرفه خود طی این سال‌ها به عنوان یک فیلمساز برای تلویزیون نیز کار می‌کند. دو سریال «نرودا، همه عشق» (Neruda all love) و «herida & asociados» را در سال ۱۹۹۸ ساخت. او همچنین در سال ۱۹۸۸ کارگردانی مشترک frinja del no را بر عهده داشت و در فیلم‌های مهمی مانند La Recta به عنوان بازیگر نقش ایفا کرد. او چهار بار برنده جایزه ملی ALTAZOR و برنده جایزه ملی Premio Pedro Sienna در سال ۲۰۱۹ شده است.

آگوئرو بنیانگذار انجمن ملی مستند شیلی است. آثار او را در بارسلونا، لاپاز، لیما، بوئنوس، آیرس، سیوداد مکزیکو، والدیویا، تریست، بیاریتز، پاریس پخش شده است. او همچنین چند کارگاه سینمایی در مکزیک، کاستاریکا، بارسلونا، بوئنوس آیرس، لاپاز، ریودوژانیرو، والدیویا، آنتوفاگاستا، سانتیاگو، لا سرنا، مولچن برگزار کرده است.

از آثار او دو کتاب به نام‌های «سینمای ایگناسیو آگوئرو، مستند به عنوان خواندن فضا» و «اتاق کار شخصی ۲۰۱۵» منتشر شده است.

او عضو هیئت داوران جشنواره فیلم هاوانا، جشنواره فیلم مستند سانتیاگو، جشنواره بین‌المللی فیلم والدیویا، جشنواره فیلم گوادالاخارا، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتا، جشنواره فیلم آمریکای لاتین در تریست، جشنواره بین‌المللی فیلم DocLisboa و جشنواره فیلم DocuMadrid بوده است.

آگوئرو سال ۲۰۱۹ جایزه بزرگ فید مارسی و جایزه بهترین فیلم آمریکایی لاتین در جشنواره بین‌المللی فیلم ماردل پلاتا را دریافت کرد. در سال ۲۰۲۲ او فیلم «یادداشت‌هایی برای یک فیلم» (Notas para una película) را منتشر کرد.

این استاد دانشگاه از سال ۲۰۱۳ در دانشگاه شیلی تدریس می‌کند. همچنین در دانشگاه، گروه ZERO de CONDUITE را مدیریت کرده که از سال ۲۰۱۴ کارگاه‌های آموزشی فیلم برای کودکان و معلمان مدرسه را برگزار می‌کنند. او در حال حاضر روی ساخت فیلم بعدی خود کار می‌کند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ آذرماه تا دوم دی ماه در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.