شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد:

رویکرد عمده ما این است که «جشنواره هنرهای تجسمی فجر» امسال به معنای واقعی کلمه «جشنی ملی» برای همه «هنرمندان ایران اسلامی» باشد

محمد خراسانی زاده در نشست صمیمانه مدیرکل هنرهای تجسمی با اصحاب رسانه

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاست‌گذاری فجر معقتد است، شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنی ملی، برای همه هنرمندان ایران اسلامی با سلایق و ذائقه‌های گوناگون است.

به گزارش سینماپرس، محمد خراسانی‌زاده رویکرد عمده این رویداد هنری را جشنی برای همه هنرمندان ایران اسلامی دانست و در این زمینه گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امسال به ایستگاه شانزدهم رسیده و رویکرد عمده ما این است که این رویداد هنری امسال به معنای واقعی کلمه، جشنی ملی برای همه هنرمندان ایران اسلامی باشد. هنرمندانی که به‌رغم سلایق، ذائقه‌ها، قالب‌های هنری و نگاه‌های مختلف، علاقه‌مند هستند که زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و در چهارچوب قواعد کشورشان فعالیت کنند.

خراسانی‌زاده: عبدالحسینی تعامل خوبی با مجموعه‌های هنری دارد

او درباره آغاز برنامه‌ریزی برای این رویداد و انتخاب دبیرکل آن اظهار کرد: با این رویکرد، گفت‌وگوها از مرداد سال جاری آغاز شد و انتخاب دبیرکل صورت گرفت. امیرعبدالحسینی به‌واسطه تعامل خوبی که با گروه‌ها و بخش‌های مختلف هنرمندان و مجموعه‌های هنری داشت، به عنوان دبیرکل جشنواره شانزدهم انتخاب شد و به این ترتیب، دبیرخانه رسمی این رویداد هنری آغاز به کار کرد.

هنرمندان جشنواره‌ اولی‌ در بخش تجسمی فجر

او ادامه داد: جلسات شورای سیاست‌گذاری فجر شانزدهم در شهریور و مهر امسال برگزار شد و در نهایت، با اعلام فراخوان، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه‌های جدید هنرهای تجسمی رقم خورد. ازجمله اینکه به لطف خداوند در این دوره فرصتی فراهم شد تا هنرمندان تازه‌ای که شاید پیش از این در جشنواره‌ فجر حضور نمی‌یافتند، در این رویداد هنری حاضر باشند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری فجر شانزدهم در ادامه به ترکیب داوران و دبیران حاضر در این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: در ترکیب داوران، دبیران و عوامل برپایی جشنواره، تلاش‌مان بر این بود که توجه ویژه‌ای به بهره‌مندی از ظرفیت چهره‌های جدید داشته باشیم؛ چهره‌هایی که از حیث تخصص، سطح فنی و توانمندی در سطح عالی قرار دارند، اما کمتر نام و تصویر آنها در جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جشنواره‌های مشابه دیده شده است.

خراسانی‌زاده افزود: ما یک دبیرکل، ۲۱ دبیر و حدود ۶۰ داور داریم که بخش اعظم آنها تاکنون معرفی شده‌اند. با نگاهی ساده می‌بینیم که در این جمع، از چهره‌های پیشکسوت هنری تا جوانان حضور دارند. کسانی که بعضا در عرصه هنر جایگاه مدیریتی دارند نیز نامشان در این چیدمان به چشم می‌خورد. از سوی دیگر در ترکیب امسال، تنوع ذائقه و سلیقه افراد را هم شاهد هستیم؛ طبیعتا به سراغ کسانی که ممکن است منعی برای حضورشان وجود داشته باشد نرفتیم و هرکس که معرفی شده، شرایط لازم را برای حضور داشته است. طبعا سلیقه‌ها مختلف‌ و ممکن است برخی افراد در مقاطعی مواضعی اتخاذ کرده باشند که بعدها متوجه شده‌اند دقیق نبوده و پس از آن، رویکرد خود را متناسب با فضا و قواعد کشور تنظیم کرده‌اند که آغوش ما برای حضورشان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر باز بوده است.

بیش از ۱۰ هزار اثر برای جشنواره ارسال شد

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ درباره سطح کیفی و کمی آثار رسیده به دبیرخانه فجر شانزدهم اظهار کرد: رویکرد متفاوت جشنواره امسال، کمک کرد تا بیش از ۱۰ هزار و ۷۲ اثر به بخش‌های مختلف جشنواره ارسال شود. به اذعان داوران، تنوع سلیقه، نگاه، تکنیک و شیوه‌های اجرا در آثار ارسالی کاملا مشهود بوده است. حجم بالای آثار باکیفیت، داوران را برای انتخاب آثار به چالش کشیده است. برخی بخش‌های جشنواره، داوری دومرحله‌ای دارند، یعنی ابتدا براساس فایل تصویری اثر، داوری انجام می‌شود و سپس ارزیابی نهایی روی اصل اثر صورت می‌پذیرد. جمع‌آوری این آثار در دبیرخانه، داوری و به نمایش گذاشتن آنها و بازپس فرستادن‌شان، فرایند سخت و پیچیده‌ای است.

در جمع‌آوری آثار هنری از هنرمندان چالش داریم

او ادامه داد: تاکید ما بر این است که داوران تا حد امکان، آثار تراز اول را در کمیت محدودتری انتخاب کنند، اما کیفیت آثار به قدری خوب بوده که در برخی بخش‌ها تعداد آثار انتخاب شده به رقمی قابل توجه رسیده و همین ما را با چالش مواجه ساخته است که چگونه می‌توانیم این حجم از آثار هنری را در بازه زمانی محدود از هنرمندان جمع‌آوری کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر تصریح کرد: حضور پررنگ تمامی سلیقه‌های هنری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌تواند گامی موثر، راهگشا و نویدبخش برپایی جشنواره‌ای سرشار از نشاط، سرزندگی و رویش‌های جدید هنری باشد. بی‌تردید، آینده درخشان عرصه هنرهای تجسمی متعلق به ایران اسلامی خواهد بود.

زنان داوران بخش مجسمه‌سازی شدند

خراسانی‌زاده در ادامه به حضور قابل توجه بانوان در بخش داوری فجر شانزدهم اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: امسال، دبیران و داوران تعدادی از بخش‌های جشنواره را بانوان فرهیخته و هنرمندمان تشکیل می‌دهند. کمااینکه نقش‌آفرینی جدی بانوان در شورای سیاست‌گذاری فجر شانزدهم هم مشهود است. به طور مشخص در بخش مجسمه‌سازی برای نخستین بار است که تمامی داوران یک رشته از بانوان هستند. با توجه به رشد قابل توجه توانمندی‌های بانوان در زمینه هنر مجسمه‌سازی به‌ویژه بانوان هنرمندی که در سال‌های اخیر آثار بسیار خوبی را خلق کرده‌اند، امسال تصمیم گرفتیم این اتفاق برای نخستین بار در بستر جشنواره هنرهای تجسمی فجر رقم بخورد. بدون شک نتایج آن نیز موجب حضور پرشورتر بانوان در عرصه‌های گوناگون هنری خواهد بود.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره فضای نمایشگاهی این دوره از جشنواره گفت: رویدادهای میدانی ما در بهمن امسال شکل خواهند گرفت و موزه هنرهای معاصر تهران، پس از سال‌ها نقش‌آفرینی جدی‌تری را در جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجربه خواهد کرد. هم‌اکنون داوری غالب بخش‌ها در موزه به اتمام رسیده و شورای سیاست‌گذاری و جلسات تصمیم‌گیری ما نیز در مهم‌ترین موزه هنری غرب آسیا برقرار شده است. علاوه بر این، بخش مفاخر فجر شانزدهم که به نمایش آثار هنرمندان تراز اول هنرهای تجسمی کشور اختصاص دارد نیز در موزه برپا خواهد شد.

خراسانی‌زاده در قسمت پایانی سخنان خود به بخش‌های جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و افزود: امسال بخش‌هایی چون بازار هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی، فیلم‌های مستند تجسمی و پدیده‌های دیگری از این دست را در کنار نمایشگاه آثار هنرمندان خواهیم داشت. بخش‌های علمی و برگزاری نشست‌هایی از این دست به همراه نمایشگاه کاتبان سوره حمد و بخش طراحی فرهنگ‌محور که شامل طراحی صنعتی، طراحی محصول و طراحی معماری است نیز از جمله بخش‌های تازه‌ای هستند که به ساختار فجر شانزدهم افزوده شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.