پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

حسن دادشکر:

اگر تنها به آماردهی و بازخورد کمی توجه داشته باشیم «جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای» از کیفیت تهی خواهد بود

حسن دادشکر

سینماپرس: یکی از هنرمندان پیشکسوت عرصه تئاتر همزمان با آغاز جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، این رویدادها را محلی برای طرح و سپس رفع مشکلات هنرمندان تئاتر استان‌ها ارزیابی کرد.

به گزارش سینماپرس، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در نخستین گام خود، با نام «پارس» از پنجم تا هشتم دی به میزبانی استان فارس در شهر شیراز در حال برگزاری است.

حسن دادشکر از هنرمندان پیشکسوت عرصه تئاتر که طی سال‌های اخیر در عرصه تئاتر بزرگسال و تئاتر عروسکی فعالیت‌های مؤثری را انجام داده با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، رویدادی ارزشمند و قابل قدردانی است، از لزوم توجه به خواسته جوانان هنرمندان فعال استان‌ها، انتخاب آثار باکیفیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی به منظور رفع نواقص و مشکلات تئاتر سراسر کشور گفت

این هنرمند ضمن ابراز خشنودی از برگزاری و احیای جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای گفت: در نگاه کلی، برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای و دیگر جشنواره‌های هنرهای نمایشی، امری ارزشمند و قابل تقدیر است. البته برگزاری این رویدادها زمانی جای تشکر دارد که به معنای واقعی اجرا شوند و به معنای واقعی ادامه پیدا کنند. چگونگی برگزاری و کیفیت جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای است که می‌تواند روشنگر تعریف من از عبارت «به معنای واقعی» باشد.

دادشکر افزود: توجه به خواسته جوانان و هنرمندان فعال استان‌ها، انتخاب آثار باکیفیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی به منظور رفع نواقص و مشکلات تئاتر سراسر کشور، تنها بخشی کوچک از اقداماتی است که می‌توان نتیجه آن را در پیشرفت درست و منطق برگزاری جشنواره مدنظر داشت.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تاکید کرد: اگر ما تنها به آماردهی و بازخورد کمی توجه داشته باشیم، جشنواره از کیفیت تهی خواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعاً هر جشنواره‌ای بنا به ضرورت و امکاناتی که دارد، برگزار می‌شود، گفت: برای رسیدن به یک نتیجه بنیادی نیازمند زمان زیاد هستیم. ما از هر دوره برگزاری جشنواره به نتیجه‌ای قابل تأمل و درسی جدید خواهیم رسید که منجر به بهبود کمی و کیفی در سال بعد خواهد شد.

دادشکر ادامه داد: تجربه‌های پیشین برگزاری رویدادهایی این‌چنین در سال‌های اولیه انقلاب مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گرفت و در سال‌های بعد استفاده می‌شد، اما اکنون نمی‌دانم چقدر از این موضوع بهره می‌بریم. یا در حال حاضر نشست‌های کارشناسی داریم و از آن بهره می‌بریم یا نه؟ این موضوعی است که در روند برگزاری جشنواره به ویژه جشنواره منطقه‌ای در سال‌های بعد مؤثر است.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه برگزاری جلسات نقد و بررسی برای آثار در رشد کیفی جریان عمومی تئاتر مؤثر خواهد بود، افزود: برگزاری جلسات نقد و بررسی باعث می‌شود تا هنرمندان با نقاط قوت و ضعف آثار خود اشنا شوند و در سال‌های بعد عملکرد بهتری داشته باشند.

حسن دادشکر در پایان سخنانش گفت: با تأمین بودجه مناسب و توجه بیشتر دولت به تئاتر می‌توانیم شاهد شکوفایی استعداد خوب هنرمندان استان‌ها باشیم. این جشنواره‌ها به پرورش و بازپروری پتانسیلی که در شهرستان‌ها داریم، کمک می‌کند. اداره‌کل هنرهای نمایشی و شخص کاظم نظری و افرادی چون هادی حجازی‌فر هم در روند برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی ثابت کردند که با برنامه درست و منطقی به بهترین شکل ممکن می‌توانند میزبان هنرمندان باشند؛ میزبانی که نیاز به حمایت و همراهی بیشتر در زمینه تأمین بودجه مناسب، آموزش و نقد و بررسی دارد.

گروه‌های نمایشی استان‌های هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خوزستان، یزد، قم و کرمان با اجرای ۱۹ نمایش صحنه‌ای و ۱۴ نمایش خیابانی از پنجم تا هشتم دی در جشنواره منطقه‌ای پارس در شهر شیراز به رقابت می‌پردازند.

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور، دی ۱۴۰۲، به میزبانی استان‌های فارس، خراسان رضوی، سمنان و آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد. این در حالی است که منتخبان این رویداد هنری، به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.