یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳

دبیرکل جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر:

تدوین و تصویب «سند ملی هنرهای تجسمی» ضروری است و همین حالا هم برای تدوین آن دیر شده است!

امیر عبدالحسینی در نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر شهر

سینماپرس: دبیرکل جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر معتقد است که «با توجه به این که هنرهای تجسمی، گسترده ترین هنر است باید برای تدوین و تصویب هرچه سریعتر سندملی گامی برداشت تا خیال هنرمندان در این حوزه راحت شود. ضرورت و ضمانت اجرایی باید به طور ویژه مشخص شود تا فقط تدوین سند بار جدیدی بر دوش آنها اضافه نکند».

به گزارش سینماپرس، بحث تدوین سندهای ملی در برخی از حوزه های هنری همچون موسیقی چند سالی است که به گوش می‌رسد. اما با صحبت های اخیر وزیر فرهنگ درباره تصویب نهایی سند ملی موسیقی در روزهای آینده، این اتفاق شکل جدی‌تری به خود گرفته است.
امیر عبدالحسینی، دبیرکل جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر درباره لزوم تدوین سند ملی هنرهای تجسمی به فارس گفت: تدوین و تصویب سند ملی هنرهای تجسمی، ضروری است و همین حالا هم برای تدوین آن دیر شده است. ایجاد سند ملی، برای ارزش پژوهشی و هنری و ارجاع راهبردی اتفاق مثبتی است، اما باید به ضمانت اجرایی و اعتبار بخشیدن به آن در دوره‌های مختلف هم توجه کرد.

وی افزود: سند ملی نباید مانند آیین‌نامه و اساسنامه‌های مقطعی دوره‌های مختلف جشنواره هنرهای تجسمی فجر باشد، چرا که برای آن‌ها ضمانت اجرایی پیش‌بینی نشده و در دوره‌های مختلف، مشخص نیست که از همان مبنا استفاده می‌شود یا خیر. به عنوان مثال، در دوره‌ اول جشنواره، آیین‌نامه‌ خوبی تدوین اما در دوره‌های بعد با بی‌مهری مواجه شد.

عبدالحسینی اظهار کرد: در زمان مسئولیت آقای قالیباف در شهرداری تهران، ایشان با محوریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری، سند تعالی هنر را تصویب کرد تا از آن برای شناساندن تهران به عنوان پایتخت هنر جهان اسلام، بهره گرفته شود. این سند پس از تصویب شهردار در شورای شهر تهران هم ارائه و مصوب شد اما در شورای بعدی آن را کنار گذاشتند. در صورتی که وقتی سندی تصویب می‌شود باید ضمانت اجرایی و تداوم اجرای آن هم مدنظر قرار گیرد.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به ضرورت روزآمد بودن سند ملی گفت: در این سند باید بندهایی تدوین شود تا مواردی چون اهمیت هنر در فرآیند توسعه و پیوستن به موج چهارم توسعه، اهمیت جهانی شدن هنر، تقویت هنر به مثابه رسانه‌ و تغییر زبان و بیان هنر مورد توجه قرار گیرد و حداقل هر دوسال یک‌بار امکان پویایی، انطباق با شرایط و روزآمدسازی کیفی و تخصصی را داشته باشد.

این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی ادامه داد: در صورت تدوین و تصویب سند ملی هنرهای تجسمی باید در تمام بندها به جزئیات آن توجه شود و راهبردهای اصلی مشخص باشد. اما نکته قابل ذکر اینجاست که نباید در این سند وارد جزئیات اجرایی شد چراکه اساس هنرهای تجسمی مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است و تدوین‌گران سند باید کسانی باشند که تخصص، حرفه، کار اصلی و امرار معاش آن‌ها هنرهای تجسمی است و دغدغه این هنر را دارند.

وی تصریح کرد: در سند ملی باید به نقش تولی‌گر وزارت فرهنگ در بخش‌های متفاوت، نقش دانشگاه‌ها در شکل‌گیری هنرهای تجسمی و استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های گوناگون این هنر، نقش ناشران کتاب‌های تجسمی، موضوع اخذ مجوز توسط انجمن‌های تخصصی هنر و تأثیر آن‌ها در ارتقای هنر و همچنین نقش نگارخانه‌ها، مراکز و آموزشگاه‌های هنری فعال در عرصه تجسمی و سایر جنبه‌های کاربردی و حرفه‌ای این هنر، توجه جدی شود.

با توجه به این که هنرهای تجسمی، گسترده ترین هنر است باید برای تدوین و تصویب هرچه سریعتر سندملی گامی برداشت تا خیال هنرمندان در این حوزه راحت شود. ضرورت و ضمانت اجرایی باید به طور ویژه مشخص شود تا فقط تدوین سند بار جدیدی بر دوش آنها اضافه نکند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.