دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

کارگردان «مسافری از گانورا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«انیمیشن » در کشورمان هنوز مانند یک کودک نو پا است/ نیازمند «فرهنگ‌سازی» برای استقبال از آثار انیمیشن هستیم

انیمیشن «مسافری از گانورا»

سینماپرس: سیداحمد علمدار کارگردان انیمیشن «مسافری از گانورا» که به تازگی روی پرده سینماها رفته است گفت: انیمیشن در کشورمان هنوز مانند یک کودک نو پا است! مثلاً در آمریکا مردم به شدت از کارهای انیمیشن حمایت می کنند و اثر جدیدی که می آید به شدت از آن استقبال می کنند حتی اگر کار خوبی نباشد باز هم به تماشای آن می روند اما در کشور ما چنین نیست و بیشتر مردم صرفاً به تماشای آثار رئال در سینما علاقمند هستند.

علمدار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: خوشبختانه منتقدان و کارشناسان و دوستان در حوزه هنری و موسسه بهمن سبز که پخش «مسافری از گانورا» را بر عهده دارند همه بازخوردهای شان نسبت به این انیمیشن خوب بود. همچنین ما در ایام برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان ما بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی مخاطبان کودک و نوجوان شاهد بودیم و همه این ها باعث شده که به اکران این اثر در سینماها امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: پسرها بیشتر از دخترها از فضا و کاراکترها و داستان «مسافری از گانورا» خوش شان آمد. اغلب پسرهای بین ۶ تا ۱۲ سال از این انیمیشن استقبال زیادی کردند و ما از میزان استقبال آن ها به شدت کیف کردیم و مشعوف شدیم. در میان دخترها بین سنین ۶ تا ۹ سال نیز میزان استقبال بد نبود. البته از آنجایی که فضای این انیمیشن بیشتر پسرانه است قطعاً پسر بچه ها استقبال ویژه تری از آن خواهند داشت. این به آن معنا نیست که دخترها از کار ما خوش شان نمی آید چرا که ما یک کاراکتر فضایی را در اثر داریم که دخترها به شدت با آن کاراکتر ارتباط برقرار کردند.

این کارگردان انیمیشن در خصوص مضمون «مسافری از گانورا» اظهار داشت: آنچه بنده مدنظر داشتم این بود که بحث خودباوری و امید را در دل کودکان و نوجوانان کشورمان تقویت کنم. بنده به خصوص تلاش کردم تا کودکان کم توان بتوانند به خودباوری برسند و بدانند که می توانند از ذهن و نبوغ خود استفاده کرده و بر مشکلاتی که پیش روی شان است غلبه کنند.

علمدار با بیان اینکه ضرب المثل «خواستن توانستن است» عنصر اولیه محتوای این انیمیشن است متذکر شد: داستان «مسافری از گانورا» درباره موجودی فضایی است که به زمین می آید و با کمک پسری معلول به جستجوی فرمانروای سیاره خود که در زمین گم شده می‌رود تا صلح را به سرزمینش بازگرداند. ایده اولیه این فیلمنامه از جایی آمد که ما با یک قصه واقعی روبرو شدیم و آن قصه این بود که پسر معلولی بود متوجه می شود مادرش در اتفاقی که برایش رخ داده، ناخواسته مقصر معلولیتش است. او به همین دلیل تا سال ها با مادرش صحبت نمی کرد و ما ایده اصلی داستان را از موقعیت همین پسر و اختلاف با مادرش گرفتیم. البته ابعاد بیشتری را به این داستان اضافه کردیم تا بار دراماتیک اثر بیشتر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که شما تا چه میزان نسبت به موفقیت تجاری «مسافری از گانورا» آن هم در شرایط کنونی اکران و وضعیت آلودگی هوا و... ایمان دارید گفت: ما قبل از ساخت اثر بحث تجاری سازی آن را داشتیم. در واقع ما بخشی از این انیمیشن را تولید کردیم و سپس دنبال سرمایه گذار رفتیم و برخلاف انیمیشن های دیگر مسیر سخت تری را طی کردیم چرا که بخشی از کار را با بودجه شخصی تولید کردیم و هیچ ارگانی و رابطه ای و سفارشی نبود که از ما حمایت کند. ما در همان ایام به صورت کاملاً اتفاقی با رویداد رویازی تلاقی کردیم و در آنجا دوره هایی را به ما آموزش دادند تا توجیه اقتصادی و بازار و اهداف مان را چارت بندی کنیم و آن زمان بود که تازه فهمیدیم دنبال چه هستیم و مخاطبان مان چه کسانی هستند.

علمدار در پاسخ به این سوأل که وضعیت کنونی انیمیشن در سینمای ایران را نظر کیفی و همینطور میزان استقبال مخاطبان عام چگونه ارزیابی می کنید خاطرنشان کرد: انیمیشن در کشورمان هنوز مانند یک کودک نو پا است! مثلاً در آمریکا مردم به شدت از کارهای انیمیشن حمایت می کنند و اثر جدیدی که می‌آید به شدت از آن استقبال می کنند حتی اگر کار خوبی نباشد باز هم به تماشای آن می روند اما در کشور ما چنین نیست و بیشتر مردم صرفاً به تماشای آثار رئال در سینما علاقمند هستند.

وی افزود: بدیهی است که ما نیازمند فرهنگ سازی برای استقبال مردم از آثار انیمیشن هستیم؛ ما در کشورمان مانند هر کشور دیگری قشر سینما رو داریم اما این فرهنگ باید در میان آن ها جا بیفتد که به تماشای اثر انیمیشن هم بروند.

علمدار سپس فقدان قانون کپی رایت را یک مورد بسیار آزاردهنده برای تولیدکنندگان این آثار برشمرد و تأکید کرد: برای تولید یک اثر انیمیشن هزینه بسیار بالایی صرف می شود و زمان بسیاری نیز برای تولید این آثار هدر می رود اما از آنجایی که قانون کپی رایت در کشورمان وجود ندارد بارها شاهد بوده ایم که به راحتی حاصل زحمات یک تیم به باد رفته است و این آثار در فضای مجازی به صورت غیرقانونی پخش شده‌اند که امیدواریم با درایت مسئولان و متولیان سینمایی شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.