چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰

بزرگداشت «اصغر بختیاری» برگزار شد؛

مدیر عامل بنیاد روایت فتح: «بختیاری» مصداق زبرالحدید و فولاد آبدیده است

مراسم بزرگداشت جناب اقای اصغر بختیاری در هفدهمین جشنواره سینما حقیقت

سینماپرس: بزرگداشت اصغر بختیاری تهیه کننده و مستندساز در جشنواره «سینماحقیقت» عصر امروز برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم بزرگداشت اصغر بختیاری مستندساز و از همکاران شهید سیدمرتضی آوینی امروز چهارشنبه ۲۹ آذر با حضور محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شد.

اصغر بختیاری سابقه حضور در جبهه، تولید مستند و مسوولیت‌های فرهنگی را از سال ۱۳۶۶ دارد. از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به حضور در اکیپ‌های اعزامی روایت فتح به عنوان دستیار فیلمبردار و مدیر تولید، فعالیت و همراهی در ساخت مستندهای «رقص من در برابر مرگ» (درباره شهید مصطفی چمران)، «بار دیگر کربلا»، «مرثیه شهادت»، «شهر جنگی هویزه»، «سوسنگرد»، «شهری در آسمان» و فیلم نیمه تمام «ستاره های آسمان گمنامی» (که سیدمرتضی آوینی حین تصویربرداری آن بر اثر انفجار مین به شهادت رسید)، تصویربرداری چند مجموعه و مستند کوتاه اشاره کرد. همچنین وی به عنوان کارگردان، تهیه کننده و مجری طرح بیش از صد مستند دفاع مقدس و اجتماعی کار کرده است.

بختیاری، یکی از ریشه هاست

در ابتدای این مراسم محمد حمیدی مقدم با اشاره به قاعده این بزرگداشت‌ها و نحوه طراحی آن گفت: در طراحی به عقبه، تجربه و آثار هنری نگاه می‌کنیم. خیلی از افراد پای کارند و با از خودگذشتگی و ایثار همواره هر جا وظیفه باشد، حضور دارند و این حقیقت محض است. قرار بود سال گذشته از آقای بختیاری تقدیر کنیم، ولی سال قبل به حضور او به عنوان داور بخش شهید آوینی نیاز داشتیم.

حمیدی مقدم با اشاره به اینکه جوان‌ها باید به این نگاه‌های مقاوم و بدون خستگی توجه کنند، عنوان کرد: صبوری، تحمل رنج و مقاومت برای تعالی، شعار ماست و جوانان بسیار مهمند، اما این پیکره امروز ریشه‌هایی دارد که باید به آن توجه کرد. امسال مهم‌ترین دوره جشنواره «سینماحقیقت» در تغییر مفهوم، فرم و محتوا است و انتخاب آقای اصغر بختیاری به این دلیل است که بدانیم ما که بوده و کجا بوده ایم.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه بهتر است در هر دوره ۵ یا ۶ ساله برای بزرگان مراسم بزرگداشت بگیریم، گفت: این بزرگداشت‌ها برای این است که به نسل جدید یادآوری کنیم چه خطرات، مسائل، مصائب و از خودگذشتگی هایی وجود داشته که امروز به اینجا رسیده ایم.

در ادامه با پخش تصویرهای کوتاهی، فعالیت‌های اصغر بختیاری به عنوان مستند ساز و همکار مرتضی آوینی مرور شد.

یاران روایت فتح

در بخش بعدی مراسم قاسم بخشی از فیلمبرداران اثر گذار گروه جهاد و همراه شهید آوینی که سابقه فعالیت در جغرافیای فلسطین را دارد به ذکر خاطره‌ای از حضور با اصغر بختیاری در منطقه شلمچه پرداخت و عنوان کرد بلافاصله بعد از بازگشت آنها از محل فیلمبرداری آن منطقه توسط عراقی‌ها به تصرف درآمده است.

پرویز رمضانی صدابردار مجموعه «روایت فتح» با اشاره به تصمیم مرتضی آوینی بعد از عملیات کربلای ۵ گفت: آقای آوینی تصمیم گرفت از بچه‌های جنگ برای جنگ و هنر استفاده کند و ما سه نفر؛ مرتضی شعبانی، اصغر بختیاری و بنده از لشکر سیدالشهدا (ع) جذب مجموعه شدیم.

رمضانی با اشاره به اینکه آخرین صدابرداری و حسن ختام فعالیت‌هایش صدابرداری او از حاج قاسم سلیمانی بوده، خاطره‌هایی از همراهی خودش و اصغر بختیاری با مرتضی آوینی در گروه روایت فتح، تا چند سال پس از پایان جنگ روایت کرد.

نمک مستندسازی

در ادامه مرتضی شعبانی مدیر مرکز مستندسازی حقیقت و از فیلم برداران روایت فتح گفت: افتخارم این است که فیلمبردار اصغر بختیاری بوده ام، فیلمبردار کارهایی که سرشار از حس است و هر کس می‌خواست کارش نمکی پیدا کند، اصغر بختیاری را به صحنه می‌برد و کنار خود می‌نشاند تا با حضور او کار متفاوتی بسازد.

وی در ادامه گفت: من از اصغر بختیاری اخلاق یاد گرفتم و اخلاق ایشان زبانزد همه است.

این فولاد آبدیده

در ادامه، محمد نادری مدیر عامل بنیاد روایت فتح ضمن ادای احترام به قاسم سلیمانی و سیدمرتضی آوینی و شهیدان روایت فتح با اشاره به گروه‌های مؤمن گفت: آقای بختیاری از این دست آدم‌ها است که هم مؤمن است، هم انقلابی است، هم پای کار است و هم صاحب عزم جدی است.

وی ادامه داد: بختیاری مصداق زبرالحدید و فولاد آبدیده است، یعنی در جریان‌ها و طوفان‌ها و فضایی که آدم در تأثیر قرار می‌گیرد، باید فولاد آبدیده بود تا فرم و شکل آدمی به هم نریزد و در تأثیر هیچ چیز قرار نگیرد.

مدیر بنیاد روایت فتح با اشاره به اینکه روایت فتح در این ۴ دهه خیلی رویش داشته، گفت: روایت فتح یک مکتب و جریان فکری است و نسل امروز روایت فتح متأثر از این رویش‌ها هستند و هر چه در روایت فتح داریم، محصول بذری است که آوینی در آن دوره کاشت.

وی در ادامه گفت: این درخت تناور، یک شبه پدید نیامده و خون ۱۱ شهید پای آن ریخته است.

در ادامه از سیدصالح موسوی جانباز و رزمنده دفاع مقدس توسط محمد حمیدی مقدم تقدیر شد.

امین و کار درست

پس از آن احسان محمدحسنی رئیس سازمان اوج با اشاره به خاطره‌ای از حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم یکی از بچه‌های امین و کار درست را برای کار تصویری یکی از شهدای سوریه می‌خواست و اولین نفری که به ذهنم آمد اصغر بختیاری بود.

وی ادامه داد: برای ما و نسل ما اصغر بختیاری و امثال او، چراغ‌های روشنی اند که می‌درخشند و باعث می‌شوند راه را گم نکنیم.

در انتها با حضور آقایان شوقی مدیر مرکز گسترش سینما مستند، محمد نادری مدیر بنیاد روایت فتح و محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره حقیقت از اصغر بختیاری برای یک عمر جهاد خالصانه برای ثبت حقیقت تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.