دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

رئیس فرهنگسرای نیاوران:

سینمای مستقل و اندیشمند از دست رفته است/ مدیران سینمایی دنبال آمار و ارقام نباشند

ابوالفضل همراه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: ابوالفضل همراه در خصوص علل کاهش کیفیت فیلمسازی در سینمای ایران گفت: مدیران نباید دنبال آمار و ارقام که چند فیلم و چند سالن ساخته ایم نباشند! باید پرسش از مدیران این باشد که شما چقدر فیلمساز متعهد و متخصص تربیت کردید؟ چه تدبیری برای آینده سینمای کشور دارید؟

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حضور افراد غیرمتخصص در بخش های دولتی و خصوصی سینما را بدل به بازار مکاره کرده است؛ افراد غیرمتخصص رسما کیفیت فیلمسازی را کاهش داده‌اند.

وی سپس با بیان اینکه ما در دهه ۶۰ و ۷۰ شاهد تولید فیلم های خوب بودیم یادآور شد: در آن روزگار به دلیل حضور افراد متخصص فیلم ها با کیفیت بود و شاهد تنوع ژانر در سینما بودیم. ما شاهد حضور فیلمسازان قدر در آن روزگار بودیم. چه فیلمسازان انقلابی چه فیلمسازانی که کارهای هنری یا عامه پسند می‌ساختند این روزها اغلب بیکار و خانه نشین شده‌اند و راه برای حضور افرادی که نه تخصص دارند و سطح آثارشان بسیار پایین است باز شد.

بازیگر فیلم های سینمایی «رسوایی» و «اخراجی ها» خاطرنشان کرد: این شرایط باعث شده ما با طیفی از مخاطبان روبرو شویم که به کارهای بی مایه توجه می کنند و به همین دلیل هم فیلم های بی مایه اغلب پر فروش می شوند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: ما یک زمانی سینمای هند را مسخره می کردیم اما الآن می بینیم به شدت از ما بیشتر پیشرفت کردند. آن ها خود را مدام به روز می کنند و با فرمول دهه ها قبل فیلمسازی نمی کنند. هم فیلمسازان قدیمی شان هستند هم جوانان شان در سینما حضور دارند. فیلمسازان آن ها مدام آموزش می بینند؛ در سینمای ترکیه و کره نیز وضعیت همینطور است اما پرسش اینجا است که ما چقدر به روز می شویم؟ چقدر روی کسب دانش فیلمسازان مان کار می کنیم؟

همراه سپس با بیان اینکه جای خالی سینمای مستقل و اندیشمند در سینمای کشور به چشم می خورد متذکر شد: سینمای دولتی سفارشی سازی می کند و بخش خصوصی نیز همواره فیلم های نازل و سخیف کمدی می سازد و سینمای مستقل و اندیشمند از دست رفته است.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: خیلی از فیلمسازان ارزشی مدت ها است خانه نشین شده اند. من در عین حال که از حضور افراد جدید در سینما استقبال می کنم اما باید به این نتیجه رسید که سینمای شریف ایران تعریفی دارد که نباید هر کسی بیاید و در آن کار کند. سینمای ایران در تاریخش فیلم شریف کم ندارد. کسانی که در رأس مدیریت هستند باید به این مسأله توجه کنند. دنبال آمار و ارقام که چند فیلم و چند سالن ساخته‌ایم نباشند! باید پرسش از مدیران این باشد که شما چقدر فیلمساز متعهد و متخصص تربیت کردید؟ چه تدبیری برای آینده سینمای کشور دارید؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.