چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

به صورت آنلاین؛

هجدهمین دوره «حراج تهران» برگزار می‌شود!

هجدهمین دوره «حراج تهران»

سینماپرس: هجدهمین دوره «حراج تهران» ویژه هنر معاصر ایران با ۱۱۴ اثر به صورت آنلاین برگزار می‌شود که زنده یاد پرویز کلانتری با ۲ اثر «بدون ‌عنوان» و مجموع بیشینه پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، گران‌ترین هنرمند این رویداد است.

به گزارش سینماپرس، هجدهمین دوره «حراج تهران» ویژه هنر معاصر ایران دقیقا در ایام فاطمیه و از ۲۱ تا ۲۴ آذرماه با ارایه یکصد و ۱۴ اثر از یکصد و ۱۳ هنرمند در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی همچون نقاشی، حجم و عکس به صورت آنلاین برگزار می‌شود که زنان سهم عمده‌ای از این رویداد را به خود اختصاص داده‌اند.

نمایشگاه آثار هجدهمین دوره «حراج تهران» سه‌شنبه تا جمعه- ۲۱ تا ۲۴ آذرماه- ساعت ۱۴ تا ۲۱ در ساختمان آگُرا برپاست و ۲۴ آذرماه ساعت ۱۸ پایان مزایده خواهد بود.

در این رویداد در کنار آثار هنرمندان پیشکسوت همچون پرویز حبیب‌پور، محمد احصایی، پرویز کلانتری، پرویز تناولی، آیدین آغداشلو، پروانه اعتمادی، یدالله درخشانی، کامبیز درم‌بخش، مسعود عربشاهی، کوروش شیشه‌گران، فرشید مثقالی آثار هنرمندان جوان همچون زهرا صدری، حسین محمدی، ساوالان جماعتی ثمرین، فرامرز خانی، مصطفی چوبتراش، زهرا امیریگانه، مائده امیری، طاهر پورحیدری، زهرا شفیع و روشنا رستمی ارایه شده است و حسین محمدی و زهرا صدری متولد سال ۱۳۷۲ جوان‌ترین هنرمندان هجدهمین دوره «حراج تهران» هستند.

گران‌ترین آثار

۲ اثر «بدون‌ عنوان» زنده یاد پرویز کلانتری؛ رنگ‌روغن و کاهگل روی بوم با برآورد قیمت سه تا چهار میلیارد تومان و ترکیب‌مواد روی بوم (در قالب «جنبش سقاخانه») با برآورد قیمت یک تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در مجموع با بیشینه پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان گران‌ترین آثار این رویداد هستند.

اثر «بدون‌ عنوان» زنده یاد پرویز کلانتری با برآورد قیمت سه تا چهار میلیارد تومان

آثار «بدون ‌عنوان» ترکیب‌مواد روی بوم مسعود عربشاهی، «زن فرنگی روی فرش ایرانی II» قالیچه بیجار و نئون پرویز تناولی و «معما ۹۲» گواش روی مقوا آیدین آغداشلو با برآورد قیمت چهار تا پنج میلیارد تومان، «لنز شماره یک از مجموعه فنون کهن کیمیا» اکریلیک و ورق‌طلا روی بوم، دولته‌ای شهریار احمدی با برآورد قیمت سه تا چهار میلیارد تومان گرانترین آثار در این رویداد هستند.

آثار «بدون ‌عنوان» مسعود عربشاهی با برآورد قیمت سه تا چهار میلیارد تومان

همچنین آثار «بدون‌ عنوان» اکریلیک روی بوم روشنا رستمی و «تب» رنگ‌روغن روی بوم زهرا صدری با برآورد قیمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان پایین‌ترین قیمت را در هجدهمین حراج تهران به خود اختصاص دادند.

اثر «بدون‌ عنوان» روشنا رستمی با برآورد قیمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان

در توضیح هجدهمین دوره حراج تهران که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، آمده است: «رواج تجارت الکترونیک فرصت‌های جدیدی را برای مبادلات آثار هنری فراهم آورده است. خرید آثار هنری به صورت آنلاین که در سال‌های اخیر بسیار مورد اقبال علاقه‌مندان به هنر قرار گرفته، به تدریج سهم قابل توجهی از مارکت هنر را به خود اختصاص داده است. خانه‌های حراج بزرگ دنیا مانند کریستیز، ساتبیز، فلیپس و بونامز به ویژه از زمان شیوع پاندمی کرونا به طور فزاینده‌ای به سمت حراج‌های آنلاین روی آورده‌اند تا سهولت و مزیت‌هایی را برای مبادلات آثار هنری فراهم سازند. حراج تهران نیز از این پس تلاش بیشتری برای استفاده از راهکارهای مدرن در ارائه و فروش آثار به عمل خواهد آورد.

هجدهمین حراج تهران به ارائه آثار هنر معاصر و همچنین هنرمندان نوظهور در بازار هنر ایران اختصاص دارد. این حراج برای نخستین بار همزمان با برپایی نمایشگاه به صورت آنلاین برگزار می‌شود و چهره‌های جدید با آینده‌ای امیدبخش را به بازار هنر ایران معرفی می‌کند که سهم عمده‌ای از آن را زنان هنرمند تشکیل می‌دهند.»

همچنین درباره چگونگی برگزاری حراج آنلاین آمده است: «حراج آنلاین تنها در نحوه شرکت در مزایده متفاوت است. آثار هنری در این نوع حراج، همانند حراج‌های زنده به مدت چهار روز در معرض دید عموم قرار دارد و همگان می‌توانند آثار را از نزدیک مشاهده کنند اما از لحظه نخست شروع نمایشگاه تا زمان پایان آن ثبت‌نام کنندگان امکان حضور در مزایده را خواهند داشت. بدین ترتیب فرصت به مراتب بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد خرید آثار و شرکت در مزایده فراهم خواهد بود.»

متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی حراج و چگونگی شرکت در حراج آنلاین اینجا مراجعه کنند.

رویداد «حراج تهران» از سال ۱۳۹۱ هر ساله در دو نوبت؛ تابستان ویژه هنر معاصر و زمستان ویژه هنر مدرن ایران برگزار می‌شود که زمستان سال گذشته این رویداد برگزار نشد و ۳۰ تیرماه امسال هفدهمین دوره حراج تهران ویژه «هنر مدرن و معاصر» برگزار شد. در این رویداد ۱۱۰ اثر شامل ۸۶ اثر نقاشی، ۹ مجسمه، چهار عکس و ۱۱ تابلو نقاشی‌خط از یکصد هنرمند؛ ۷۹ مرد و ۲۱ زن ارایه شد.

هفدهمین دوره حراج تهران توانست با فروش یکصد اثر ارائه شده به مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان، رکورد چشمگیری را در بازار هنر ایران ثبت کند که ۴۵ اثر میلیاردی در این رویداد چکش خورد. در این رویداد ۱۰ اثر به فروش نرسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.